Velký týden malých firem

Trička od značky Nosím Slovotvary jsou stoprocentně české výrobky. To je v módě téměř unikát

Brněnská copywriterka Klára Vahala přenesla před víc než rokem svoje texty z online prostoru na trička, ponožky, plátěnky a zápisníky. Už vyprodala celou jednu kolekci ponožek a chystá další. Klade důraz na udržitelnost a osobitý minimalistický design.

Přemýšlím. To je text, který zdobí většinu produktů malé brněnské značky Slovotvary. Její autorkou je mladá reklamní textařka z Brna Klára Vahala. Její produkty ještě donedávna sestávaly především z webových textů. Před víc než rokem však Slovotvary rozšířila na Nosím Slovotvary: E-shop, kde nabízí udržitelné a lokálně vyráběná trička, ponožky, plátěné tašky a zápisníky s kreativními texty.

Klára Vahala sama testuje životnost triček ze své kolekce, když je nosí po celý rok.

Na začátku byla frustrace z běžných obchodů s oblečením

Projekt Nosím Slovotvary vznikl z nudy. „Nevěděla jsem co s volným časem. Chtěla jsem ho vyplnit nějak smysluplně a dělat něco, kde zúročím svoje zkušenosti,“ uvádí podnikatelka na volné noze.

Nápad na vytvoření vlastních produktů vznikl na základě autorčiny frustrace z běžných obchodů s oblečením. „Dámská trička mají často velké, barevné a kýčovité potisky. Naopak pánská trička jsou většinou minimalistická s decentním potiskem. To jsem jim vždy záviděla,“ řekla Vahala.

Prodejci často uvádějí, že jde o české produkty s českým designem, ale originálně pocházejí třeba z Bangladéše.

Rozhodla se tak využít díry na trhu a vytvořit ženské i mužské produkty, které budou tuto čistotu a minimalismus ztělesňovat. „Před vznikem projektu jsem si dělala rešerši a zjistila jsem, že na trhu není moc e-shopů, které by prodávaly podobná v Česku vyráběná minimalistická trička s českým textem. Tak jsem si řekla, že do toho půjdu,“ říká podnikatelka.

Prodejců oblečení s českým designem je sice v Česku vícero, drtivá většina z nich však nakupuje nekvalitní kusy oděvů z Asie. „Je potřeba si dát pozor na to, kde bylo tričko ušité. Prodejci často uvádějí, že jde o české produkty s českým designem, ale originálně pocházejí třeba z Bangladéše,“ vysvětlila Vahala.

Nabídku od brněnské značky definuje minimalistický design a ohleduplnost k přírodě.

Výdrž triček testuje celá rodina

Její produkty jsou však stoprocentní lokální, jelikož se celý proces od ušití až po prodej odehrává v Česku. „Například zápisníky mám z designerského studia v Praze a trička mi šijí švadleny na severu Moravy,“ uvedla podnikatelka. Místní výrobu považuje za velkou výhodu. „S výrobci můžu být v neustálém kontaktu a dohlížet na to, že mají produkty prvotřídní kvalitu,“ dodává.

Kvalitu zajišťuje stoprocentní bavlna, ze které jsou produkty vyrobené. „Budou lidem sloužit až do roztrhání nebo v případě zápisníku až do popsání,“ řekla Vahala. Výdrž zboží testuje nejen na sobě, ale i na svých blízkých. „Trička nosím už rok, stejně tak i můj manžel a zbytek mojí nejbližší rodiny. I po takové době jsou pořád jako nová a drží,“ uvádí

Navíc jsou její produkty také zdravotně nezávadné. „Mají takzvanou OEKO-TEX certifikaci, která potvrzuje, že produkty neobsahují žádné nežádoucí příměsi či těžké kovy, které by ohrožovaly zdraví,“ dodává podnikatelka.

Plastové obaly ani velké sklady Slovotvary nemají

Výrobky tak podporují myšlenku udržitelnosti. „Chci, aby to, co dělám, nějakou dobu na světě vydrželo. Nechci prodávat nějaké rychlokvašky, které dvakrát vyperete a je to sražené a plné žmolků.“

Spolupracuje proto s výrobci, kteří jsou spíše menší velikosti a dodají ji jen takové množství zboží, které určitě prodá. „Nechci mít obrovské sklady, kde by mi zbytečně ležely kupy oblečení, které bych třeba musela vyhodit,“ říká podnikatelka.

Stejně tak se oblečení nekupí ani v autorčině vlastní šatní skříni. „Nemám mnoho oblečení. Investuji raději do dražšího, ale kvalitnějšího oblečení, které mi déle vydrží,“ vysvětlila. Stejně tak se snaží nenakupovat příliš mnoho materiálních věcí do bytu nebo třeba neplýtvat jídlem.

Slovo „přemýšlím“ na tašce nebo tričku má vyjadřovat, že spotřebitel uvažuje nad tím, co kupuje a jaké má jeho volba důsledky pro životní prostředí či problematiku práce dětí.

