Zlata Biedermannová sbírala zkušenosti na TV Nova, v rádiích Frekvence 1 a Evropa 2 či v časopise Xantypa. Dnes má uznávanou mediální agenturu SeenMedia. Ona a její tým profesionálů dávají dohromady – možná méně tradičně ale o to působivěji – mediální strategie pro české podniky.
Práci, které se věnovala předtím, než se před devatenácti lety rozhodla postavit na vlastní nohy, vnímá jako neocenitelnou zkušenost.
„Když jsem moderovala Snídani s Novou, bylo mi jednadvacet. Byla to ohromná škola, moderování živého pořadu považuji za královskou disciplínu. Dvě a půl hodiny až tři hodiny tvrdé šichty. Naučila jsem se neskutečnou spoustu věcí, včetně toho, jak pracovat se slovy a s řečí těla,“ říká Zlata Biedermannová v podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.
V publicistice se zase naučila pracovat s informačními zdroji. „Neutuchající sebevzdělávání – to je to, co na své práci miluji nejvíc,“ směje se.
Díky nabytým zkušenostem a tomu, jak často opouštěla komfortní zónu, uvěřila, že se může vrhnout do vlastního byznysu. Ačkoli je pro ni novinařina – jak sama říká – láskou na celý život, byl to i únik z práce, která ji vyčerpávala.
Velká dobrodružství s malou partou? Cestovka vozí Čechy za zážitky v rodinné atmosféře
„Najednou jsem byla svou paní. Co jsem si neudělala, to jsem neměla,“ říká. Svého rozhodnutí postavit se na vlastní nohy nikdy nelitovala. Veškerou dřinu jí vynahrazují pocit z dobře vykonané práce a spokojenost klientů.
Příběh rovná se emoce. Lidé příběhy milují
Úspěšní marketéři jsou jen dodavateli příběhů, jimž se spotřebitelé rozhodli uvěřit, říkal v 60. letech minulého století americký podnikatel, spisovatel a guru marketingu Seth Godin.
Na stránkách komunikační agentury SeenMedia PR se dočtete: Vytváříme mediální komunikaci všem, kteří se nebojí odlišit a chtějí světu představit svůj příběh. Motto agentury zní: Dostáváme klienty na titulky. A silný příběh je přesně tím, co umí každé značce zajistit mediální pozornost a prodat ji.
Příběh je to, co nás odlišuje. Příběh je to, co prodává. Většina z nás k němu utíká, když potřebuje vypnout.
„Každý z nás má svůj příběh a je úplně jedno, jestli pečeme housky nebo šijeme boty. Příběh rovná se emoce a lidé milují příběhy už od Bible,“ tvrdí Zlata Biedermannová.
„My se vždy snažíme vyzvědět od klienta, co všechno má za sebou, jak žije v současnosti a kam chce směřovat do budoucnosti. Jednoduše proto, abychom postavili jeho story tak, že když ho nabídneme médiím, novinář si řekne: wow, to je skvělé, o tom chci napsat nebo natočit reportáž,“ dodává majitelka SeenMedia.
Před korporátní klientelou, „kde pravá ruka neví, co dělá levá“, dávají přednost malým a středním podnikům. Podle Biedermannové jde většinou o podnikatele s jasnou vizí: „O ty, kteří se díky nám chtějí odlišit od konkurence a ukázat svou image, dát světu najevo, že práci dělají skvěle a chtějí do té komunikace investovat.“
Malé firmy mají šmrnc
„Není pravda, že vám všechny korporáty nabízejí zlatý důl. Spíše jsem si vyzkoušela, že se velké podniky snaží své náklady maximálně stlačit. Prostě chtějí za málo peněz maximum muziky,“ popisuje Zlata Biedermannová.
U menších podniků pak rozhodují o komunikaci s okolním světem jeden či dva lidé. „To znamená, že mám na komunikaci jednoho konkrétního člověka a nemusím čekat na to, až se mi tisková zpráva vrátí od rakouské matky a ve firmě ji přečte dalších osm lidí. V korporátu bývá ten proces velmi zdlouhavý a většinou jsem měla pocit diskomfortu v komunikaci. U malých firem je to přesně naopak,“ dodává.
