Světový silniční kongres 2023 oslovil akademiky, firmy i studenty ze zahraničí

Praha na podzim hostila světový silniční kongres. Samotná akce je pro Česko významnou událostí, na které špičky z oboru představili nejnovější trendy a technologie z oblasti silniční dopravy.

„Již od roku 2018 bylo naší velkou snahou integrovat do odborného programu vědu, výzkum a inovace. Nové technologie, inovace, netradiční řešení a aplikovaný výzkum posouvají celou společnost kupředu a náš obor se musí chtě nechtě zapojit. Vysoké školy a kraje, jakožto zřizovatelé škol středních, se k projektu staví velmi pozitivně a věříme, že naše spolupráce neskončí posledním dnem kongresu,“ uvedl Václav Neuvirt, Ředitel organizačního výboru a člen výkonného výboru PIARC. Právě jeho se TAČR zeptal na pár otázek.

Ilustrační fotografie

Česká republika podala největší počet abstraktů a full papers ze všech 125 členských zemí. To je opravdu velký úspěch, jak se vám ho podařilo dosáhnout?

Naší strategií, se kterou přišel náš vědecký tajemník Luděk Bartoš, bylo rozklíčování jednotlivých odborných témat kongresu, jejich relevance pro Českou republiku a následné vytipování potenciálních odborníků, kteří by vybraná témata mohli pokrýt. Samotná odborná komunita se k projektu postavila čelem a toto je výsledek.

Musím říct, že tento nezpochybnitelný úspěch je na mezinárodním plénu vysoce hodnocen a velmi často akcentován. Daří se nám na něj navazovat dalšími aktivitami a do projektu se zapojuje čím dál tím větší počet subjektů. Česká republika má velkou šanci stát se, skrze dominantní roli ve WRC, lídrem světového silničního odvětví, což může mít jen pozitivní dopady pro všechny participující strany.

Světový silniční kongres se do Prahy vrátil po 52 letech. Vy jste měl i silnou osobní motivaci, aby projekt dopadl úspěšně, že?

Nejprve bych rád zmínil, že pro Českou republiku je velkým vyznamenáním a oceněním našich aktivit, že v celé historii trvání Světové silniční asociace PIARC je teprve čtvrtou zemí, kde se Světový silniční kongres konal podruhé. Jsem jedním z mála žijících účastníků WRC 1971 v Praze. Zajímavostí je, že kongres v té době pomáhal organizovat můj otec, Jiří Neuvirt. Proto bylo mojí silnou motivací, aby se Česká republika zapsala nesmazatelnou stopou do historie PIARC a v následujících letech se stala lídrem světového silničního odvětví.

Ilustrační fotografie

Kdo projekt v České republice zastřešil a s kým spolupracujete?

Kongres je „dítětem“, které vzešlo z partnerství České silniční společnosti a Ministerstva dopravy. Nikdy bychom však tento projekt nemohli realizovat bez našich partnerů, kterými jsou, mezi jinými, Ředitelství silnic a dálnic, Státní fond dopravní infrastruktury, Svaz dopravy a průmyslu a CzechInvest.

Speciální dík patří našim kolegům ze Sdružení pro výstavbu silnic, kteří nás podporují v motivování českého silničního průmyslu k aktivní účasti na kongresu. Bez českých firem bychom jako profesní organizace nemohli existovat.

Vyžaduje to od nás právě ty tři zmiňované kroky:

  • aktivní odborná participace
  • velká účast českých odborníků na kongresu
  • široké a významné zapojení našeho průmyslu v rámci česko‑slovenského pavilonu a doprovodné výstavy
Převzato z magazínu TA.Di vydávaném Technologickou agenturou ČR. Autor: Pavel Šušák

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Věda, výzkum a vývoj

Doporučujeme