Ve stavebnictví se Josef Beneš pohybuje od svých 14 let, kdy začal v rámci brigád kopat základy pro rodinné domy. Později studoval technické zabezpečení budov na střední škole v Duchcově, hned poté nastoupil jako mistr ve stavební firmě a prošel si firmami různých velikostí. V osmadvaceti letech se vypracoval na projektového manažera zakázek do padesáti milionů korun.
„To prostředí mě natolik utavilo, že jsem nevěděl co dál. Jako východisko jsem zvolil založení vlastní stavební firmy a vývoj softwaru, který by měl pomoci všem, aby nebyli tolik ve stresu a měli přehled o stavbách. Některé dny jsem se v zaměstnání dostával i na 200 hovorů denně, zpracovával i čtyři tabulky v excelu se stejnými daty, které jsem dostával od dělníků ze stavby,“ popisuje Josef Beneš náročnost práce v rámci realizace stavebních projektů.
Aplikace změnila název na Stavario a expanduje do světa – více v článku z února 2021
A tak posledních několik let pracuje na aplikaci, která by měla v rámci stavby sama kontrolovat a dohlížet na všechno důležité. V březnu roku 2018 již na tento projekt vyčlenil samostatnou firmu. „Předtím jsem vše vyvíjel a testoval v rámci mojí stavební firmy. Ale od začátku jsem věděl, že toto řešení chci nabídnout všem. Až do prosince 2019 jsem ve firmě byl sám, než vstoupili první investoři, z nichž jeden zastal pozici produktového manažera,“ pokračuje Josef Beneš a dodává: „Naší vizí je prostřednictvím digitalizace inovovat a zjednodušit stavebnictví.“
Skákací boty obletěly svět
Stavebnictví přitom nebylo jediným oborem, ze kterého při vývoji aplikace čerpal zkušenosti. Kolem roku 2007 se dokázal úspěšně prosadit s projektem skákacích bot. Objevil se na všech českých televizních stanicích, natáčeli o něm reportáž pro National Geographic, Discovery, ABC Asia, atd… „Boty jsem pak prodával, vystupoval, dělal internetový magazín, eshop, atd… Hodně mi to pomohlo uvidět potenciál v aplikaci pro stavaře. Jelikož jsem hodně komunikoval s firmami, programátory, uvědomoval jsem si ty možnosti digitalizace stavebnictví,“ popisuje Josef Beneš, jak ho odbočka přes skákací boty přivedla zpátky ke stavebnictví.
Právě úroveň digitalizace tohoto oboru je podle něj jedna z nejhorších. „Přitom by to ohromně pomohlo napravit vlastně i největší šedou ekonomiku u nás. Časem už jsem viděl dílčí aplikace, které řešily docházku, deník, evidenci majetku… Ale dodnes jsem nenašel nikoho, kdo by to vše propojil jednoduše dohromady a udělal jen pro stavebnictví. I když aktuálně sledujeme konkurenci, která jde taky dopředu, pořád je vidím tam, kde jsem byl já před třemi roky,“ zmiňuje Josef Beneš.
Největší překážkou pro rozjezd nového projektu byly finance. Proto se Josef Beneš rozhodl ze začátku investovat do vývoje nástroje vlastní zdroje. „Když došly i ty, musel jsem jít do banky, kde jsme nakonec v ČSOB nějakým zázrakem dostali úvěr pro začínající podnikatele, který nám v jiných bankách neprošel,“ popisuje Josef Beneš. Ale překonávání obtíží a překážek tím neskončilo.
„Na přelomu roku 2018 a 2019 jsem se dostal i do problémů se stavební firmou, kde nám nezaplatili vícepráce v celkové hodnotě 2,5 milionu. A tak se k tomu všemu ještě přidaly nezaplacené faktury, stres, finance, dluhy… Ale držela mě motivace, že vím, že nový produkt bude fungovat, pomůže a je velká šance, že uspěju,“ popisuje Josef Beneš další náročné období.
Co považuje za největší přínos svého řešení? „Všechny ostatní aplikace a řešení stojí na tom, že data do nich zadává nějaký vedoucí, který tím tráví hodiny denně. My jsme vymysleli aplikaci, která tato data sbírá od zaměstnanců či subdodavatelů, kteří tím tráví vteřiny denně. Nasbíraná data se automatizují a propisují všude, kde je potřeba,“ popisuje Josef Beneš a připojuje konkrétní příklad: „Například docházka: Dělník se přihlásí a odhlásí. Akce na 30 vteřin denně. Ale dělníků je 50 nebo 100. Aplikace vytvoří jeho docházkový list pro mzdu. Navíc nikdo nemůže hodiny dopisovat, hlídáme foto, GPS a čas. Rozepíše mzdové náklady do jednotlivých projektů a tím sleduje jejich náklady.“
Přehled o všem
Aplikace také vytvoří stránku stavebního deníku, vepíše do něj všechny dělníky jmenovitě i s pracovní dobou, zapíše rovnou i počasí a teplotu na stavbě – buďto z čidla na stavbě i s vlhkostí nebo z dat Českého hydrometeorologického ústavu. Program zároveň zobrazí vedoucímu, kolik lidí a na jakých stavbách je, pro investora stavby eviduje, kolik lidí aktuálně pracuje na jeho projektech a vytvoří i statistiky. Například kolik ročně kdo opracoval celkem hodin, což se může hodit nejen pro ocenění nejlepšího zaměstnance na vánočním večírku. „A to vše se ‚děje samo‘ a má k tomu přístup každý oprávněný pracovník v reálném čase. Takže nemusím čekat na uzavření měsíční mzdy, abych zjistil jak se firmě nebo stavbě vede,“ zmiňuje zakladatel startupu „Vím o všem“ další přednost svého řešení.
Nástroj je podle něj vhodný především pro malé a střední firmy od 10 zaměstnanců výše. Ale poptávky má i od velkých firem jako je Strabag. Na projektu aktuálně pracuje interně i externě kolem pětadvaceti lidí. Ani nová podoba stavebního zákona by vývoj aplikace neměla zásadně ovlivnit. „My jen evidujeme co se děje. Co s daty uděláte nebo k čemu je použijete je už na firmě. Stejně tak jako docházka. My ji jen evidujeme, nasbíraná data musíte vložit do mzdového softwaru,“ pokračuje zakladatel aplikace.
Navíc aplikaci bude možné provazovat i s dalšími, složitějšími systémy, jako je BIM. Do něj by z programu „Vím o všem“ měla automaticky proudit data, hlavně ze stavebních deníků, ale i další požadavky a dokumenty. „Tak, aby ve firmě nemusel být stavař a IT specialista, který bude data ze stavby sbírat a vkládat do BIMu. Právě na to se chceme v následujícím vývoji zaměřit,“ plánuje Josef Beneš další kroky. Je v kontaktu i s aplikací Buildiro, která pomáhá zajišťovat i plynulý přísun materiálu pro stavbu. Tady by v případném propojení viděl další možnou synergii.
Programy pro startupy pomohly s rozjezdem
S rozjezdem aplikace pomohla i účast v některých startupových inkubátorech a akcelerátotech. Její tvůrce prošel například programem Inovačního centra Ústeckého kraje (ICUK). „Na začátek nám to dalo nadhled a plno kontaktů. Následně jsme byli v páté výzvě CzechStarter agentury CzechInvest. „Tam jsme čerpali skoro milion na mentory, kteří nám opravdu pomohli firmu připravit na investici a zahraniční expanzi,“ popisuje Josef Beneš. Právě díky tomu získal startup první investici ve výši 5 milionů od andělského investora.
Aktuálně je projekt v šesté výzvě CzechStarteru, která by ho měla posunout dál v expanzi do zahraničí. Startup se zúčastnil také zvláštního kola programu ČSOB StartIt, které vzniklo díky koronakrizi. „Tam nás uchvátila rychlost, s jakou jsme se tam dostali a s jakou začala akcelerace,“ oceňuje Josef Beneš. Aplikace výrazně usnadňuje řízení stavby na dálku, proto se objevila mezi projekty, které mohou pomoci řešit situaci způsobenou pandemií koronaviru. A konečně v rámci 13. ročníku soutěže Vodafone Nápad roku 2020 byl startup ze 171 projektů porotou vybrán do Top 10 a čeká na vyhlášení vítězů v září 2020.
Další perspektivy pro projekt otevírají současné trendy, kdy se digitalizace prosazuje prakticky ve všech oborech. „Digitalizaci stavebnictví se nejde vyhnout. A to je skvělé. Koronakrize vše ještě urychlila. Ale i bez ní už jsme sledovali, že například Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železnic dávají do podmínek výběrových řízení vedení online stavebního deníku. Vše směřuje k automatizaci a digitalizaci. V neposlední řadě nastupují i 3D tisky staveb, v kterých vidím velkou budoucnost,“ popisuje Josef Beneš výzvy, které v příštích letech změní stavebnictví.
Dalibor Dostál
Startup Vím o všem v kostce
Nástroj Vím o Všem – od roku 2021 Stavario – vytvořil Josef Beneš na základě svých zkušeností ze stavebnictví. Eviduje docházku, vede elektronický stavební deník, sleduje pohyb majetku a shromažďuje i další potřebné informace. Podle autora nástroj firmám uleví od stresu a rutiny, prokazatelně šetří náklady a přináší značnou časovou úsporu.