Upraženo: Firma, která získala gastronomického Oscara, učí pít Čechy výběrovou kávu

Původně byli jen prodejcem tradičních kávových kapslí, dnes malá firma z podhůří Beskyd praží vlastní výhradně výběrovou kávu z celého světa. Důkazem, že svému byznysu rozumějí, je rychle rostoucí zájem zákazníků i zisk prestižního světového ocenění.

Firma se všeříkajícím názvem Upraženo sídlí ve Sviadnově na periferii Frýdku-Místku. Zákazníkům nabízí kvalitní a čerstvě upraženou kávu z Brazílie, Peru, Kolumbie, Etiopie či Rwandy. Původně se profilovali jako e-shop prodávající tradiční kávové kapsle z dovozu, dnes se primárně zaměřují na vlastní produkci.

Některé druhy kávy mají ovocné chuťové tóny. Foto: Upraženo

Jak získat gastronomického Oscara

V roce 2022 přihlásila firma několik vzorků do prestižní mezinárodní soutěže Great Taste Awards a tři z nich se dočkaly mimořádného úspěchu. Jak se z malé firmy sídlící v beskydském podhůří stane úspěšný a uznávaný podnik, který získá proslulého gastronomického Oscara?

„Primárně je to o osobě pražiče. Máme štěstí, že máme správného člověka na správném místě. Důležitá je i zpětná vazba od zákazníků a snažíme se přizpůsobovat náš sortiment tomu, co naši zákazníci chtějí. Můžeme to říct tak, že děláme světovou kávu s beskydským srdcem,“ říká Adéla Ladman z firmy Upraženo v podcastu Podnikatelka na Info.cz.

„Parta mladých lidí, kteří milují kávu“ se v roce 2019 pouštěla na neprobádané území. Až po roce vzdělávání, zkoušení a ochutnávání mnoha vzorků, se odvážili nabídnout vlastní produkt lidem.

„S naší čerstvě praženou kávou jsme vyrazili do světa v létě 2020. Balili jsme pár balíčků měsíčně, pražili na malé tříkilové pražičce a získávali zpětnou vazbu od našich prvních zákazníků,“ dodává Adéla Ladman.

Věnujeme se pražení výběrové zrnkové kávy, prodeji kompatibilních kapslí pro Nespresso a Dolce Gusto, čajů a delikates nejen od regionálních výrobců.

Česko se stává pražírenskou velmocí

Z Čechů se v posledních letech stávají experti na černou kávu. Poptávka po kvalitních odrůdách arabicy i robusty z celého světa se zvyšuje a pražírny rostou v tuzemsku jako houby po dešti.

 „Stáváme se tak pražírenskou velmocí. Aktuálně je u nás asi 140 malých pražíren, což je evropský nadprůměr. Boom pražíren je dnes podobný jako překotný rozvoj malých pivovarů,“ vysvětluje Adéla Ladman s úsměvem.

Voňavé zlato z kakaových bobů: Jak čokoláda z české manufaktury dobyla svět

Každá odrůda kávy vyžaduje jiný stupeň pražení a je velmi jednoduché celý proces pokazit. Jde doslova o alchymii – pokud není pražič s výsledkem spokojen, celá várka se stáhne a začíná od nuly.

Různé kávy mají navíc rozdílné chuťové tóny. Češi podle Adély Ladmann milují tmavě praženou kávu s oříškovými či čokoládovými tóny a hořkým chuťovým profilem. Takové kávy se pěstují zejména v Jižní Americe, ovocité a kyselejší odrůdy často s citrusovou příchutí, pěstované ve větších nadmořských výškách, pak zase najdete především v afrických zemích.

Adéla Ladman, Upraženo

Kávu od farmářů si nevybíráme sami

Na to, aby si sami jezdili vybírat na kávové plantáže vybírat ta nejkvalitnější zrna, zatím nemají v Upraženo prostředky. Aktuálně se tedy spoléhají na jednoho z nejvýznamnějších světových importérů kávy společnost Sucafina.

„Výlety na plantáže nejsou jednoduchou a levnou záležitostí, takže aktuálně nakupujeme zrno přes tuto velkou firmu, zaměřující se na výběrovou (nikoli komodiitní) kávu, která má kontakty na farmy a pěstitele z celého světa,“ popisuje podnikatelka.

Vlastní výběr zrn přímo na plantážích a přímá podpora farmářů sebou navíc nesou značná rizika „Vy za sklizeň zaplatíte třeba rok dopředu, pak se zhorší počasí, přijdou silnější deště a sklizeň nemusí být tak kvalitní jak obvykle,“ dodává Ladman.

Upraženo nabízí svým zákazníkům pouze výběrovou kávu. Asi 90 procent světové produkce je přitom tzv. káva komoditní, u níž se přesně neví, odkud pochází, kdo ji vypěstoval a je nemožné u ní zaručit potřebnou kvalitu

Ročně v Upraženo zpracují zhruba dvě tuny kávových zrn. Do budoucna chtějí primárně investovat do těch nejvyspělejších technologií, aby byla spolehlivě zaručena high-quality produkce.

„Pražení kávy není jen o pražičce. Ta je základem, ale pak je spousta dalších technologií, které zaručují či zvyšují kvalitu pražené kávy. Příkladem může být optická třídička zrn, což je přístroj, který na základě různých parametrů porovnává zrna a pokud je nesplňují, automaticky je odstraňuje,“ doplňuje podnikatelka. V Upraženo dosud prochází výběr zrn ruční selekcí, což je velmi komplikované.  

Co poradit budoucím podnikatelkám?

Ženám, které se chtějí pustit do vlastního byznysu a být úspěšné, by Adéla Ladman poradila následující: „Myslím si, že by měly mít ženy ostřejší lokty. Často se setkávám s podnikateli muži, které je mají. Ženám občas chybí potřebné sebevědomí, ve vytrvalosti a houževnatosti přitom muže často překonáváme.“

Praktické, ale i en vogue a chic. O české kabelky roste mezi ženami zájem

Vytrvalost a houževnatost jsou přitom podle ní pro člověka, který chce uspět v podnikání, klíčovými vlastnostmi.

„Záleží také na oboru a prostředí, v jakém se pohybujete. V každém oboru je to jiné. Trpělivost a výdrž jsou ale zásadní obecně, na dobré věci se vyplatí počkat. Ženy podnikatelky to přitom mají přece jen složitější. Očekává se od nich, že budou vychovávat děti, primární je jejich role matky. Pokud žena matkou není, je považována za kariéristku,“ krčí rameny podnikatelka.

„Osobní a profesní život se mi daří skloubit dobře. Dlouhodobě to mám nastaveno tak, že se práci věnuji jen určitý počet hodin. Naučila jsem se nebourat si osobní život kvůli práci, mám jasně nastavené hranice a nakládám si jen to, co v pohodě zvládnu. To bych poradila i ostatním podnikatelkám,“ dodává na závěr Ladman.

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme