Přesto nám naše nedávná návštěva Washingtonu, D. C., Texasu a Kalifornie s českou podnikatelskou delegací, návštěva byznysových fór, diskuze s našimi americkými kontakty a otevření nové kanceláře CzechTrade v Austinu přinesla cenné zkušenosti, které nám pomohly poznat americké byznysové prostředí zase trochu z jiného pohledu.
Významným přínosem cesty jsou kontakty, které jsme získali – poznali jsme spoustu zajímavých firem, včetně těch, které byly s námi na misi, navázali jsme bližší vztahy a nyní přemýšlíme o možné spolupráci. Měli jsme možnost jednat osobně s lidmi z exekutivních pozic (CEO, CTO, CIO), se kterými jsme probrali příležitosti na trhu a získali lepší vhled do tamního byznysu.
Reference jsou pomyslná noha ve dveřích – velmi pomůže, pokud jste už na nějakém projektu s firmou v USA spolupracovali. Budete se mít při vyjednávání o co opřít a můžete díky tomu lépe představit svá řešení a hodnotu, kterou můžete potenciálním zákazníkům přinést. Ukázalo se také, jak důležitá je osobní přítomnost a kvalitní sebeprezentace. Zní to možná banálně, ale vystupování hraje při navazování kontaktů obrovskou roli a nemusíme si nalhávat, že tomuto řemeslu se musíme v Česku ještě hodně učit.
ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Poptávka po českých vývojářích je, konkurence je však obrovská
Každý stát v USA má jinou dynamiku a příležitosti. Potenciál vidím například v Austinu (Texas) nebo v Atlantě (Georgie), kde jsme se setkali se zástupci několika firem a potvrdili si zájem o spolupráci. Poptávka po českých vývojářích a našich službách tu určitě je, ale konkurence je veliká. A to zejména v San Franciscu, kde velká řada firem z celého světa čeká na svoji příležitost. Pro české firmy je důležité mít zpracovanou nabídku služeb ve formě, která je odliší na trhu. Na konkrétní technologie a trendy řeč v první řadě nepřijde.
Co tedy může české firmě taková cesta přinést? Rozhodně skvělou zkušenost, kontakty a možnost být na místě a vyzkoušet si jednání s firmami naživo. Byznys se v USA bez osobní přítomnosti dělat nedá. Sami jsme v MoroSystems zvažovali, zda a jakým způsobem bychom mohli na americký trh proniknout. Odpověď zní, že to není aktuálně na pořadu dne. Chtěli jsme si hlavně vyzkoušet, jestli dokážeme jednat s potenciálními zákazníky a zjistit, co je pro ně důležité. Příležitost pro navazování partnerství a spolupráci je však obrovská.