Student maturitního ročníku pardubického Gymnázia Dašická ve dne studuje a po večerech doučuje ostatní školou povinné.
Učivo vysvětlujeme „po našem“
Student, na jehož vysvědčení vždy převažovaly eminenter čili výborné, se rozhodl, že své znalosti z matematiky, fyziky či chemie bude předávat dál a zároveň zboří zažitou představu o tom, že musí být doučování jen nudným a suchopárným biflováním.
Ve škole průměrný žák Albert Einstein kdysi napsal: Učení má být takové, aby to, co se studentům předkládá, chápali jako cenný dar, a ne jako povinnost, která jim má zkazit dobrou náladu.
Doučování, které lektoři Doučebnice nabízejí od září 2023, žákům dobrou náladu nekazí. Naopak. „Stojíme si za tím, že doučování od studentů řeší častý problém, kdy žáci nerozumí vysvětlení od učitele. My jsme schopni učivo vysvětlovat „po našem“ a tudíž našim studentům opravdu pomoci. Zároveň s nimi komunikujeme přátelsky, díky čemuž se u doučování cítí lépe,“ říká mladý podnikatel.
Stojíme si za tím, že doučování od studentů řeší častý problém, kdy žáci nerozumí vysvětlení od učitele
Osmnáctiletý Michal Branda původně zakládal svou živnost pouze pro sebe a pár spolužáků. Se stále silnější poptávkou se ale jeho tým rozrostl. Momentálně v něm působí dvanáct lektorů, poskytujících individuální i skupinovou výuku. Učí přitom z vlastních materiálů, které „vytvářejí studentům na míru“.
O živnosti rozhodl soud
Pokud chcete v Česku jako nezletilý, který de iure nenabyl plné svéprávnosti, provozovat samostatně výdělečnou činnost, musí vám to povolit soud. Zároveň potřebujete svolení zákonných zástupců.
Byl to i případ sedmnáctiletého Michala, který loni zakládal svůj první podnikatelský projekt. Bez zkušeností i potřebného know-how. Ze školních škamen známé Vergiliovo Audaces fortuna iuvat (Odvážnému štěstí přeje) ovšem platí vždy a na startu podnikání dvojnásob.
Spolužáky ve škole přitom Michal Branda soukromě doučoval několik let, jistou dobu dokonce působil v nejmenované firmě jako lektor. Práce ho ale nenaplňovala.
Studenti vytvořili on-line hru, která simuluje vedení energetické firmy
„Viděl jsem potenciál v tom to řešit sám a naučit se i jiné věci, které budu do budoucna potřebovat. Po zjištění, že jde založit živnost před dovršením plnoletosti, jsem sepsal žádost a donesl ji na soud,“ popisuje.
Po pár týdnech následovalo předvolání k soudu a konzultace u sociální pracovnice. „Popsal jsem svůj podnikatelský záměr, předložil diplomy a certifikáty, které podpořily má slova o mých kompetencích, a rodiče potvrdili svůj souhlas. Pak stačilo jen počkat, než poštou přijde oficiální rozhodnutí soudu, nechat si potvrdit pravomocnost rozsudku a na živnostenském úřadě si založit živnost,“ vypráví.
Pomocnou ruku mu na začátku podal i jeho otec, který je rovněž podnikatelem. Michal Branda se navíc nebál využít rad mnoha dalších lidí a nezbytné informace čerpal také z internetu.
Doučovat se můžete online z domova
V současnosti je se svými kolegy schopen zajistit doučování všech předmětů základních škol a většiny předmětů škol středních (především těch základních jako matematika, čeština, či angličtina). Společně se věnují také přípravě žáků na přijímací zkoušky.
„Lekce nabízíme jak prezenční – a to v několika městech ČR – tak online. Každý preferuje něco jiného, ale online doučování přináší také výhody, mezi něž patří například menší časová náročnost a s tím související nižší cena doučování,“ popisuje Michal Branda.
Online výuka je podle něj skvělou alternativou prezenčního doučování, která šetří čas a umožňuje lekce v domácím prostředí.
Na online hodinu se student připojí pomocí odkazu. Není potřeba mít účet na žádné platformě. Lektor má k dispozici grafický tablet, přes který vše píše na virtuální tabuli.
Momentálně se na projektu podílí již zmíněný tucet lektorů, kteří jsou studenty středních i vysokých škol. „A ano, mezi našimi lektory je i poměrně obsáhlá část spolužáků z ročníku či dalších studentů z mého gymnázia,“ dodává Michal Branda.
