Firma během prvních pěti let existence expandovala na Slovensko a do Polska. Nyní startuje na kanadském trhu. Na rozdíl od evropských trhů se zakladatelé společnosti v zámoří rozhodli pro franšízu.
Svoje podnikání odstartovali Martin Wallner a Tomáš Huber v roce 2009 během společného studia ekonomie na vysoké škole. V době, kdy tuzemský trh již plně ovládaly supermarkety, se pustili do oboru, kde již tehdy byla poměrně široká nabídka.
„Od zboží v supermarketech jsme se chtěli odlišit. Jsme výrobci, kteří se nemusejí o marži dělit s prostředníky, máme proto prostor nabídnout opravdu poctivé a čerstvé suroviny bez zbytečných éček, barviv či konzervantů za velmi konkurenceschopnou cenu. Nikdo nás netlačí s náklady dolů, a proto může být müsli opravdu plné ovoce či oříšků,“ vysvětluje jeden ze spoluzakladatelů Mixit.cz Martin Wallner.
Hlavní přidanou hodnotou jejich podnikatelského záměru je, že si zákazníci mohou müsli namíchat sami podle své chuti. Hotovou směs pak firma dopraví domů či do práce zabalenou v originálním tubusu nebo zdarma na odběrné místo.
Po roce příprav představili v květnu 2010 nabídku na internetu. „Měli jsme obrovskou výhodu v načasování. V době našeho startu byl prodej potravin přes internet i individualizované zboží na našem trhu neprobádaný segment a budil přirozený zájem. Náš koncept se šířil virálně a my mezitím zjišťovali, jak vlastně PR a marketing funguje, že do toho musíme opravdu šlapat,“ dodává Martin Wallner. Jednou z cest, jak o sobě začínající firma dávala vědět lidem, by také Facebook.
Vydělávat začali po roce a půl
I když zdánlivě vypadal rozjezd projektu idylicky, bylo pro oba zakladatele velmi náročné.
Zhruba rok a půl podnikání oba společníky neživilo. „Růst nemohl být financován z provozu a kapitál bylo třeba shánět z rodinných zdrojů,“ popisuje Martin Wallner. I když poptávka stále optimisticky rostla, museli pravidelně s nějakým obnosem do podnikání přispívat, aby jej dál rozvíjeli. Práci měli rozdělenou tak, že Martin Wallner mixoval a Tomáš Huber balil balíky.
Příjemnou, i když kritickou situací byly občasné výkyvy v poptávce. „Zkrátka byly nastaveny výrobní kapacity a ty často ze dne na den přestaly stačit, když se před Vánoci či Velikonoci ztrojnásobila poptávka,“ podotýká Martin Wallner.
Po roce a půl již začali přibírat další spolupracovníky. V sestavě dvou míchačů a jednoho baliče zvládali denně desítky tubusů. Plynulý růst zkomplikovaly jen povodně v červnu roku 2013, kdy oba zakladatelé pochybovali, zda situaci zvládnou.
Po pěti letech růstu dodávají každý den tisíce tubusů, firma jede ve dvou směnách a kromě desítky stálých zaměstnanců a až čtyř desítek brigádníků pro sezónní výkyvy využívá také unikátní výrobní linky s výkonem až 8 mixů z 90 surovin za minutu.
Na některé činnosti v marketingu, PR, správě počítačových sítí nebo ve výživovém poradenství využívá Mixit externisty. V současnosti se její roční obrat pohybuje kolem stovky milionů korun, v novém fiskálním roce předpokládá firma ještě vyšší čísla.
Klíčem k úspěchu bylo zvládnout co nejlevnější distribuci. Vločky jsou samy o sobě poměrně nízkonákladové zboží, a tak by příliš drahá doprava k zákazníkům udělala ze zásilkového prodeje nekonkurenceschopný produkt. „Budujeme tedy stále síť odběrných míst po celé České republice, na Slovensku a v Polsku, kde si zákazník může svou libovolně velkou i malou objednávku z www.mixit.cz zdarma vyzvednout,“ konstatuje Martin Wallner.
Standardní cenu dopravy pak firma nastavila na příznivých 49 korun a pro objednávky 6 a více položek je zcela zdarma.
S vývozem začal Mixit velmi brzo. Na sousední Slovensko posílal své zboží již pár měsíců od svého startu. „Stále více se nám ozývali tamní nadšenci müsli s tím, že by rádi objednali. Nejprve tedy objednávali přes český eshop, v lednu 2014 jsme spustili čistě slovenskou verzi webu a v létě 2014 po několikaměsíčních přípravách polskou verzi,“ vzpomíná Martin Wallner.
V Polsku založil Mixit pobočku
Vstup na polský trh byl již pro firmu komplikovanější, proto založila u našich severních sousedů pobočku s vlastním sídlem a provozovnou. I v tomto případě však výroba stále probíhá České republice. Podíl exportu ve střední Evropě je zatím do 10 procent českého obratu, společnost růst na okolních trzích financuje z českých prodejů.
Loni na jaře začali v Mixit.cz uvažovat o expanzi na další trh. Tentokrát však nešlo o některou ze sousedních zemí střední Evropy, ale o vzdálenou Kanadu. Proto byl obchodní model byl jiný, než v případě Polska a Slovenska.
Jde o jakousi franšízu. „Plácli jsme si se schopnými lidmi, kteří se přestěhovali z České republiky zpět za velkou louži a měli zájem, schopnosti a zkušenosti potřebné k rozjetí. Zda je kanadský trh na takový koncept připraven ukáže až čas. V nově vzniklé kanadské společnosti máme minoritní podíl,“ popisuje Martin Wallner.
Kanadská pobočka funguje podle podobného receptu jako mateřská společnost v dobách svých začátků. Díky mnohaletým zkušenostem jsou však všechny procesy mnohem lépe optimalizované a firma je lépe připravená na kontinuální růst. „Je patrná snah držet minimální zásoby, výroba je zatím koncipovaná na menší kapacity o zhruba nižších stovkách tubusů denně,“ porovnává Martin Wallner.
V současnosti je spuštěna ostrá verze webu www.mixit.cz pro širokou veřejnost. „Zatím ale uspokojujeme organicky získané zákazníky. V květnu jsme připravili i francouzskou mutaci kanadského webu a spustili všechny dostupné marketingové kanály, které se nám dosud osvědčily,“ říká Martin Wallner.
Kanada: Čekání na dvojnásobný růst
Internetový byznys je v Kanadě v porovnání s Českem mírně opožděný, při oslovování zákazníků proto bude kanadská pobočka Mixit klást důraz spíše na tradiční formy propagace, silné PR, tisk a jiný offline.
Vzhledem k většímu trhu si mateřská společnost slibuje v Kanadě dobré výsledky. „Ideálním scénářem by byl dvakrát rychlejší růst, než jakého jsme dosáhli v České republice. To by znamenalo ve druhém roce kolem 200 000 tubusů s tím, že tamní prodejní ceny i marže jsou přirozeně vyšší,“ konstatuje Martin Wallner. Další expanzi Mixit zaměří opět zřejmě na země střední Evropy. Nejdříve chce ale firma odstranit rezervy na trzích, kde již nyní působí.
Během svého působení se společnost musela opakovaně vyrovnat se snahou o kopírování. „První náš následovník se objevil již půl roku po nás, nakonec ani nebyl spuštěn v ostrém provozu,“ říká Martin Wallner.
Každá z klonovaných firem dříve nebo později zanikla i kvůli kritice za plagiátorství. „Máme to štěstí, že jsou to pokusy inspirované Mixitem bez větší invence či snahy o odlišení. Málokdo si uvědomuje, že český trh je na více podobných konceptů malý a i pro nás byla cesta k černým číslům velmi dlouhá a trnitá,“ uzavírá Martin Wallner.
Recept na úspěch?
Pro začínající podnikatele má spoluautor úspěšného projektu stručný recept na úspěch. „Určitě je třeba již od začátku mít jistotu, že existuje po produktu podnikání poptávka a že jsou zákazníci ochotni za něj zaplatit,“ vysvětluje Martin Wallner a dodává:
„Pokud se model podnikání ukáže jako dlouhodobě životaschopný, pak nezbývá, než se nějakou dobu „kousnout“ a jít za výsledkem i přesto, že může být oproti očekáváním mnohem, mnohem vzdálenější. Bez píle, sebedůvěry, intuice a trochy toho odpírání se žádné začínající podnikání neobejde.“