Od startu registrace 1. března 2020 prošlo Česko koronavirovou krizi, změnou definice rodinného podnikání, či přesměrováním státní správy i podnikatelského sektoru na nové priority. Přesto nyní AMSP ČR registruje průměrně deset nových firem za týden.
„Rodinné firmy jsou významným stavebním kamenem české ekonomiky a jsem moc rád, že to vypadá, že koronavirovou krizi zvládly. Odolnost se dá přičíst i tomu, že rodiny přirozeně drží pohromadě a nejde jim o krátkodobý zisk, ale o tradici, pokračování rodinného stříbra,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
„Podpora rodinných firem od státu je proto nanejvýš na místě, umožnila ji definice těchto podniků, kterou jsme před víc než rokem přijali, a certifikace, které, jak je vidět, nezastavil ani covid-19,“ doplňuje Havlíček.
Rodinným firmám letos pomohou bezúročné úvěry i záruky
Rodinný podnik dostává v době krize pořádně „zabrat“. V sázce není jen příjem někoho ze členů rodiny nebo ztráta z investice, ale i reputace celé rodiny a živobytí pro všechny nejbližší. Rodiny majitelů většinou vsadí na jednu kartu a každý den se snaží v této hře neprohrát.
A pokud najednou přijde vnější vliv v takovém rozsahu, jaký jsme v některých oblastech podnikání zaznamenali v posledních měsících, tak se vše otřese v základech, sděluje AMSP ČR.
Kudy vede cesta z krize?
Východiskem v této situaci je právě to, co rodinné firmy charakterizuje. A to je schopnost semknutí rodiny, vysoká zodpovědnost vůči zaměstnancům a obchodním partnerům, a síla přežít to nejhorší období.
Tlak na majitele rodinných podniků je vysoký. Trhy se sice neztratily, ale více či méně oslabily. Majitelé rodinných podniků musí hledat náhradu za ztracené příjmy.
Rodinné podniky v Česku neořezávají náklady, aby si udržely svoje příjmy. To není strategie rodinných firem v době krize. Ty naopak investují vlastní úspory, rodinný majetek a další soukromé rodinné zdroje včetně půjček od rodinných příslušníků.
Stát by měl podle AMSP ČR tuto oblast podnikání silně podporovat. Na počtu registrovaných podniků je vidět, že firmy mají zájem o spolupráci se státní správou. Ukázal to i nezávislý průzkum agentury IPSOS pro AMSP ČR z letošního května mezi rodinnými firmami, který jednoznačně prokázal, že tahounem v krizi jsou právě rodinné firmy a že mají chuť investovat.
Srdcová sedma
Asociace předkládá vládě sedm aktuálních opatření („srdcová sedma“), které by měly podpořit a dynamizovat aktivitu rodinných firem při obnově hospodářství.
Pro ty majitele, kteří si mohou dovolit investovat, by to měl být signál – „právě teď je to potřeba“ – a pro ty, které krize dostala do kolen, by to měl být signál – „záleží nám na vás, věříme vám“. Pokud rodiny vlastníků budou investovat svoje peníze, vytvoří další pracovní místa, dají příjem dalším firmám a státu odvedou z této činnosti daně. Podle AMSP ČR jde o princip: firmy firmám, firmy státu, stát firmám.
Registrace rodinných podniků je zde proto, aby:
- ověřila funkci první historické definice rodinného podnikání u nás;
- poskytla přehled o tom, jak si rodinné firmy stojí;
- registrovaným umožnila přístup k podporám a výhodám;
- dala možnost firmám používat oficiální logo – Rodinný Podnik Česká Republika.
Všechny tyto oblasti musí Česko dále rozvíjet. Rodinné podniky jsou podle AMSP ČR jednou z pák na vyřešení následků krize a stabilizačním faktorem naší ekonomiky do budoucnosti. Všechny vyspělé země to takto mají nastavené. Státní investice do rodinných firem pak zůstávají u nás „doma“.
„Mám jednak radost z toho, jak se registrace rozeběhla, ale také z toho, že historicky poprvé zde funguje Výbor pro rodinné podnikán a registraci rodinných podniků, který je složen ze zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu, Českomoravské záruční a rozvojové banky, Hospodářské komory ČR a AMSP ČR a pracuje s podporou několika univerzit. Spolupráci Výboru se nám z nuly podařilo rozeběhnout i přes krizi a my jsme odhodláni pokračovat v pomoci tomuto důležitému druhu podnikání,“ dodává Libor Musil, místopředseda představenstva AMSP ČR a garant asociačního projektu Rodinná firma.