O jaké zkušenosti se mohou podělit a co stojí za jejich úspěchem? Seznam mapuje 30 online exportérů, kteří bodují ve vlastní zemi, ale i v zahraničí.
„Pokud v něco věříme, tak v to, že export se znovu a znovu ukazuje jako nejrychlejší způsob růstu podnikání. A bez společností, které uvádíme, se export e-commerce neobejde. Jsou to právě ony, které v regionu střední a východní Evropy vynikají a dláždí cestu ostatním. Těchto 30 top exportérů vykazuje průměrný meziroční růst +51%, což je 1,5 – 2 násobek růstu v tomto regionu,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.
Graf ročních tržeb v roce 2020 a meziroční růst tržeb v letech 2019/2020
Zajímavostí seznamu je, že se v něm objevují dvě firmy, tzv. “jednorožci”, jejichž hodnota je přes bilion eur. Jde o českou skupinu Rohlik Group a Berlin Brands Group ze Slovenska. Právě společnosti Rohlik.cz vzrostly tržby v roce 2020 meziročně o 100 procent na více než 300 milionů eur. Působí v šesti zemích a s každou další zemí zdokonaluje strategii vstupu na nový trh. Z hlediska digitálního marketingu jde o strategii brandingu a komunikace, konkrétně kombinace autenticity, trendovosti a konzistence.
Většina top exportérů se pohybuje v tržbách mezi 10 – 100 miliony eur. Obvykle jde o lídry ve své kategorii jako například Kytary.cz (hudebniny), Pilulka.cz (farmacie) nebo Alensa.cz (optika), kteří si včas uvědomili, že export je cestou k rychlejšímu růstu. Dominují již na domácím trhu a jsou na dobré cestě k tomu, aby dominovali i v regionu.
„Čeští internetoví obchodníci mají před sebou vyšlapanou cestu. Na seznamu jsou nadměrně zastoupeni právě čeští hráči. Důvodem je, že český e-commerce trh je velmi kompetitivní, poměrně velký a kombinací těchto atributů vznikají efektivní firmy se škálovatelným byznysem,” vysvětluje László Szabó.
Byznys pro uši. Audioknihy na českém trhu rostou i v době pandemie
Z uvedené třicítky zaznamenala nejvyšší čísla tržeb Alza s ročními tržbami téměř 1,5 miliardy eur. Jejich exportní strategie stojí na dlouholetém působení Alzy v Česku, kde je lídrem trhu. “V Growww Digital vidíme Alzu jako „Amazon střední a východní Evropy“ – kombinuje přístup zaměřený na zákazníka s vysokou úrovní obchodní inteligence a marketingu,“ uvádí Szabó.
Meziroční růst 26 procent a tržby více než 817 milionů eur zaznamenala v roce 2020 skupina Mall, která rychle expanduje do dalších segmentů a zemí. „Spojením se společností Allegro bude Mall Group schopna vytvořit jednu z nejsilnějších e-commerce platforem ve střední a východní Evropě,“ upřesňuje László Szabó.
Mezi top exportéry se zařadila také společnost Notino, která působí ve 28 zemích, což je nejvyšší počet zemí z uvedených 30 exportérů. V roce 2020 dosáhla obratu až 563 milionů eur a 53% meziročního růstu. Notino se, ze slibného brněnského startupu, stalo klíčovým hráčem na českém trhu – má 14% podíl na trhu a 12 milionů objednávek ročně. Jejich brněnská prodejna je největší prodejnou parfémů a kosmetiky v Česku. „Pokud jde o expanzi, je třeba vyzdvihnout jejich přístup k pronikání na internet. Od počátku masivně investovali do rozpoznatelnosti značky (kampaně na YouTube atd.),“ popisuje László Szabó.
CzechTrade bude spolupracovat s Amazon.com. Nabízí online semináře pro české exportéry
V seznamu e-shopů nechybí ani Dedoles, která zaznamenala nejrychlejší meziroční růst ze všech – o 244 procent. Za ní je slovenská firma Inspio s meziročním růstem o 239 procent. Další zajímavý úspěch se jmenuje Donoci. Tento e-shop se svítidly obsluhuje zákazníky ve 24 zemích. Jen za poslední rok společnost vzrostla o 93 procenta. Za rok 2021 odhadují své tržby až na 69 milionů eur.
„Měli jsme příležitost dopomoci k úspěchu až třetině firem z uvedených online exportérů. Podílíme se nebo jsme v minulosti byli u expanze firem jako Donoci, Rohlik.cz, Kytary.cz nebo BBG (Berlin Brands Group). Věříme, že uvedená třicítka e-shopů bude skvělým příkladem a inspirací pro celý e-commerce trh,“ uzavírá Szabó.