Zvyšující se zájem zákazníků, rostoucí nabídka obchodníků a zajímavá příležitost pro dodavatele. Tyto a mnohé další aspekty v sobě obnášejí privátní značky nabízené prostřednictvím jednotlivých obchodních řetězců. Shodli se na tom účastníci odborného semináře „Privátní značky jako příležitost pro růst“, organizovaného Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) ve spolupráci s Radou kvality České republiky a Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO).
„Privátní značky jsou nedílnou součástí naší historie už desítky let a troufám si tvrdit, že představují příležitost pro všechny. Z jejich výhod těží spotřebitelé i dodavatelé. Čím dál důležitější jsou privátní značky pro české zemědělce i potravináře. Během posledních pěti let se podařilo zdvojnásobit objem české zemědělské produkce, kterou obchodní řetězce odebraly za účelem výroby privátních značek. Navíc se za poslední tři roky zvýšil o 150 procent objem privátních značek vyrobených v souladu s biokvalitou nebo nějakým způsobem reformulovaných. Potravinářům dávají privátní značky jistotu dlouhodobých kontraktů za jasné ceny,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.
Jak T. Prouza také připomněl, výrazně narůstá objem exportu českých potravin právě díky privátním značkám obchodních řetězců, a to i na vysoce konkurenční západoevropské trhy nebo do USA. Jestliže v roce 2010 činil objem vývozu privátních značek 10,7 miliardy Kč, v roce 2022 to bylo již více než 27 miliard Kč. Privátní značky tak mají významný pozitivní vliv při snižování agrárního salda.
„Privátní značky si zaslouží maximální pozornost z mnoha důvodů. Jejich podíl na trhu roste, a to i pokud jde o jejich prémiové varianty. Dále pak kladou důraz na kvalitu, původ, reformulace a udržitelnost, jejich prostřednictvím dokážou obchodníci téměř okamžitě zareagovat na nastalou situaci a v neposlední řadě představují velkou příležitost pro tuzemské
Jak zařídit přežití obchodů na vesnicích? Výzkumníci navrhují řešení
potravináře. Dlouhodobě voláme po konstruktivní diskuzi o podpoře produkce českých potravin a privátní značky jsou jednou z úspěšných cest,“ shrnul T. Prouza.
Privátní značky hrají kromě retailu klíčovou roli také v segmentu gastronomie. Kromě již zmiňovaných výhod, jako je snižování nákladů a vysoká kvalita, hledají podnikatelé z gastronomie přidanou hodnotu primárně v úspoře času při zpracování a manipulaci se surovinami. Ideálním příkladem jsou výrobky z kategorie tzv. step-saving, například oškrábané brambory, předkrájená zelenina, oloupaný česnek nebo porcované maso či dezerty.
Podíl privátních značek je v porovnání se západní Evropou stále nižší
Význam privátních značek na českém trhu roste, když vloni činil jejich podíl 24 % a letos dále stoupá. V rámci celé Evropy však jejich podíl dosahuje 34,5 % „Východní Evropa má stále nízký podíl privátních značek oproti její západní části, nicméně růst v tržbách je u privátních značek třikrát rychlejší, než roste celkový trh potravin a drogerie. Zákazníci kvitují jejich lepší cenovou dostupnost v porovnání se značkovým zbožím a mají s nimi pozitivní zkušenosti. Výrazný nárůst privátních značek můžeme zaregistrovat v segmentu bioproduktů,“ sdělil Jakub Špika, Retail Services Director ve společnosti NielsenIQ.
Z průzkumu společnosti NielsenIQ dále vyplynulo, že 35 potravinových kategorií už má podíl privátních značek větší než 50 %. Stejně tak u 26 drogistických kategorií přesáhl podíl privátních značek 50 %. „Z našich dat plyne, že u českých spotřebitelů nepozorujeme snížení spotřeby, ale naopak výrazně větší zájem o privátní značky a slevové akce,“ poznamenal J. Špika.
Jak informovali zástupci jednotlivých obchodních řetězců – Tomáš Myler (Lidl), Vít Vojtěch (PENNY), Blanka Bogel (Kaufland), Anna Malenová (Albert), Matúš Uhliarik (Billa), Petr Chvojka (Rohlík.cz) a Petr Chmelař (Globus) –, v souvislosti s privátními značkami se rozšiřuje a prohlubuje spolupráce s českými dodavateli. Podle interních průzkumů zákazníci oceňují u privátních značek jejich cenovou dostupnost, vysokou kvalitu nebo široký výběr. Privátní značky získávají rovněž prominentnější místa v regálech a v mnoha případech podle nezávislých testů kvalitativně porážejí značkové zboží.
„Význam privátních značek vnímáme nejen v kontextu spotřebitele, ale také ekonomicky. To, co považujeme za nejdůležitější, je ,otevírání dveří‘ pro české podnikatele k umístění jejich produkce v zahraničí. V tom je pro nás, Ministerstvo průmyslu a obchodu, role privátních značek nejdůležitější,“ uvedl Pavel Vinkler, ředitel odboru podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu