V Česku je 4,5 milionu datových schránek. Jejich obliba roste i u těch, kteří nepodnikají

Zájem o využívání datových schránek (DS) neustále narůstá. Nedávno byla zřízena v pořadí miliontá datová schránka nepodnikajících fyzických osob, pro které je jejich zřízení a využívání dobrovolné. Pro podnikatele je naopak datová schránka povinností. Celkově již bylo zřízeno 4 460 758 datových schránek.

O datové schránky a jejich rozvoj se stará Digitální a informační agentura (DIA). DS jsou klíčovou součástí českého eGovernmentu, které zjednodušují kontakt s úřady nejen fyzickým osobám, ale také podnikatelům, firmám a institucím.

Ilustrační fotografie

Digitální komunikace s úřady dosáhla dalšího významného milníku. Na kontaktním místě Czech POINT jihomoravské pobočky České pošty byla zřízena miliontá datová schránka pro (nepodnikající) fyzickou osobu. Ti, kteří nepodnikají, už odeslali ze svých DS více než 11 milionů zpráv. Tento překonaný milník svědčí o rostoucím zájmu občanů o moderní způsoby komunikace s úřady a o přínosu, který datové schránky a kontaktní místa Czech POINT představují.

Datová schránka pro nepodnikající fyzické osoby je dobrovolnou službou (podnikatelům byly datové schránky zřízeny automaticky ze zákona v lednu 2023).

Efektivní a bezpečná komunikace s úřady

Občané, kteří si DS zřídí, získávají efektivní a bezpečný nástroj pro komunikaci s úřady, díky kterému mohou snadno a pohodlně vyřizovat potřebné záležitosti digitálně z pohodlí svého domova. Přes svou datovou schránku mohou zasílat a přijímat dokumenty, podávat žádosti, a především mít všechny informace přehledně na jednom místě. Pokud nechtějí zmeškat důležité zprávy, mohou si navíc snadno nastavit notifikace o přijatých zprávách do e-mailu či SMS.

Bude vám zřízena datová schránka? Pro všechny OSVČ je povinná

„Tento miliontý uživatel potvrzuje, že datová schránka je užitečným a vyhledávaným nástrojem, který pomáhá šetřit čas, peníze i životní prostředí. Zvyšující se obliba datových schránek souvisí s postupující digitalizací služeb státní správy a přesunem úkonů běžného života do on-line světa. Občan již nemusí chodit přímo na úřad, spoustu věcí vyřídí z pohodlí domova, nemusí řešit úřední hodiny, ušetří na poštovném,“ uvádí Ondřej Menoušek, ředitel odboru služeb eGovernmentu DIA.

DS je klíčovou součástí českého eGovernmentu, která zjednodušuje kontakt s úřady nejen fyzickým osobám, ale také podnikatelům, firmám a institucím. Umožňuje doručovat dokumenty stejně jako klasická pošta, ale v elektronické podobě, s vyšší mírou zabezpečení a ověřením identity. Milion zřízených datových schránek potvrzuje, že elektronická komunikace je cestou, kterou i občané sami stále ve větší míře vyhledávají.

Spících datovek ubývá

Navíc klesá i počet „spících“ datových schránek podnikajících fyzických osob nebo právnických osob, který se za poslední půl rok díky kampani DIA snížil o 30 % – k dnešnímu dni je těchto „spících“ schránek ještě 316 726. Více informací o DS je k dispozici na webové stránce www.mojedatovaschranka.cz.

V rámci rozvoje datových schránek DIA se při loňském redesignu Portálu občana také přidal do portálu nástroj pro snadnou správu datových schránek, který vypadá a funguje jako klasický e-mail. Uživatelům je k dispozici zdarma také archiv o velikosti 1GB a při připojení více datových schránek mohou mezi nimi snadno přepínat.

Redakčně upravená tisková zpráva DIA

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme