Učí lidi správně chodit a běhat. Chytré boty miomove vyhrály cenu

Kvůli sedavému způsobu života lidé zapomněli, jak se při pohybu správně zapojuje svalstvo chodidla. Namísto osobního trenéra nabízí starup boty, které nahrazují lékaře i fyzioterapeuta. Lidem, kteří začínají s během, šetří zdraví, čas i peníze.

Foto: miomoveChytré telefony nebo hodinky jsou již několik let běžnou součástí moderního života. Možná již brzy budou lidé běžně nosit také chytré boty, které vyvíjí český startup miomove. Ten si dal za cíl znovu naučit lidi správně chodit a běhat.

„V dnešní době sedavých zaměstnání a vůbec sedavého způsobu života se bohužel přirozený pohyb vytrácí a tím vzniká spoustu nepříjemných problémů, jako jsou bolesti páteře, svalů, kloubů, hlavy – migrény vznikající z nedostatku přirozeného pohybu a následné blokace krční páteře. Z vlastní zkušenosti vím, že tohle všechno se dá rozběhat a dnes už si naštěstí lidé začínají uvědomovat, že pohyb je základ života a kdo se hýbe správně, toho takové problémy netrápí,“ říká Barbora Malaníková, šéfka a spoluzakladatelka miomove.

Právě lidem, kteří se chtějí začít hýbat, je přelomová obuv určená. „Kdo zkoušel začít sám běhat, přišel většinou na to, že to není tak jednoduché, protože tím vším sezením jsme zapomněli, jak správně používat chodidlo. A to je základ, na kterém stojí celý opěrný a pohybový systém člověka. Neumíme zapojovat správné svalstvo chodidla, a i když se snažíme běhat, nepřináší nám to ten správný efekt a progres, a to je demotivující. Stačí ale správné vedení a kontrola, a najednou zjistíte, že správná technika běhu a chůze aktivuje a zpevňuje svalstvo a kostru celého těla a začnete se cítit mnohem lépe a to je důvod v aktivním životním stylu pokračovat,“ pokračuje Barbora Malaníková.

Nahradí trenéra nebo specialistu

Právě s řešení nesprávných pohybových návyků lidí nejenom v Česku, ale na celém světě, by měla chytrá obuv pomáhat. V miomove přitom s pomocí nanosenzorů nevyvíjejí celou botu, ale takzvanou stélku, čtyři milimetry silnou vložku, na níž v botě dosedá chodidlo.V době, kdy jsme začali chytrou botu, respektive stélku vyvíjet, nebylo na trhu nic podobného. Informace, které chytrá stélka poskytuje, získáte doposud za pomoci odborného trenéra, lékaře nebo fyzioterapeuta ve spojení s návštěvou nějakého specializovaného centra, které disponuje běžeckým pásem se senzorickou deskou,“ vysvětluje spoluzakladatelka startupu.

Právě zapojení odborníků a specializovaných vyšetření ale podle ní nedává lidem možnost, aby si správný běh mohli hlídat sami. Navíc to odbourává jeden z hlavních důvodů oblíbenosti běhu ve světě – že mohou běhat prakticky kdekoliv a kdykoliv. „A kdo to myslí vážně, chce běhat dobře a zdravě a veškerý pohyb a síly vychází právě z chodidla, jen neexistuje moc možností, jak tyto informace získat,“ zdůrazňuje Barbora Malaníková.

O miomove tak zjednodušeně mluví jako osobním trenérovi, který zájemce o běhání povede správným směrem a na každém kroku, kdykoliv a kdekoliv se rozhodnou jít běhat. „Na nic a na nikoho nečekáte, prostě běžíte a díky tomu nakonec ušetříte i spoustu času a peněz, které byste investovali do návštěv odborníků a drahých sportovních center,“ podotýká Barbora Malaníková.

Když firma v roce 2015 ještě pod jiným názvem vznikala, vyvíjela nejdříve sportovní aplikace s tréninkovými plány. S nápadem na chytrou botu s tlakovými senzory přišel zakladatel Dan Majc později. Začátkem roku 2017 se k projektu přidala Barbora Malaníková, aby mu pomohla nápad zrealizovat a přivézt na trh. Ani jeden z nich přitom předtím v podobném odvětví nikdy nepodnikal. „Oba jsme ale sportovci, převážně běžci a proto jsme od začátku věděli, že má chytrá bota budoucnost,“ zmiňuje šéfka startupu. Vše konzultovali s fyzioterapeuty a sportovními trenéry tak, aby chytrá stélka měřila tlak tam, kde je to důležité a vyhodnocovala a zobrazovala aspekty potřebné ke zlepšení techniky běhu.

Pomoc andělského investora

Foto: miomoveJako většina začínajících podnikatelů řešili financování. „Ale měli jsme štěstí a potkali jsme Angel investora, díky kterému jsme mohli na projektu začít pracovat intenzivněji. Další věc byla strategie značky a komunikace veřejnosti, zpočátku jsme sami neuměli dobře vysvětlit, co vlastně chytrá bota bude umět a proč by si ji měl někdo koupit, v tomto nám hodně pomohl akcelerační program 100 Day Challenge od Impact Hubu. Projekt jsme zjednodušili, začali o něm konečně přemýšlet i z pohledu zákazníka a vyrazili jsme do terénu představit koncept lidem a ptát se na jejich reakce,“ popisuje Barbora Malaníková zrod chytré boty.

Přitom se potvrdilo, že běžci přínos novinky chápou. „Přesně ví, proč ho potřebují a jsou ochotni za něj zaplatit. Nemusíme jim nic vysvětlovat a přemlouvat je, aby si chytrou stélku koupili,“ pokračuje Barbora Malaníková a navazuje: „Mít vytvořený hotový produkt je jedna věc, ale abyste ho prodali, musíte být tam, kde vaše cílová skupina a mluvit jejich jazykem, a to je někdy těžší, než se na první pohled může zdát.“

Typickým zákazníkem firmy jsou tak běžci, kteří sportují pravidelně. „A přemýšejlí nad svým pohybem a tělem, a proto dříve či později vyhledají fyzioterapeuta, nebo sportovního trenéra, který jim pomůže zefektivnit tréning. Ten s nimi ale nemůže být pořád, neznám nikoho, kdo si může dovolit osobního trenéra na dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu, 365 dní v roce. A proto je tu miomove, které toho trenéra supluje v mobilním telefonu pomocí naší mobilní aplikace, se kterou přes Bluetooth komunikují tlakové senzory v botě a poskytují vám informace o rozložení váhy těla, těžišti a o tom, jestli například dopadáte na patu, špičku, nebo střed chodidla,“ popisuje Barbora Malaníková.

Světový unikát

Foto: miomoveSe svým produktem je miomove ojedinělým projektem v Česku i v zahraničí. „Ve světe existuje pár firem, které se pokouší o něco podobného, většinou jde ale nakonec jen o chytřejší počítačky kroků s motorickými senzory a mají jinou cílovou skupinu a strategii, sbírají jiné informace a přeposílají je přímo trenérovi k vyhodnocení a dovysvětlení, aplikace samotná neposkytuje velkou zpětnou vazbu, je jen prostředkem, který interpretuje vaše data odborníkovi. Co se týká nepřímé konkurence, tak jsou to právě sportovní trenéři a fyzioterapeutická a sportovní centra,“ porovnává šéfka startupu.

V jeho rámci nyní působí deset lidí. Především vývojáři softwaru a hardwaru. Na jaře starup představil druhý prototyp a v současnosti odlaďuje finální verzi chytré stélky pro sériovou výrobu tak, aby ideálně začátkem příštího roku mohl začít její prodej.

První úspěch už má přitom startup za sebou, vyhrál letošní ročník soutěže Nápad roku 2019. „Pro mě osobně je to obrovská motivace a potvrzení toho, že jdeme správným směrem, že miomove má velkou budoucnost. O to větší váhu to pro mě má, když to potvrdili zkušení mentoři a úspěšní podnikatelé, které se organizátorům soutěže podařilo do poroty získat,“ pochvaluje si Barbora Malaníková. Zároveň úspěch pomohl celému projektu s propagací, dozvěděla se o něm nejen veřejnost, ale také investoři.

Podle autorů projektu je třeba stélku kombinovat s kvalitní obuví. „Víme, že nemůžeme konkurovat velkým světovým výrobcům sportovní a běžecké obuvi. Pokud bychom naši technologii umístili do levné a nepohodlné běžecké boty, ztrácí to vše smysl. Jsme v první řadě výrobci technologie, ne obuvníci, a víme, že naše technologie by měla být nakonec umístěna v kvalitní botě, proto jdeme v této fázi cestou stélky, která může být umístěna v botě různých značek. Do budoucna bychom rádi s nějakým takovým výrobcem obuvi navázali spolupráci,“ podotýká Barbora Malaníková.

Aplikace nabízí další využití

S tím, jak se technologie stávají součástí produktů a oblastí života, ve kterých si je lidé ještě donedávna nedokázali představit, začínají se na toto pole pouštět nejen starupy, ale i zavedené společnosti. „Chytrá stélka pro běžce je pilotním projektem naší společnosti, na kterém chceme představit možnosti naší technologie. Ta může být umístěna prakticky kdekoliv, kde je třeba měřit tlak nebo tah, a pomáhat tak lidem zlepšovat kvalitu života. Dnes pracujeme na chytré stélce pro běžce, pokud bude zájem ze strany partnerů nebo zákazníků, můžeme vytvořit chytrou stélku pro bruslaře, lyžaře, boxery, vše je jen o nastavení algoritmů,“ plánuje Barbora Malaníková. V miomove zkoušeli i prototyp chytrého trička pro monitoring dechu, zvažovali umístění snímačů do kancelářských židlí či matrací.

„Ale jsme malý tým a máme omezené možnosti financování, proto jsme se rozhodli, že největší potenciál a cílovou skupinu bude mít právě chytrá stélka. Pak za pomoci vhodného partnera, výrobce produktu, budeme schopni vytvářet i jiné chytré výrobky, proto věřím, že má naše technologie velký potenciál a široké uplatnění i v jiných oborech,“ uzavírá šéfka startupu.

Dalibor Dostál

Společnost miomove v kostce

Startup miomove vyvíjí technologii, pomocí které dokáže v reálném čase analyzovat tlak vyvíjený lidským tělem při pohybové aktivitě. Je založená na nanosenzorech s vysokou citlivostí a flexibilitou, pomocí kterých dokáže monitorovat a analyzovat správnost pohybové aktivity. Projekt vyhrál letošní ročník soutěže Nápad roku 2019.

Přečtěte si také další případové studie úspěšných českých startupů a firem, které podpořila agentura CzechInvest. Příběhy startupů InsightART, Hybrid Company, Miomove, Langino, Retailys.com, Motionlab, Actijoy, Pikto Digital, FaceUp.com, Hardwario, Hayaku, CashReader, Stavario, Roletik, Mebster, EV Expert, VisionCraft nebo Sharry.

Doporučujeme