Turismus se vrací na čísla před covidem. Ubylo těch, co v cestovním ruchu podnikají

Přestože vlivem krize spojené s pandemií covid-19 je ve srovnání s rokem 2019 počet podnikatelů i zaměstnanců, kteří působí v cestovním ruchu, nižší, stále platí, že turismus významně přispívá do státního rozpočtu České republiky. V posledních dvou letech navíc dochází k oživení.

V roce 2022 tvořil tento segment 2,22 procenta hrubého domácího produktu a pracovalo v něm 225 tisíc lidí. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu k satelitnímu účtu cestovního ruchu.

Ilustrační fotografie

CzechTourism chce přilákat bohaté cizince

Potvrzuje se, že propagace Česka v zahraničí, ale i na domácí půdě se vyplácí a Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism v této praxi nadále pokračuje. Aktuálně pro letošní rok chystá kampaň, jejímž cílem je přilákat do Česka zejména bonitní klientelu.

Podle údajů ČSÚ dosáhl v roce 2022 objem výdajů za cestovní ruch 285,9 miliard korun a meziročně vzrostl o 84,3 procenta (před pandemií to bylo 308,2 miliardy).

Turismus v Česku nabírá na síle. Turistů bylo loni stejně jako před covidem

Na celkové spotřebě vnitřního cestovního ruchu se zhruba z poloviny podíleli cestovatelé ze zahraničí, kteří v Česku utratili 139,5 miliardy. Na návštěvníky z tuzemska připadá 146,4 miliardy korun Ve spotřebním koši cestovního ruchu převládaly v roce 2022 výdaje na zboží, včetně pohonných hmot, a dále za služby osobní dopravy, stravování a ubytování. V průměru u nás strávili zahraniční cestovatelé 4,21 dne, domácí hosté se ubytovávali na 4,66 dne.

Loni turistů dále přibývalo

„Přestože jde o data z roku 2022, můžeme z nich vyčíst, že oblast cestovního ruchu opravdu nabírá na síle a po covidovém útlumu opět roste. Ostatně to potvrzují i počty turistů z loňského roku, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních v Česku. Nejčastěji mezi nimi byli občané Německa, Slovenska, Polska, USA a Velké Británie,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller. Loňská čísla byla přitom lepší než ta z roku 2022.

Nejen na zmíněné země, ale i na další trhy vybírané exaktní metodou dle jejich bonity, chce CzechTourism zaměřit svou letošní největší kampaň.

„Jejím prostřednictvím chceme vzbudit zájem o nové segmenty a produkty a přilákat k nám ještě více cizinců,“ dodává Reismüller.

Aktivní turismus: Trend dorazil i do Česka, CzechTourism chystá kampaň

Ten zároveň připomíná, že turismus nezanedbatelně pomáhá tuzemské ekonomice. Před covidem se na českém HDP cestovní ruch podílel téměř třemi procenty. Vlivem pandemie číslo z pochopitelných důvodů kleslo, momentálně je ale opět na vzestupu.

V roce 2022 rostla meziročně spotřeba v domácím i příjezdovém turismu. Zahraniční hosté u nás meziročně vygenerovali o 90 miliard korun více než rok předtím. A více utráceli i tuzemští cestovatelé. Jinak řečeno – do podpory cestovní ruchu se rozhodně vyplatí investovat,“ tvrdí Reismüller.

Cestovní ruch zaměstnává čtyři procenta lidí

V roce 2022 činil podíl cestovního ruchu na tvorbě hrubé přidané hodnoty v národním hospodářství 2,18 %. Bylo to více než v sektoru zemědělství, lesnictví a rybářství dohromady. Pro srovnání – v roce 2019 to bylo 2,76 %. Podíl cestovního ruchu na celkové zaměstnanosti v národním hospodářství dosáhl 4,15 % (v roce 2019 to bylo 4,41 %).

A roste i zaměstnanost v tomto sektoru. V roce 2022 v cestovním ruchu pracoval každý 24. Čech. Nejčastěji to bylo v pohostinství a hotelnictví. Nejvyšší zaměstnanost z hlediska sezónnosti pak je dlouhodobě v oblasti kulturních služeb, v nichž pracuje více žen než mužů.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme