Odborníkům ze školských poradenských zařízení a pracovišť pomůže s diagnostikou a hodnocením poruch psaní u dětí mladšího školního věku. Diagnostický software DiaGraMo byl představen na tiskové konferenci, které se zúčastnil proděkan pro tvůrčí činnost FEKT VUT, profesor Jaroslav Koton, hlavní řešitel projektu profesor Tomáš Urbánek a doktorka Katarína Zvončáková z Psychologického ústavu AV ČR a doktor Jiří Mekyska z Ústavu telekomunikací FEKT VUT.
„Vývojová dysgrafie, odborně označovaná jako specifická porucha učení s narušením písemného projevu, se projevuje poruchou jemné motoriky, která se odráží v psaní. Dítě má například potíže s plynulým vedením čáry, s tvary písmen nebo s organizací textu na stránce. To často vede k nečitelnému rukopisu a velké námaze spojené se psaním. Kromě toho se u dítěte mohou objevit pocity méněcennosti, narušená sebeúcta a dítě může být nesprávně vnímáno okolím (např. bývá označováno za líné nebo nesnaživé). Některé studie dokonce naznačují, že nečitelný rukopis může vést k horším známkám ve škole. To vše negativně ovlivňuje celkovou pohodu (well-being) dítěte,“ vysvětluje doktorka Zvončáková z Psychologického ústavu Akademie věd ČR.
Diagnostika dysgrafie byla až doposud založená na subjektivním posouzení odborníků z praxe. Nově vytvořený software, nazvaný DiaGraMo, využívá záznam písma pomocí digitalizačních tabletů, který následně pomocí matematických modelů automaticky vyhodnotí a expertům poskytne objektivní diagnostiku a hodnocení různých projevů dysgrafie.
Výstupem softwaru je vyhodnocení výkonu dítěte v různých oblastech psaní (např. rychlost psaní nebo schopnost rozlišovat velikost jednotlivých písmen).
„Na celém světě dodnes neexistuje diagnostická metoda, která by umožňovala hodnotit projevy dysgrafie objektivně. Může pak docházet k tomu, že se dva experti neshodnou na diagnóze, popř. na následné reedukaci. To může mít negativní dopad na kvalitu života dětí. Náš systém děti slepě neškatulkuje na ty, co mají/nemají dysgrafii, dysgrafie totiž může mít různé projevy a ty se navíc vyskytují v různé míře. Proto jsme navrhli software, který identifikuje a hodnotí závažnost těch projevů, které jsou spojeny s poruchou psaní. Toto komplexní vyhodnocení pak umožňuje cílenou reedukaci a možnost objektivního sledování vývoje dítěte v čase,“ přibližuje přínos systému docent Mekyska z Ústavu telekomunikací FEKT VUT.
„Problematika specifických poruch učení je nezanedbatelnou součástí pracovní každodennosti pedagogicko-psychologického poradenství. Nově vyvinutá metoda může být užitečným doplňkem komplexní diagnostiky, která je v procesu identifikace poruch učení realizovaná. Předpokládaným přínosem může být například větší objektivizace rozhodování a navazujícího nastavování potřebné podpory žáků a žákyň ve škole tak, aby jejich vzdělávací podmínky byly co nejvíce odpovídající jejich potřebám,“ doplňuje Vladimíra Šmídková, psycholožka, Krajská pedagogicko-psychologická poradna a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Zlín.
Uvedený software, jehož vývoj podpořila Technologická agentura České republiky v rámci projektu č. TL03000287, bude odborné komunitě nabízet společnost Propsyco s.r.o.