Za největší výhodu považuje jejich přátelský přístup a s tím spojenou efektivitu doučování: „Jak jsem již zmiňoval, jako studenti jsme schopni učivo podávat jinak než učitelé. Naši žáci se u doučování více uvolní, a tudíž se také lépe soustředí. S námi se totiž i zasmějí. Máme skvělé lektory, kteří dokáží připravovat žáky na příjímací zkoušky systematicky a poskytují jim své cenné osobní zkušenosti.“
V Česku působí mnoho doučovacích agentur, případně i „různé platformy propojující lektory a žáky“. S podobným studentským projektem se ale Michal Branda dosud v tuzemsku nesetkal.
Motor, který nás žene dopředu
Tou nejcennější devizou je pro Michala i jeho kolegy zpětná vazba od žáků případně jejich rodičů.
„Studenti i jejich rodiče nám potvrzují, že náš způsob předávání znalostí je žákům opravdu bližší než výuka ve školních lavicích. Jde o veřejnou zpětnou vazbu na profilech na Googlu či Seznamu, nebo i soukromé ohlasy poslané například e-mailem. Už mnohokrát nám maminka psala e-mail ve smyslu, že její dcera je z doučování nadšená,“ říká mladý podnikatel.
Pozitivní ohlasy doučovaných případně jejich rodičů jsou pro tým lektorů motorem, který je žene dopředu. Pro Michala Brandu osobně je to „důkaz, že pracuje na něčem, co lidem pomáhá.“ A právě to ho v jeho práci motivuje.
Neztrácím čas na Tik Toku, studium i podnikání zvládám
Projekt Doučebnice je stále na startu, už nyní se ale ukazuje, že má budoucnost. Michal Branda je aktuálně v maturitním ročníku a ví, že skloubit své studium s podnikáním nebude jednoduché.
„Mojí prioritou je momentálně dělat věci, které pro mě mají význam do budoucna. Proto se naplno věnuji škole, podnikání a věcem, které využiji jak v osobní, tak v profesní rovině. Tím, že netrávím tolik času na sociálních sítích (nekonzumuji obsah na TikToku, nesleduji Reels ani Shorts, což mi s nástupem AI contentu přijde jako větší a větší ztráta času), zvládám stíhat školu a poměrně dobře také podnikání. Je ale pravda, že bych si místy přál, abych na rozvíjení svých nápadů měl více času,“ prozrazuje.
Inovace na prvním místě: Česká firma odstartovala revoluci ve výrobě nanovláken
V hlavě má plno nápadů, především by ale chtěl v blízké budoucnosti služby Doučebnice rozšířit i na další mimoškolní vzdělávání.
„Rád bych, aby z našich kurzů děti, ale i dospělí odcházeli s kvalitními informacemi a ideálně i praktickými zkušenostmi ve vyučovaných oblastech. Momentálně řešíme IT kurzy a školení, do budoucna by to mohly být třeba i praktické kurzy finanční gramotnosti pro děti,“ doplňuje.
IT kurzy zejména pro děti ostatně mohou být považovány za vlajkovou loď jeho projektu. Lekce věnující se tvorbě webů, programování, 3D modelování, základům designu či práce v M365 aplikacích vedou šikovní studenti a studentky, kteří letos přivezli do Česka medaile z celosvětové soutěže MOS World Championship.
Zajímavou ambicí je poskytovat školení těchto aplikací v sektoru B2B, a to především pro zákazníky z menších a středních firem.
Chci si odnést zkušenosti
Přes svůj mladý věk už Michal Branda uspěl v jedné z významných podnikatelských soutěží. V regionálním kole soutěže Živnostník roku 2024 v Pardubickém kraji získal pomyslný bronz a stal se Srdcařem roku.
„To mi opět přidalo další energii a celkový „drive“ v tom, co dělám. Nejlepší na tom vlastně bylo, že jsem to absolutně nečekal. Na soutěž jsem totiž narazil před pár měsíci kdesi na internetu a přihlášku jsem vyplňoval v rychlosti a nevěnoval tomu moc pozornosti,“ krčí rameny.
Podnikatelské soutěže Firma a Živnostník roku ovládli CONTEG a Zlata Otavová
Formát a velikost soutěže si uvědomil, až když při vyhlašování vítězů krajského kola vstoupil do nabitého sálu v Paláci Pardubice.
„Když jsem zjistil, jak velká soutěž to je, bylo mi jasné, že oceněným přinese mnoho výhod ve formě reklamy, zájmu atd. V tu chvíli jsem vůbec nečekal, že bych se mohl umístit, natož ještě postoupit do celostátního kola za kategorii Srdcař roku,“ přiznává.
Osobně si chce z vlastního byznysového projektu odnést hlavně nabyté vědomosti a zkušenosti. „Už teď jsem se shodou okolností či náhod dostal do takové situace, kterou jsem původně naprosto nepředpokládal. Podnikání se do budoucna věnovat rozhodně chci, ať už se budu věnovat čemukoliv,“ uzavírá s úsměvem Michal Branda.