A jak se proměnila PR komunikace v byznysovém světě s nástupem sociálních sítí? Podle majitelky SeenMedia zásadně záleží na tom, v jakém oboru podnik působí a jaký produkt nebo službu nabízí: „My se vždy snažíme ušít PR komunikaci každé firmě na míru.“
Sociální sítě nejsou v marketingu podle Zlaty Biedermannové samospasitelné, ačkoli zástupcům firem otevírají spoustu možností: „Mělo by se ale všechno dělat s rozumem a rozvahou a podnikatelé by měli vědět, kdo je jejich publikem. Zda je to čtrnáctiletý teenager, maminka s dětmi nebo třeba senioři. Následně potřebujete zvolit pro určenou cílovou skupinu ten nejlepší komunikační kanál.“
Firmy dělají chybu v tom, že vezmou peníze a jen si někde zaplatí inzerát, nebo nějakou reklamu a dál se s tím nezdržují. Jednoduše podceňují PR a komunikaci s médii.
Workshopy, které každoročně pořádá pro takzvaných dvanáct statečných (zástupci podniků), jsou pro ni ideální zpětnou vazbou. Právě na nich zjišťuje, že firmy komunikaci s médií podceňují. „Pokud jim položím otázku, jak často aktualizují své kontakty s médii, tak 90 procent řekne, že o tom nic neví, a zbytek, že to bylo už dávno. Ale kontakty na novináře jsou v PR tím nejdůležitějším aktivem,“ upozorňuje majitelka SeenMedia.
Zástupci firem by měli mít navíc přehled o tom, jaká média na českém trhu působí a jaká je jejich čtenost, sledovanost či poslechovost.
Digitální nomádka – Jak ideálně skloubit práci a cestování?
„Člověk, který PR tvoří a jeho denním chlebem je komunikovat s novináři, by měl například vědět, že ČRo Radiožurnál je nejvíce poslouchanou rozhlasovou stanicí. Měl by vědět, na koho se v médiích obrátit. A měl by mít zájem své kontakty dál rozvíjet, jinak dělá polovičatou práci,“ dodává Biedermannová.
Na počátku (po odchodu z TV Prima) bylo podle ní nejtěžší překonat strach, protože opustila bezpečné vody stabilního zaměstnání. S postupným získáváním klientů ale obavy zmizely. Obtížné bylo také zvládnout rozchod s byznysovým partnerem, překonala i zákeřnou panickou ataku.
Třetinu roku tráví na Bali
Bývalá novinářka dnes nedá dopustit na pracovní rytmus, kdy dvě třetiny roku pracuje v Česku a třetinu žije na Bali. Do tropického ráje ji přivedl její manžel, který si indonéský ostrov oblíbil už předtím, než Zlatu poznal.
Původně si přitom nedokázala představit, že by mohla na celou zimu odjet a zároveň udržet své podnikání při životě: „Moc mi pomohlo, co mi tehdy můj muž řekl: Ty přeci nepotřebuješ být každé ráno v ordinaci a píchat lidem injekce. Pracovat můžeš odkudkoli a pokud jsi dobrá manažerka, tak to zvládneš. Domluvili jsme se, že to zkusíme a už po první týdnu jsem věděla, že to bude fungovat. A funguje to skvěle!“
„Nepotřebujeme vlastní vilu, nepotřebujeme luxus,“ říká podnikatelka. V gasthausu na Bali si pronajímají malý pokoj a skromnější život jim vyhovuje. Zlata Biedermannová pracuje každý den u bazénu, na Malých Sundách začala natáčet také podcasty s Čechy a Slováky, kteří zde žijí a podnikají.
Musíte mít vlastní silný motor
„S okolím se nějak vždy poperu, pro mě je nejtěžší překonávat to, co mám v sobě. To, jak sama sebe uklidním, přesvědčím nebo namotivuju, abych všechno zvládla,“ prozrazuje na sebe Zlata Biedermannová.
A co by majitelka SeenMedia poradila ženám, které chtějí úspěšně nastartovat a rozvíjet vlastní byznys?
„Pokud chcete uspět, musíte mít vlastní silný motor. Uvědomovat si, že za něčím chcete jít, a že do toho půjdete s vervou a věnujete tomu čas a energii. To mi trochu chybí u mladší generace, mají moc zájmů a schází mi u nich zdravá motivace a výdrž. Nebojte se a zkuste podnikat, nic horšího, než že to nevyjde, se stát nemůže,“ radí.
Za úspěch nepovažuje tučné konto v bance, ale řadu malých životních vítězství, která vás posouvají dál. „Nic nám nespadne z nebe, musíte se pro něco rozhodnout se a dělat pro to maximum, i když to někdy stojí hodně sil,“ dodává podnikatelka.