Digitalizace proměňuje prakticky všechny obory podnikání. Některé na nové trendy zareagovaly rychleji, jiné se při dohánění nových výzev poněkud zadýchávají. Do druhé skupiny patří také bankovnictví, kde nepružné a zdlouhavé služby nebo překonané poplatky dávají šanci prosadit se nejen novým, nízkonákladovým bankám, ale také startupům vyvíjejícím bankovní aplikace.
Na oblast plateb se rozhodl zaměřit startup Trisbee, který před časem začínal pod názvem Přímá platba. „Firma byla zapsána spolu s prvním investičním kolem v srpnu 2017. Právě v tom roce přišla vláda Andreje Babiše s konceptem EET a my jsme zjistili, že malí podnikatelé z toho mají velké obavy a hledají nějaké jednoduché a levné řešení. Proto jsme přišli s aplikací Malá pokladna, která se v prvních dvou vlnách EET dobře uchytila,“ vzpomíná František Havlín, který spolu s Matějem Turkem startup založil. Finanční zázemí projektu poskytli také developeři Jura Ibl a Martin Wenisch.
Příliš drahé terminály
Při komunikaci se stovkami podnikatelů startup zmapoval jejich problémy v této oblasti. „Zjistili jsme, že by chtěli přijímat platby kartou, ale terminály jsou pro ně drahé a špatně dostupné. Rozhodli jsme nabídnout vlastní řešení. Než jsme mohli Trisbee spustit, museli jsme splnit spoustu povinností, například registraci u České národní banky,“ pokračuje František Havlín.
Oba spoluzakladatelé v té době měli za sebou již některé menší společné projekty. „Právě tehdy jsme zjistili, že nás oba obtěžují nepružné bankovní služby a zároveň nás baví něco budovat. V Trisbee postupně stavíme tým lidí, se kterými nás baví pracovat, a sami se pořád učíme něco nového,“ navazuje František Havlín. Oba společníci měli z předchozích let zkušenosti především s projektovým řízením. František Havlín byl dlouho projektovým manažerem mezinárodní neziskové organizace, Matěj Turek zase konzultantem a investorem.
V čem vidí největší potenciál svého současného projektu? „Placení je páteří nejen podnikání, ale vůbec vztahů ve společnosti. Vidíme placení jako dobrou oblast, kde můžeme lidem usnadnit život i malými krůčky, odstraňovat byrokracii, kterou oba bytostně nesnášíme. Inspirace pro placení mobilem přišla paradoxně z Afriky, kde se kvůli nerozvinuté bankovní struktuře uchytil koncept mobilních peněz. Samozřejmě je pro nás také velkým vzorem Skandinávie, kde podobné služby využívá většina lidí. Navíc oba často zapomínáme hotovost, takže Trisbee je pro nás ideální,“ zmiňuje František Havlín.
Sázka na snadné platby
Po krátkém působení pod názvem Přímá platba se startup přejmenoval na Trisbee. „Že název Přímá platba nefunguje, jsme si uvědomili hned první den v mezinárodním akcelerátoru Startup Wise Guys v Rize, kterého jsme se na jaře zúčastnili. Chystáme mezinárodní expanzi, ale více k tomu zatím neprozradíme,“ podotýká František Havlín.
Vývoj Trisbee stále pokračuje. Nedávno startup kromě zákaznické a obchodnické aplikace spustil i webové řešení. „Cokoli, co přidáme, dál zjednoduší lidem placení. Největší krásu současného řešení vidíme v tom, že můžete snadno zaplatit komukoli, na koho znáte telefonní číslo. A že naši obchodníci nemusí říkat svým zákazníkům: Karty nebereme,“ popisuje František Havlín.
