Nejnovější průzkum společnosti KPMG, který se zabýval tím, jak rostoucí životní náklady ovlivnily výdaje domácností v letošním roce, zjistil, že nejvyšší zdražení pocítili lidé ve věku 35–44 let. Ti nyní platí v průměru o 194 liber měsíčně více než v lednu 2022.
Spotřebitelé se rostoucí ceny snaží zvládnout různými způsoby. Třetina oslovených spotřebitelů uvedla, že se snaží kupovat levnější alternativy zboží, více výrobků privátních značek nebo, že více výrobků nakupují v akci či se slevou. Zároveň čtvrtina oslovených spotřebitelů uvedla, že nakupuje u diskontních prodejců a také že kupuje méně zboží.
Téměř dvě třetiny spotřebitelů (60 %) uvedly, že nakupují menší nebo stejné množství postradatelného zboží jako v roce 2021. Nejčastějším hlediskem při nákupu tohoto zboží byl v průběhu roku 2022 poměr cena/výkon, následovala kvalita a teprve poté udržitelnost.
Stavebnictví zažívá v Británii po pandemii boom. V čem jsou šance pro české firmy?
Ze spotřebitelů, kteří na začátku roku 2022 disponovali úsporami, jich nyní zbývá jen 43 %, přičemž třetina z nich využívá své úspory k pokrytí nezbytných nákladů. Každý desátý oslovený spotřebitel navíc už vynaložil všechny své úspory na kompenzaci zvyšujících se nákladů u základních potřeb.
Linda Ellettová, vedoucí oddělení spotřebitelských trhů společnosti KPMG ve Velké Británii, uvedla, že je zřejmé, že spotřebitelé reagují na rostoucí náklady změnou toho, kolik nakupují, co nakupují a kde to nakupují. Podle ní reagují na současnou situaci také maloobchodníci, kteří budou muset i nadále vycházet z údajů o chování spotřebitelů, aby mohli předvídat změny v poptávce a přizpůsobit se jim. Linda Ellettová také upozornila, že údaje z průzkumu byly shromážděny ještě před očekávaným říjnovým zvýšením cen energií.