Trendy e‑commerce v roce 2024

Prvních šest měsíců letošního roku napovídá, že obchod se vrátil na růstovou křivku. V Česku se objevili noví hráči, objem obchodů roste. To znamená jediné – větší tlak na všechny.

Elektronický obchod je zkrátka dynamicky se rozvíjející odvětví, které nejenže roste, ale s každým rokem se mění a přizpůsobuje novým technologiím, a především spotřebitelským trendům. Jaké vládnou současnosti?

Nakupování na internetu, Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

Personalizace nákupního zážitku

Jedním z klíčových trendů v e‑commerce je stále rostoucí důraz na personalizaci. Prodejci se snaží co nejlépe porozumět preferencím a potřebám svých zákazníků, aby jim mohli nabídnout produkty a služby, které přesně odpovídají jejich očekáváním. S využitím umělé inteligence a strojového učení mohou e-shopy analyzovat chování zákazníků a na základě toho přizpůsobovat obsah webových stránek, doporučovat relevantní produkty, a dokonce i personalizovat ceny.

E-commerce má zelenou. První rok přežilo 90 procent nových e-shopů

Rozvoj mobilního obchodování

Mobilní zařízení hrají ve světě e‑commerce stále větší roli. V roce 2024 se očekává, že podíl nákupů realizovaných prostřednictvím smartphonů a tabletů dosáhne nových maxim. To znamená, že optimalizace mobilních verzí webových stránek a aplikací bude pro e-shopy naprosto klíčová. Rychlost načítání stránky, přehlednost navigace a jednoduchost platebního procesu jsou faktory, které mohou významně ovlivnit konverzní poměr.

Ilustrační fotografie

Obchod se přesouvá na sociální sítě a do aplikací

Přestože stále dominují online obchodům webové e-shopy, stále větší objemy obchodů se přesouvají na sociální sítě. Důvod je jednoduchý – lidé tam tráví více času a jsou náchylnější k interakci. Social commerce, tedy prodej prostřednictvím specializovaných platforem a aplikací i platforem obecných, jako jsou jako Instagram, Facebook nebo TikTok, bude v roce 2024 dále růst.

Udržitelnost a etický nákup

Spotřebitelé jsou čím dál více zaměřeni na udržitelnost a etické aspekty svých nákupů. Trendem pro rok 2024 bude proto větší transparentnost ohledně původu produktů, způsobu jejich výroby a dopadu na životní prostředí. E-shopy, které budou schopny nabídnout udržitelné produkty a jasně komunikovat své etické standardy, mohou získat konkurenční výhodu.

Integrace rozšířené reality (AR) a virtuální reality (VR)

Technologie AR a VR se stávají stále dostupnějšími a jejich integrace do e-commerce může zásadně změnit způsob, jakým zákazníci nakupují. Platí to především v sektoru módy, nábytku a kosmetiky, kde tyto technologie umožňují zákazníkům vyzkoušet si produkty na dálku. Například virtuální zrcadla pro zkoušení oblečení nebo vizualizace nábytku přímo v prostorách zákazníků mohou výrazně zlepšit nákupní zkušenost.

Rozvoj hlasového nakupování

Hlasové asistenty jako Amazon Alexa, Google Assistant nebo Apple Siri se stávají stále populárnějšími a jejich využití v e-commerce nabírá na síle. V Česku tento trend není vzhledem k jazykové bariéře tak zřejmý, ale přesto vykazuje růstové tendence. V roce 2024 můžeme i u nás očekávat nárůst nákupů realizovaných prostřednictvím hlasových příkazů. E-shopy budou muset optimalizovat svůj obsah pro hlasové vyhledávání a zjednodušit proces nákupu tak, aby byl co nejpřívětivější pro uživatele hlasových asistentů.

Česká e-commerce na vzestupu: Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť?

Bezpečnost a ochrana dat

S rostoucím množstvím osobních a platebních údajů, které jsou sdíleny online, se zvyšuje i potřeba jejich ochrany. Rok 2024 přinese další posun v oblasti kybernetické bezpečnosti. E-shopy budou muset investovat do moderních bezpečnostních technologií a postupů, aby ochránily data svých zákazníků a udržely jejich důvěru. Právě nedůvěra k online platbám je dlouhodobě jedním z výrazně limitujících faktorů pro další růst e-commerce.

Ilustrační fotografie

Social a influencer marketing

Sociální sítě budou i nadále hrát klíčovou komunikační roli v e-commerce. Spolupráce s influencery, kteří mohou oslovit široké publikum a autenticky prezentovat produkty, se ukáže jako efektivní marketingový nástroj.

Závěr je jediný: Pouze firmy, které budou schopny rychle se přizpůsobit novým trendům a technologiím, mají šanci posílit svou pozici na trhu. Personalizace, mobilní obchodování, udržitelnost, AR/VR, hlasové nakupování, bezpečnost a social commerce tvoří pilíře budoucího úspěchu v tomto dynamicky se rozvíjejícím odvětví.

Převzato z časopisu Komora. Autorka článku: Valerie Saara

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce | Obchod

Doporučujeme