Trisbee se podle něj hodí pro každodenní situace. „Třeba když sedíte s kamarády v hospodě, která bere jen hotovost – tu má ale v peněžence jen jeden ze skupiny. Zaplatí tedy za ostatní a ti mu hned pošlou své peníze skrze Trisbee. Učitel angličtiny, který jde dát soukromou lekci studentovi, už na cestě zjistí, že mu platbu za dnešní hodinu poslali. Nakonec s sebou nebudete muset nosit peněženku, ale jen telefon,“ pokračuje František Havlín.
Jako start každého projektu i při rozjezdu Trisbee museli zakladatelé překonávat některé překážky. „Těžké je nenechat se rozptylovat věcmi, které jsou moc daleko, nebo naopak nepodstatnými, zdánlivě naléhavými drobnostmi. Obojí na nás každý den neúprosně útočí. Velká výzva je také vybudování funkčního týmu,“ doplňuje František Havlín.
Třídění nápadů
Právě koncentrace na to nejpodstatnější je pro něj velmi důležitá. Týká se i budoucího rozvoje aplikace: „Nápadů na nové funkce a uplatnění aplikace máme spoustu, ale musíme si pečlivě vybírat, na co se budeme soustředit. Mohli bychom například přidat kryptoměny, vydávat plastové karty anebo elektronické stravenky, ale chceme se teď soustředit hlavně na jednoduché placení,“ zdůrazňuje František Havlín.
Již před několika lety se objevily odhady, že placení pomocí mobilních telefonů vytlačí klasické platební karty. Nakonec se v tuzemsku žádná revoluce nekonala, i kvůli tomu, že v Česku ve velkém začaly vydávat bezkontaktní karty. Proč v tuzemsku k žádné dramatické změně nedošlo? „To je trochu specifická situace v České republice. V tuzemsku je například stále oblíbená dobírka a lidé ji upřednostňují před placení kartou předem. Důvodů je více, souvisí to i s mentalitou a s nedůvěrou mezi lidmi, ale také je to způsobené nedostatečnou infrastrukturou. Přestože má u nás kartu prakticky každý, rozšířenost terminálů především mimo velká města je poměrně malá,“ říká František Havlín.
Drahá data a slabé pokrytí
U mobilních plateb může být podle něj dosavadní malé rozšíření způsobené drahými službami mobilních operátorů. „Nejen, že stále pokulhává pokrytí rychlým mobilním internetem, za data navíc lidé platí ve srovnání s ostatními zeměmi moc. A částečně to také souvisí s relativně přísnou legislativou a regulací. Z globálního pohledu je vidět, že mobilní nebo digitální platby jsou budoucností,“ dodává František Havlín.
Typickým uživatelem obchodnické aplikace Trisbee Go je podle něj provozovatel malého občerstvení, který prodává kávu, dorty, párky v rohlíku nebo zmrzlinu, ale také lékař či advokát, stánkař, taxikář na malém městě, řemeslník, kadeřník, designér, a podobně.
Největší konkurenci pro aplikaci představují prodejci přenosných terminálů. „Jejich řešení je na rozdíl od nás často spojeno se skrytými náklady v podobě poplatků za údržbu, za jednotlivé transakce, doplatek za nabíječku, a podobně. Navíc jde v některých případech o konkurenci nekalou, která si nedodržováním zákona o praní špinavých peněz zjednodušuje život. A evidentně takovým firmám nevadí, že tím mohou naopak značně zkomplikovat život svým partnerům,“ podotýká František Havlín.
Další vývoj Trisbee je podle něj založený na neustálých inovacích. „Seznam věcí, na nichž pracujeme, zdaleka přesahuje současnou kapacitu našeho týmu, takže vítáme posily,“ uzavírá František Havlín. Firma podle něj nyní nabírá produktové manažery, vývojáře nebo UX designéry.
Dalibor Dostál
Co je aplikace Trisbee
Aplikace Trisbee umožňuje obchodníkům přijímat platby bez platebního terminálu. Zákazníkům poskytuje možnost platit kartou všude, kde je aplikace nainstalovaná a zdarma posílat lidem peníze bez znalosti čísla účtu.