Ta by měla zahrnovat investice do perspektivních startupů, nabídku řady atraktivních pracovních pozic či specializované akce.
Švédský herní průmysl je průkopníkem nových technologií a prokazatelně posouvá inovační potenciál Švédska v oblastech jako je umělá inteligence, rozšířená realita, výzkumná simulace či obrana (např. ve spojení s drony). Švédsko mimo jiné také díky těmto skutečnostem zaujímá přední světové příčky v oblasti inovací a digitalizace. V roce 2020 by se celkové tržby švédského herního průmyslu mimo jiné také v důsledku pozitivních dopadů pandemie měly přiblížit rekordním třem miliardám eur. Herní průmysl tak dnes představuje pro švédskou ekonomiku významné exportní odvětví.
Švédsko – centrum evropského herního průmyslu
Dominanci švédského herního průmyslu na mezinárodní scéně dokládá skutečnost, že švédské videohry dnes oslovují více než miliardu hráčů po celém světě. Společnosti jako Mojang, Embracer Group, King, Stillfront Group, EA DICE a další přesahují ve svých ročních tržbách hranici 100 milionů eur. Videohry Minecraft vyvinuté společností Mojang bylo prodáno přes 200 milionů kusů po celém světě – nejvíce v historii herního průmyslu.
Jednou z nejsilnějších stránek vysoké konkurenceschopnosti švédských herních studií je vysoká míra kreativity. Dalšími aspekty jsou tradiční otevřenost ke sdílení zkušeností, vysoká úroveň vzdělanosti a perfektní znalost angličtiny. Především je ale herní odvětví podporováno fungujícím systémem vládní podpory a velmi efektivním startupovým ekosystémem, tj. řadou kvalitních inkubátorů, akcelerátorů a specializovaných vzdělávacích programů.
Inspirace a příležitosti pro české firmy
V návaznosti na výjimečné postavení a dynamický růst švédského herního průmyslu se českým firmám nabízí řada příležitostí k přímé spolupráci či k získání jedinečného know-how.
Švédský trh herního průmyslu láká investory doslova z celého světa – průměr investic v oblasti rizikového kapitálu v případě startupů ve Švédsku třikrát převyšuje průměr takových investic v zemích EU. Švédské firmy zároveň posilují své pozice formou zahraničních akvizic. Příkladem je akvizice největší švédské firmy Embracer Group, která v roce 2020 převzala české vývojářské studio Warhorse Studios.
Pro mnoho zejména mladých lidí představuje herní průmysl perspektivní pracovní příležitost. Vzhledem k růstu sektoru jsou potřeby švédských herních studií stále častěji pokrývány s využitím vnějších zdrojů a offshore pracovníků, a to včetně pracovníků ze střední Evropy. Jde přitom o pozice spojené s vývojářstvím, ale také s oblastmi kreativního umění (animace, scenáristiky, tvorby příběhů atd.) či obchodu a marketingu.
Příležitosti k navázání spolupráce také existují v sektorech navázaných na herní průmysl, ve kterých je často Švédsko na čele světového dění. Jedná se o oblasti cloudových služeb, streamovacích platforem či ve Švédsku velmi oblíbeného e-sportu.
V neposlední řadě ke spolupráci vybízí také řada zavedených specializovaných veletrhů a konferencí. Tyto akce prostřednicím matchmakingových platforem přímo cílí na tvorbu obchodních příležitostí. České firmy se mohou on-line zúčastnit nadcházejících konferencí: Nordic Game, která proběhne 26.–28. května 2021, nebo Sweden Game Conference, která se uskuteční 13.–15. října 2021.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Stockholmu (Švédsko).