Stát chystá další podporu elektromobilů pro firmy. Mají zlepšit špatný stav ovzduší v Česku

Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje v pořadí čtvrtou výzvu přinášející příspěvky na elektromobilitu. Podle odborníků ale jeden rezort situaci výrazně zlepšit nezvládne, je potřeba komplexnější řešení.

Tesla model S na nabíječce. Foto: ShutterstockČtvrtou výzvu na podporu elektromobility připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). To od roku 2016 vypsalo již tři výzvy, ze kterých firmy a podnikatelé postupně čerpali 80, 150 a 60 milionů korun. Od poslední výzvy však uplynul více než rok, během kterého navíc přišly na trh přelomové typy vozů, jako nová generace elektromobilu Nissan Leaf nebo revoluční Tesla Model 3.

Právě vozy se zvýšeným dojezdem a přijatelnou cenou zvyšují všude ve světě zájem o elektromobily. Očekává se proto, že také české firmy nově vypsaná podpora výrazně zaujme. I proto MPO nyní počítá s nejvyšší částkou na podporu tohoto programu, která by tentokrát měla dosáhnout 200 milionů korun.

Podle předběžných informací by dotace měla být určena pro podnikatele mimo Prahu, z dotace bude možno pořídit osobní či užitkové elektromobily a nabíjecí infrastrukturu. Výše dotace má zůstat stejná, jak v předchozích výzvách, tedy 75 procent z uznatelných nákladů pro malý podnik do 50 zaměstnanců, 65 procent pro střední podnik do 250 zaměstnanců a 55 procent pro velký podnik nad 250 zaměstnanců. Uznatelné náklady přitom tvoří vícenáklady oproti běžnému automobilu se spalovacím motorem. Maximální cena elektromobilu, na který bude dotace poskytnuta, bude 1 milion korun. Dražší elektromobily dostanou dotaci rovněž, ale ta se již s rostoucí cenou vozu nebude nad jeden milion zvyšovat.

Česku chybí dotace pro veřejnost

Nový Nissan Leaf. Foto: ShutterstockOdborníci podporu ze strany MPO oceňují, výrazně více by však podle nich měly přidat i další resorty. Ovzduší v Česku totiž patří k nejšpinavějším v Evropě, některá místa na Ostravsku snesou podle odborníků srovnání pouze s Čínou. Zaspalo především ministerstvo životního prostředí (MŽP).

„Dotační rámec je dostatečný pro města, tedy městská hromadná doprava, a podnikatele, naopak nám stále chybějí dotace pro řadové uživatele. Na MŽP je tato dotace již nějakou chvíli připravována, bohužel dle mé informace bude opět odložena,“ porovnává Jan Vejbor, obchodní manažer E-mobilních řešení společnosti EVC Group.

Právě příspěvek státu přitom může trh s elektromobily rozhýbat. „Pokud však připravovaná dotace vejde v platnost a bude dosahovat očekávaných 250 000 korun na nový vůz a 125 000 korun na ojetý, může to znamenat další výraznou podporu a omlazení českého vozového parku,“ dodává Jan Vejbor.

Podle jeho slov by si přitom Česká republika mohla vzít příklad ze severských zemí, kde je podpora elektromobility promyšlenější. „Ve Skandinávii a též Dánsku je pořízení nových vozidel zatíženo velmi vysokou daní. V případě elektromobilů byla tato daň pouze odstraněna, pro norskou státní pokladnu se tak nejednalo ani o zisk, ale ani o ztrátu. Navíc se jedná o bohatou zemi, kde drahá auta měla vždy jednodušší prodej. Takže odebráním této daně měly elektromobily úspěch zajištěn,“ popisuje Jan Vejbor.

Norský model? Tuzemsko má jiné priority

Tesla model S na nabíječce. Foto: ShutterstockV Česku přitom stát v daňové oblasti dopady vozů na životní prostředí nerozlišuje. I to je jedna z příčin, proč je v tuzemsku výrazně horší ovzduší, než v jiných zemích. „U nás je jedno, jestli si koupíte čmoudící třílitrový diesel, anebo čistý elektromobil, bonusy ani malusy neexistují, a tak je situace taková, jaká je. Na model, kdy by se z malých malusů na spalovací auta získaly prostředky na bonusy pro auta elektrická, jsme jako členi Asociace elektromobilového průmyslu ČR upozorňovali MPO již od roku 2011,“ upozorňuje Jan Vejbor.

Jako vzor pro Českou republiku by mohlo sloužit Norsko, kde díky promyšlenému systému dotací dosáhl například letos na jaře podíl nově prodávaných elektromobilů a hybridních vozů 64 procent u nově prodávaných automobilů. Pro porovnání, v Česku se elektroauta v prvním pololetí letošního roku podílela na všech registrovaných osobních vozidlech pouhými 0,34 procenty.

Pokud by měla Česká republika výrazně zlepšit nynější situaci, musel by stát výrazně změnit přístup. „Norský model se u nás nepoužívá, protože na to stát nemá prostředky. Česko totiž dotuje jiné věci, není žádná vůle udělat změnu,“ konstatuje příznivec elektromobility Miroslav Matyáš. „Nedávno jsem viděl prezentaci, podle které 80 procent podpory u nás ‚schlamstla‘ auta na plyn,“ dodává Miroslav Matyáš. Plyn před lety sice představoval čistější alternativu vůči klasickým spalovacím motorům, ale v porovnání s elektromobily je jejich ekologický přínos výrazně menší.

Dodávky jsou pro elektřinu ideální

Volkswagen e-Crafter na pražské výstavě e-Salon. Foto: VolswagenKromě podpory byla donedávna problémem i omezená nabídka elektromobilů. To se ale rychle mění. Letos je v tuzemsku na trhu zhruba 50 různých modelů elektromobilů a hybridů. Přibývají přitom další. Podle odborníků je pro podnikatele důležitá například kategorie dodávkových automobilů pro rozvoz zboží v centrech měst. Dodávky totiž v průměru najedou kolem 80 kilometrů, takže s velkou rezervou vystačí na jedno nabití baterie. Například dodávka Volkswagen e-Crafter představená na letošním pražském veletrhu e-Salon má dojezd přes 170 kilometrů na jedno nabití.

Své pohony pro dodávkové automobily letos představila také společnost Robert Bosch. „Bosch přináší e-mobilitu tam, kde to má smysl – do městských dodávek,“ říká Markus Heyn, člen představenstva společnosti. První vozidla, která budou mít tento pohon pod kapotou, budou uvedena na trh v roce 2019.

Velké automobilky přitom v této oblasti dohánějí náskok, který má před nimi německá poštovní společnost Deutsche Post. Když chtěla zavést do svého vozového parku elektrické dodávky, žádný z výrobců jí nebyl schopný dodat cenově a technicky přijatelný automobil. A tak si německá pošta začala dodávky vyrábět sama, letos jich má už zhruba tři a půl tisíce. Její zástupci si přitom pochvalují, že vyrobit elektromobil je jednoduché a levné.

Dobíjecích stanic přibývá

V tuzemsku přibývá také dobíjecích stanic. Ministerstvo průmyslu a obchodu, které doposud vedlo jen evidenci klasických čerpacích stanic a plnicích stanic na kapalná a plynná motorová paliva, nově eviduje též dobíjecí stanice pro elektromobily. Podle aktuálních údajů za první pololetí bylo v Česku vedeno již 134 dobíjecích stanic, z toho je 131 veřejných. „Evidence obsahuje převážně veřejně dostupné dobíjecí stanice, ale existuje samozřejmě též řada neveřejných stanic, které slouží například pro firemní flotily a které evidence nezahrnuje,“ komentuje jejich evidovaný počet Luděk Dušek z MPO. Dobíjecí stanice často vznikají u dálnic nebo v blízkosti obchodních center, kde je možné si nechat auto dobíjet během nákupů. V rámci projektu Next-E též probíhá koordinovaná výstavba souvislé páteřní sítě dobíjecích stanic v šesti zemích střední a východní Evropy.

Mezi řetězce, které instalují rychlodobíjecí stanice, patří například Kaufland. „V nákupních řetězcích lidé tráví desítky minut, existuje tu současně přirozené zázemí pro řidiče, takže jde o ideální místa k dobíjení elektromobilů. Síť lokalit Kaufland je pro naše záměry zajímavá i díky svému celorepublikovému pokrytí. Trendem posledních let se navíc stává rychlé dobíjení umožňující řidičům po krátkém přerušení pokračovat v jízdě,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ, který rychlonábíječky instaluje.

Počet elektromobilů se zdvojnásobí

Dobíjení dodávky e-Crafter. Foto: VolswagenS nabídkou čisté mobility se snaží přicházet také české leasingové firmy. „Na poli elektromobility chceme být letos i v příštích letech více vidět. Cílem bylo mít do konce roku 2018 ve fleetu 20 výhradně elektrických vozidel. Vzhledem k vyšší současné poptávce – a tedy delším dodacím lhůtám jednotlivých modelů – ale očekáváme, že této mety dosáhneme až v příštím roce,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, manažer společnosti Arval CZ.

Celkový počet elektromobilů byl v Česku v prvním pololetí letošního roku 1751. „Z registru vozidel ale nelze jednoduše zjistit přesný počet. Osobních automobilů na čistě elektrický pohon je v ČR přibližně něco přes dva tisíce,“ odhaduje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. Podle něj za to mohou individuálně dovezená vozidla, která nemají v registru zaznamenáno palivo jednoznačně rozpoznatelným způsobem. Garantovány jsou totiž jen údaje při dovozu akreditovaným dovozcem, který vystavuje technický průkaz s jednoznačným údajem o palivu.

Zájem o elektromobily již delší dobu roste a bude tomu tak i do budoucna. „Trend rostoucí obliby elektromobilů bude i nadále pokračovat s rozšiřující se nabídkou těchto vozů. Na začátku roku 2020 by mělo být v Česku asi 3500 elektromobilů. Větší nárůst prodejů nastane po roce 2020,” předpokládá Josef Pokorný s tím, že bude velmi záviset na cenovém vývoji a nabídce.

Dalibor Dostál

Doporučujeme