Přibližně 16 % respondentů uvedlo, že utrácejí méně za nákupy potravin a 50 % omezilo nákupy luxusního zboží. Výjimkou je segment nealkoholických nápojů, který dlouhodobě roste o 5 %. U balené vody je meziroční nárůst dokonce 10 %.
Utahování opasků spotřebitelů má citelný dopad na řadu místních podniků. Podle zprávy vydané počátkem tohoto měsíce HCMC Union of Business Association (HUBA), 30,4 % podniků v největším vietnamském městě zaznamenalo ve druhém čtvrtletí letošního roku nižší tržby a 57 % podniků stagnovalo. Dvě třetiny podniků uvedlo jako hlavní problém nižší spotřebitelskou poptávku.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Kvůli slabé poptávce čelí podniky potížím a míra nezaměstnanosti roste. Index podnikatelské důvěry sledovaný Evropskou obchodní komorou ve Vietnamu (EuroCham) se snížil jen během letošního druhého čtvrtletí z 52,8 na 51,3 bodů. Index podnikatelské důvěry v ČR se pohybuje okolo 92 bodů.
Nguyen Cao Ngoc Dung, senior manažer společnosti NielsenIQ Vietnam, doporučuje, aby maloobchodníci věnovali pozornost svým produktům, cenám a akcím. Průzkumy ukazují, že ceny jsou hlavním problémem spotřebitelů při nákupu produktu nebo služby. Maloobchodní tržby za spotřební zboží a služby vzrostly v první polovině roku podle údajů Generálního statistického úřadu meziročně o 5,7 %, tedy méně než ve stejném období loňského roku (8,8 %).
Odborníci jsou ohledně spotřebitelských výdajů ve druhé polovině letošního roku optimističtí, i když se doporučuje, aby podniky našly způsoby, jak více stimulovat poptávku. Zajímavostí je, že podle Státní banky Vietnamu dosáhly vklady občanů letos historického vrcholu 262,2 mld. amerických dolarů.