Výrazný nárůst poptávky je rovněž mezi českými návštěvníky, přičemž se očekává, že tento trend bude pokračovat i nadále. Cestovní ruch je jedním z klíčových sektorů turecké ekonomiky, k HDP země přispívá přibližně 10 % a na celkové zaměstnanosti se podílí přibližně 5 %.
Podle počtu mezinárodních turistů se Turecko řadí mezi nejatraktivnější světové destinace. V roce 2024 přivítalo téměř 53 milionů návštěvníků, čímž bylo překonáno předchozí maximum 49 milionů z roku 2023. Pokud by se započítaly i návštěvy Turků žijících v zahraničí, dosáhl by údaj výše 62 milionů. Příjmy z cestovního ruchu v roce 2024 dosáhly 61 miliardy USD, což byl oproti předchozímu roku nárůst o 8,3 %. Pro rok 2025 turecká vláda očekává příjezd až 64 milionů návštěvníků a příjmy ve výši přibližně 64 miliard USD.
ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi
Nejvíce turistů v loňském roce přijelo z Ruska (více než 6,7 milionu), z Německa (více než 6,6 milionu) a z Velké Británie (více než 4,4 milionu). Znatelně rostl i počet českých návštěvníků – dle statistiky tureckého Ministerstva kultury a cestovního ruchu došlo v roce 2024 vůbec poprvé k překonání hranice 400 tisíc. Konkrétně do země zavítalo 410 280 českých cestovatelů, což představuje navýšení o 6,8 % oproti předchozímu roku.
Tradičními lákadly byla na historii bohatá města jako Istanbul, Izmir či Trabzon, která zaznamenávají silnou poptávku po celý rok. Letní sezóně v roce 2024 opět kralovala oblíbená středomořská oblast okolo pobřežního města Antalya, známá svým příjemným počasím a četnými plážemi i mezi českými turisty, kde počet zahraničních návštěvníků dosáhl podle říjnových údajů cca 15 milionů (meziroční nárůst o 7 %), přičemž celoročně šlo o cca 17 milionů.
Poptávka po zimním turismu
Vedle obvyklých letních zájezdů roste vyváženým tempem také poptávka po zimním turismu. Výrazně sílí zájem o přední lyžařská střediska, jako jsou Erzurum Palandöken či Kayseri Erciyes, přičemž narůstá počet letů i množství autobusových linek do těchto destinací. Střediska poskytují běžný standard, na který jsou milovníci zimních sportů zvyklí z jiných evropských zemí, včetně půjčoven lyžařského vybavení. Z hlediska českých návštěvníků pak není bez zajímavosti skutečnost, že hlášení pro zahraniční hosty v cizích jazycích obvykle obsahuje i češtinu, a to dokonce na jednom z předních míst.
Rostoucí celoroční zájem o Turecko přináší řadu nových příležitostí pro zahraniční podnikatele v cestovním ruchu. České cestovní kanceláře tak mohou dále rozšiřovat svou již zavedenou nabídku a neomezovat se pouze na letní pobyty. Vhodným způsobem, jak své portfolio ideálně rozšířit, může být i návštěva veletrhu cestovního ruchu Antalya Tourism Fair, který se bude konat od 23. do 25. října 2025 ve výše zmíněném přímořském letovisku.