Spolu s celkovým počtem uživatelů roste i podíl těch, kteří investují do placených verzí AI nástrojů, které nabízejí lepší zabezpečení dat a pokročilejší funkce. Tento trend naznačuje rostoucí důvěru v umělou inteligenci a ochotu firem investovat do jejího plného potenciálu.
Průzkum ukázal, že jsou to často sami zaměstnanci, kteří přicházejí s iniciativou využívat tyto nástroje. Meziročně nejvíce vzrostlo procento HR specialistů, kterým AI slouží ke generování textů, jako jsou například náborové inzeráty a popisy pozic. Zatímco loni to bylo 18 %, letos je to už 41 procent.
Personalisté by se moderním technologiím bránit neměli
V necelé třetině podniků nechávají umělou inteligenci také vytvářet různé materiály pro zaměstnance. V loňském průzkumu této možnosti využívalo pouze 11 procent firem.
V oblasti pokročilejších funkcí, jako je vyhodnocování životopisů, onboarding nebo vzdělávání, zatím postupuje využívání AI pomaleji, což je pravděpodobně způsobeno komplexností implementace těchto systémů a potřebě jemnějších přístupů k pracovníkům.
Globální trendy průmyslu: Umělá inteligence a přesun výroby na domácí trhy
„HR oddělení se bude muset v budoucnu mnohem více opírat o moderní technologie, a to nejen kvůli zlepšení procesů, ale především kvůli dosažení vyšší efektivity. Nasazení AI není o nahrazování lidí, ale o kombinaci technických dovedností a využívání technologií pro optimalizaci práce a zvýšení efektivity pracovních procesů. Personalisté, kteří se těmto technologickým změnám brání, riskují, že v budoucnu ztratí své pozice, protože právě schopnost adaptace na nové technologie bude klíčovým faktorem pro jejich profesní přežití,“ sděluje Gabriela Hrbáčková, ředitelka personální agentury Hofmann Personal.
AI školení a využití avatarů
Velkým hitem je v poslední době také využívání digitálních dvojníků pro různá školení (vstupní, periodická apod.). Obliba tohoto nástroje oproti loňsku výrazně vzrostla a aktuálně jej využívá 14 procent podniků.
Chat s Karlem IV.? Díky AI aplikaci si můžete povídat s historickými i současnými VIP
„Pro HR oddělení to přináší obrovskou efektivitu. Školení mohou být prováděna až v 55 jazycích a jsou dostupná neustále, což zajišťuje, že všichni zaměstnanci slyší identický obsah bez ohledu na mateřský jazyk, čímž se výrazně šetří čas a snižují administrativní náklady. Tento moderní přístup navíc zlepšuje zapamatování klíčových informací a umožňuje snadnou úpravu školení podle specifických potřeb firmy, což dále optimalizuje náklady a zvyšuje produktivitu firemního vzdělávání,“ potvrzuje Gabriela Hrbáčková.
„Další zásadní otázkou je ochrana osobních a citlivých dat zaměstnanců. AI systémy často zpracovávají velké množství dat, a proto je klíčové zajistit, aby tato data byla chráněna před zneužitím nebo únikem, zejména pokud se používají cloudové služby nebo externí AI nástroje. Zaměstnavatelé musí přijmout přísná opatření pro zajištění bezpečnosti dat, včetně transparentních zásad jejich uchovávání a sdílení,“ uzavírá šéfka agentury.