Obvykle představují skvělou příležitost pro start-upy k budování sítí a dalšímu rozvoji svých podniků. Stává se to zvláště zajímavým, když program akcelerace chce propojit start-upy z různých zemí a umožnit mezinárodní přeshraniční učení. To byl také cíl rakouského akcelerátoru „Techhouse Elevatoru“, který byl financován digitálním inovačním centrem EDIH INNOVATE na jaře 2023 v Grazu.
Tato iniciativa byla počátkem spolupráce Enterprise Europe Network ČR s týmem Enterprise Europe Network ve Štýrsku v Grazu. Navzdory dobrému mezinárodnímu propojení evropských digitálních inovačních center byly potenciální mezinárodní start-upy pro Techhouse Elevator hledány a identifikovány také prostřednictvím partnerů sítě Enterprise Europe Network.
Z více než 50 přihlášek byly nakonec dvě vybrány a nominovány partnery EEN (z České republiky a Bulharska). Společnosti myco a EuroPack měly možnost zúčastnit se programu akcelerace v Grazu. myco bylo osloveno Jihomoravským inovačním centrem – členem české sítě EEN.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Vzrušující tři měsíce v Grazu
Kromě myco a EuroPack se 3měsíčního programu akcelerace zúčastnil jeden nizozemský a sedm rakouských start-upů ze Štýrska, Salcburku, Dolního Rakouska a Horního Rakouska. Na začátku byly zkoumány a společně diskutovány obchodní modely společností. Program pokračoval hloubkovým ponořením do regionálních ekosystémů a modulů k tématům brandingových a marketingových strategií a uzavřel se prodejem a škálováním.
Mezi moduly měly společnosti možnost diskutovat se zkušenými obchodními trenéry v individuálních online poradenských sezeních. Zakončením byl večer finálních pitch prezentací, kde všechny start-upy mohly ukázat, jak se jejich společnosti během měsíců vyvíjely.
Zakladatel myco, David Minařík, k tomu uvedl: „Investiční a start-upové prostředí v Grazu je docela podobné Brnu. Program Techhouse Accelerator nám poskytl relevantní kontakty na zajímavé lidi v oblasti podnikání a také nám poskytl mentoring a školení v oblastech jako marketing/branding, prodej, obchodní modelování atd. Propojení s místním ekosystémem strategických partnerů a potenciálních zákazníků je pro naši společnost nejvíce prospěšným aspektem partnerství. Techhouse působí v oblasti známé svým průmyslem souvisejícím s výrobou dřeva a zemědělstvím, takže je to určitě zajímavá a velmi relevantní oblast pro společnost myco. Podle našeho názoru je ekosystém start-upů a jejich prostředí v Grazu průhlednější než ve Vídni. Proto vidíme vstup na rakouský trh jako pro nás skvělou příležitost.“