Region, který kromě Prahy patří mezi nejnavštěvovanější v zemi v srdci Evropy, tak v roce 2022 navštívily celkem zhruba 2 miliony turistů. V praxi to znamená meziroční nárůst o 49,4 %, ve srovnání s obdobím před pandemií covidu-19 to bylo jen o 6,9 % turistů méně. S návratem cestovního ruchu a zejména podporou zahraniční návštěvnosti pomáhá Czechia Travel Trade Day. Právě dnes, v pondělí 24. dubna, začíná v Brně.
Tzv. Travel Trade Day (TTD) je jednou z největších tuzemských akcí na podporu incomingu. Má za cíl propagovat bohatou turistickou nabídku Česka v regionech a přispět k rozvoji příjezdového cestovního ruchu. Jde o dvoudenní akci plnou intenzivních mezinárodních obchodních jednání. Její součástí jsou i poznávací cesty po Jihomoravském kraji pro zahraniční cestovní kanceláře.
Návštěvnost Jihomoravského kraje za posledních deset let
Letošní Czechia Travel Trade Day pořádá Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism ve spolupráci s Centrálou cestovního ruchu – Jižní Morava a statutárním městem Brno. Účast potvrdilo 74 společností zabývajících se turismem z 23 zemí světa a vyprodalo se také všech 100 balíčků pro domácí hosty. Tedy zástupce tuzemských incomingových agentur, hotelů, krajů, regionálních Convention Bureaus, poskytovatelů služeb v cestovním ruchu i samotných turistických cílů (např. Janáčkova či Jihočeského divadla, nadace Moravská krása, Prague Boats, Fashion Areny atd.).
„Z dat našeho Institutu turismu je zřejmé, že Jihomoravský kraj v lákání turistů patří mezi premianty, loni byl druhým nejnavštěvovanějším regionem hned po Praze. Lidé na jižní Moravu jezdili hlavně kvůli rekreaci, nejčastěji autem nebo na motorce a nejvíc s partnerem či partnerkou. Na místě navštěvovali hlavně kulturní památky, zahraniční turisté také příbuzné či známé, domácí hosté se hodně věnovali pěší turistice a přírodním turistickým cílům,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává:
„Zatímco český turista na jižní Moravě za osobu a den utratil v průměru 1 040 Kč, host ze zahraničí 1 914 Kč. Nejen proto je podpora návratu zahraničních turistů klíčová, a to vždy s ohledem na rozumné rozprostření cestovního ruchu v regionu, tj. udržitelnost. Jsem proto moc rád, že kromě tradičně nejnavštěvovanějších turistických cílů, ke kterým v roce 2021 v Jihomoravském kraji patřil Aqualand Moravia, Svatý kopeček – Křížová cesta v Mikulově, brněnská ZOO, zámek Lednice a DinoPark Vyškov, chystají pro sezónu 2023 na jižní Moravě a v Brně řadu novinek.“
Ze zahraničních turistů do Jihomoravského kraje nejvíc jezdí hosté ze Slovenska, Polska, Německa, Rakouska a Litvy. Průměrná doba pobytu se pohybuje okolo 3 dní. Proto, aby turistů bylo víc a zůstali déle, Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava svou kampaň „Nestůj, cestuj“ letos doplní o další téma: víno a architektura. Lidé tak budou moct nahlédnout do nitra vinařských staveb, zjistit, jak se vyrábí víno a jak architektura pozitivně ovlivňuje prožitek při jeho degustaci. A od podzimu bude možné při cestování na Jižní Moravě využít ekonomicky výhodné turistické karty.
