V roce 2022 zde existovalo 5 005 770 zemědělských výrobních jednotek se zemědělskou plochou 32,1 milionu hektarů. Kromě toho je Mexiko klíčovým hráčem v celosvětovém obchodu se zemědělskými a potravinářskými produkty, jehož vývoz dosáhl v roce 2022 rekordní výše 50,1 mld. USD.
Mezi hlavní vyvážené produkty patří pivo, tequila, mezcal, avokádo, rajčata a maliny, přičemž potraviny vyváží do více než 190 zemí. Zemědělsko-potravinářský trh v Mexiku prochází díky svému napojení na mezinárodní obchod zrychlenou transformací, kterou pohání digitalizace, udržitelnost a růst spotřeby. Tyto trendy ovlivňují nejen místní průmysl, ale otevírají také významné příležitosti pro nemexické společnosti, které chtějí v Mexiku expandovat a které vidí příležitost proniknout na latinskoamerický trh.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
Mexičtí spotřebitelé diverzifikovali své nákupní zvyklosti a využívají v průměru osm různých kanálů, od kamenných obchodů po platformy elektronického obchodu a sociální média. Vzhledem k tomu, že 65 % nakupujících uskutečnilo v posledním roce alespoň jeden digitální nákup, měly by zahraniční společnosti zvážit prodejní strategie, které zahrnují tržiště, prémiové supermarkety a specializované obchody, aby efektivně oslovily trh.
Zájem o zdravé a funkční potraviny mezitím stále roste. Spotřebitelé hledají ekologické potraviny bez konzervačních látek s dalšími výživovými výhodami, jako jsou probiotika a vitaminy. Společnosti, které chtějí vstoupit na mexický trh, by měly zvážit splnění požadavků na certifikaci ekologických a vysoce kvalitních výrobků, které mohou zvýšit potenciál tohoto růstu. Poptávka po rostlinných produktech, jedlém hmyzu a inovativních bílkovinách roste, což představuje vynikající příležitost pro společnosti nabízející udržitelná řešení v potravinářském průmyslu.
To souvisí s rozmachem spotřeby prémiových výrobků, který se prosadil mezi Mexičany s vyšší kupní silou. Potraviny s označením původu, jako jsou evropské sýry, vína, olivové oleje a řemeslně vyráběné uzeniny, jsou stále oblíbenější. Klíčem k úspěchu v tomto segmentu je diferenciace z hlediska autenticity a kvality.
Mexičtí spotřebitelé vyhledávají personalizované nákupy a přidanou hodnotu produktů. Příkladem může být vyhledávání výrobků šetrných k životnímu prostředí: 72 % mexických spotřebitelů dává přednost výrobkům s recyklovatelnými obaly a udržitelnými výrobními procesy. To představuje výhodu pro evropské společnosti, které již dodržují ekologické výrobní normy a mezinárodní certifikace. Začlenění těchto hodnot do nabídky výrobků může být klíčovým faktorem pro jejich umístění na trhu, ve stejném smyslu může zavedení dynamických cenových strategií, cílených propagačních akcí a efektivní komunikace zlepšit konkurenceschopnost zahraničních značek na trhu.