Byla spuštěna sériová výroba prvního tureckého elektro SUV pod značkou Togg, chystá se několik nových továren na lithium-iontové baterie. Výrobní linka automobilky Togg se nachází ve městě Gemlik v regionu Bursa a byla slavnostně uvedena do provozu v letos v říjnu.
Na karoserii spolupracovala společnost TOGG s italskou designérskou firmou Pininfarina. Turecká vláda oznámila, že vozidla Togg budou osvobozena od části daní, kterými jsou v Turecku standardně zatíženy konvenční automobily. K prodeji by nové elektro SUV mělo být připraveno již v prosinci tohoto roku. Jeho cena však zatím není jasná. SUV Togg bude následováno sedanem, který by měl vyjet z výroby ke konci roku 2023.
Pro samotný projekt elektromobilů Togg, což je konsorcium firem Anadolu Group, BMC, Kök Group, Turkcell, Zorlu Holding a TOBB Enterprise Group, bylo klíčové vyřešit spolehlivého dodavatele baterií. Prezident Tayyip Erdoğan má velký zájem na kompletně lokální výrobě elektromobilu a i díky tomu se vláda rozhodla zapojit do projektu také státní firmu ASPİLSAN, která je zaměřena na vývoj a výrobu baterií, a zároveň je i členem Asociace pro vyzbrojování tureckých ozbrojených sil (TSKGV). Na základě tohoto zadání zahájila společnost ASPİLSAN spolupráci s čínskou firmou Farasis a buduje novou továrnu na baterie.
Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
Gigafactory s Jihokorejci
V Turecku je však i několik dalších firem, které se výrobou akumulátorů zabývají. Jedná se například o Yiğit Akü, která v současné době vyrábí baterie LFP (lithium-železo fosfát), a na jaře tohoto roku začala s výstavbou výrobní linky také firma Kontrolmatik.
K aktivitám v tomto sektoru se připojil také Koç Holding, který je jedním z největších holdingů v Turecku s širokým portfoliem aktivit. Koç Holding na jaře letošního roku oznámil, že postaví vůbec největší továrnu na lithium-iontové baterie na území Turecka. Partnerem skupiny Koç, je jihokorejská SK On, jeden z předních světových výrobců baterií a dodavatel pro Ford Motor Company.
Výroba má začít v roce 2025 a měla by vyrobit baterie o celkové roční kapacitě 30–45 GWh. Společnost SK On vyrábí prizmatické baterie s katodami NMC (nikl-mangan-kobalt) a je 5. největším světovým výrobcem lithium-iontových baterií. S přílivem dalších investic v tomto segmentu se v Turecku očekává celková výrobní kapacita dosahující až 220 GWh ročně.
Baterie jako high-tech export
Společnost Koç Holding již dříve oznámila investici ve výši 2 miliard eur do výroby elektrických vozidel automobilkou Ford Otosan, jednou ze společností holdingu. Nová produkce baterií tak zajistí mimo jiné i stálé dodávky pro model Ford Transit, který se již v elektro verzi v Turecku vyrábí.
Turecké lithium-iontové baterie zaujmou v blízké budoucnosti své místo mezi high-tech produkty, které Turecko vyváží, především díky narůstajícím investicím do výrobních zařízení. Tyto „joint-venture“ projekty v dynamicky se rozvíjejícím sektoru elektromobility, které se v poslední době významně etablují na tureckém trhu, mohou být velkou příležitostí také pro české investory a výrobce.