Nejnavštěvovanější turistické cíle Jihomoravského kraje v roce 2021
„Jižní Moravu se snažíme každý rok představit jinak, z nového pohledu, neotřele a také s ohledem na očekávání hostů a nové turistické trendy. Proto letos spojíme moderní architekturu s uměním výroby skvělých vín, tak aby pobyt u nás byl kompletní zážitek. Také chystáme aktivity spojené s osobnostmi Napoleona, Muchy nebo Mendela a co se týče gastro turistiky, chceme pokračovat v projektu Gourmet Jižní Morava a projekt @tastymoravia, k němuž přibude zcela nový Festival chutí,“ říká ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová a dodává:
„To vše na podzim podpoří jihomoravská turistická karta, která hostům nabídne velké množství zážitků za výhodnější ceny. Tak, aby náš kraj maximálně poznali, zažili ho ze všech možných úhlů pohledu a my jsme na základě toho, jak se bude karta využívat, mohli lépe nastavovat a rozvíjet nabídku jižní Moravy jako destinace.“
Regionům pomáhá i kongresová turistika
Se zvýšením zájmu o jednotlivá místa významně pomáhá i tzv. MICE, tedy kongresová turistika. Na jižní Moravě a v Brně si to velmi dobře uvědomují. TTD je tak – po loňské konferenci pro tvůrce digitálního obsahu a blogery z celého světa Traverse 22 – další významnou mezinárodní akcí zaměřenou na cestovní ruch, která se koná právě v Brně. Data pořádající agentury CzechTourism mimo jiné ukazují, že mezi nejvyhledávanější lokality jižní Moravy podle územně samosprávných celků tzv. ORP (obcí s rozšířenou působností) loni patřilo Brno s 375 795 hosty, z nichž 246 050 byli domácí turisté a 129 745 cizinci. Následovalo Znojmo se 176 902 návštěvníky a Břeclav se 143 750 hosty.
Cestovní ruch se přibližuje situaci před covidem, stále však chybí zahraniční turisté
„V Brně máme turistickou sezónu celoročně. Ať už návštěvníci přijedou na víkend nebo na týden, užijí si pověstné živé centrum, které Brno odlišuje od jiných metropolí. Skvělá gastronomie se tu míchá s nabídkou hudebních festivalů. To je koktejl, jemuž nejde odolat,“ říká ředitelka Turistického informačního centra statutárního města Brno Jana Tichá Janulíková a dodává: „Pokud bych pro letošek měla zmínit jedno téma, tak je to brněnské podzemí, za kterým stojí přijet i z velké dálky. Co místo, to jiná atmosféra a zážitek, a na své si v parných letních dnech přijde opravdu každý. Nově jsme třeba otevřeli autentický a syrový protiatomový kryt Denis, multimediální expozici o historii a legendách města Ohnivý kůň a drak ve Sklepě pod Novou radnicí a pak je tu opravdová evropská rarita – Vodojemy na Žlutém kopci.“
S tím, aby se o novinkách, které Jihomoravský kraj a Brno pro turisty chystají, dozvědělo maximum lidí, dostaly se do nabídek cestovních kanceláří z celého světa a do Česka tak přijelo víc turistů, pomáhá právě Czechia Travel Trade Day.
„Průměrná obsazenost ubytování během prvního květnového svátku v Jihomoravském kraji je 73,44 %, v celém Česku se podle naposledy stažených dat z Data Rhythm na základě Booking.com jednalo o 51,73 %. Průměrná květnová cena za noc ve dvoulůžkovém pokoji na jižní Moravě vychází na 2 790 Kč, v celé zemi pak na 2 628 Kč,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.
„Nejvíc je ubytování na 1. května zabookované v Brně, už z 88,4 % s průměrnou cenou 4 242 Kč. Téměř kompletně obsazené jsou v jihomoravské metropoli apartmány (96,49 %) s průměrnou cenou 6 719 Kč a penziony 97,14 % s průměrnou cenou 2 716 Kč. Rezervace v brněnských hotelích 1. května, v nichž průměrná cena podle posledních informací vychází na 3 732 Kč, dosahují 59,57 %. S vědomím těchto dat jsme ve spolupráci s partnery jako součást letošního TTD připravili poznávací cesty po celém Jihomoravském kraji. Aby se i zájem o ubytování a cestovní ruch jako takový rozprostřel v celém regionu a účastníci naší akce měli možnost poznat jižní Moravu ve všech jejích podobách,“ dodává Janečková
Poznávací cesty provázející Czechia Travel Trade Day 2023 se konají od 21. do 25. dubna. Účastnící během nich tak mohli vidět například Zámek Lednice, Slovanskou epopej Alfonse Muchy v Moravském Krumlově, Pálavské vrchy, města Mikulov, Valtice či Znojmo, Mendelovo muzeum, Národní park Podyjí, Moravský kras, unikátní turistické cíle přímo v Brně a další.