Být ohleduplná k přírodě a uvědomovat si ekologické dopady svého jednání ji rodiče vštěpovali do hlavy už od dětství. „Byla jsem vychovávána tak, že je potřeba třídit odpad, že na horách si odpadky nosím s sebou a nebo, že nekupuji plastové sáčky,“ řekla Vahala.

Plastové sáčky tak nenajdete ani v balících s jejími produkty. „Používám maximálně recyklovaný papír. Nedává mi smysl používat plastový sáček, když z něj člověk produkt jen vybalí a pak ho hned vyhodí,“ uvedla podnikatelka.

V ekologických otázkách se však snaží najít určitý balanc a nejít do extrémů. „Nejsem stoprocentní, ale o tom to ani není. Chci žít ohleduplněji k přírodě, ale tak, abych to dokázala dlouhodobě udržet a nesekla se vším po týdnu striktních pravidel,” říká Vahala.

Jedno nošení trička vyjde na 14 korun

Důraz na udržitelnost, lokálnost a kvalitu jejích produktů se však odráží na ceně produktů. Například tričko si na jejím e-shopu pořídíte za 749 korun. Díky tomu, že vydrží delší dobu, je však jeho cena na jedno nošení velmi nízká. „Když ho budete nosit každý týden alespoň rok, tak vás jeho jedno nošení bude stát zhruba 14 korun. Když si ale koupíte tričko z méně kvalitního materiálu z běžného módního řetězce, tak za něj sice dáte jenom 300 korun, ale vezmete si ho na sebe třeba jen třikrát, protože se vám rozjedou švy nebo se vám přestane líbit jeho vzor, takže jedno nošení vyjde na 100 korun,“ vysvětlila podnikatelka.

Byť jsou trička od značky Nosím Slovotvary trochu dražší než nabídka běžných řetězců, podle autorky vychází jejich nošení díky vysoké životnosti celkově levněji.

Zároveň upozorňuje na to, že ušití kvalitního trička není vůbec jednoduché. „Věřte, že třeba jen ustřihnout správně látku, aby se v koncích netřepila a držela tvar, je velká věda. Pak se musí látka sešít, vyrobit síto na sítotisk a pak nanést barvu a potisknout to,“ řekla Vahala. Jde tak o několik hodin práce, která se vedle materiálu musí zaplatit. „Koupí takto vyrobeného trička tak jako spotřebitel vím, že daná švadlena dostala spravedlivě zaplaceno a nepodporuji práci dětí,“ dodala.

Tuto uvědomělost vyjadřuje i potisk, který pokrývá většinu jejích produktů. „Slovo přemýšlím vyjadřuje myšlenku, že ten, kdo má trička nosí, přemýšlí o tom, co na sobě nosí a není mu to jedno,“ popsala záměr svých výrobků.

Za první rok je značka z nuly až na vyprodané kolekci

Projektu Nosím Slovotvary věřila podnikatelka už od samého začátku. „Byla jsem si jistá, že existují lidé jako jsem já, kterým záleží na kvalitě a jednoduchosti,“ vzpomíná Klára na začátky podnikání.

Dnes je to víc než rok od startu a například kolekce ponožek je už úplně vyprodaná. I tak jde však zatím spíš o koníček než o práci, která ji živí. „Pořád je to spíše něco, co dělám pro radost a dobrý pocit,“ řekla autorka. Za úspěch tak bere maličkosti. „Každých 30 nových sledujících na Instagramu je pro mě úspěch. Je to pro mě známka toho, že existují lidé, kteří vidí svět podobně jako já,“ vysvětlila Vahala.

Přečtěte si první příběh ze seriálu o úspěšných malých firmách: o společnosti Kotmel Instalatéři, která přinesla nový přístup do stavebnictví

To se jí potvrzuje i v „offline světě“. „Produkty nosím často na sobě a stává se mi, že za mnou chodí i cizí lidé a ptají se, odkud mám tričko nebo tašku. Těší mě, že se jim líbí,“ uvedla Brňačka.

V plánu je nová kolekce ponožek i setkání na designérské akci v Brně

Do budoucna se chce podnikatelka soustředit na vytvoření dalších kolekcí a produktů s novými potisky. „Chtěla bych kromě přemýšlím přidat i něco nového. Možné přijdou i nějaké další barvy,“ řekla autorka.

Na podzim plánuje Vahala doplnění vyprodaných ponožek a také jejich novou kolekci. Vedle toho uskuteční v listopadu svůj první offline prodej. Slovotvary totiž budou mít svůj stánek na designerské akci Event Brno v areálu bývalé Zbrojovky, která se bude konat 9. a 10. listopadu. „Přijďte mě klidně jen pozdravit,“ zve mladá podnikatelka zájemce o módu, která ctí principy udržitelnosti a netradičně pracuje s designem.

Projekt Slovotvary se zapojil do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.

Klaudie Břeňová

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme