V Číně roste zájem o dovoz potravin nebo alkoholu

Čína je stále největším světovým dovozcem potravin a zemědělských produktů. Roste tu poptávka po bioproduktech, funkčních potravinách s přidanými vitamíny a minerály, po doplňcích stravy či mléčných výrobcích.

Příležitosti se nabízejí i v oblasti alkoholických nápojů, především piva, likérů a destilátů, což potvrdil i nedávný veletrh China International Import Expo (CIIE) s hojnou účastí českých firem.

Ilustrační fotografie

Trh s potravinami a nápoji je v Číně sice vysoce konkurenční, přesto i nadále nabízí zajímavé příležitosti pro zahraniční značky, které se snaží na čínský trh vstoupit. Dovezené potraviny jsou v Číně stále oblíbenější díky jejich vnímané vyšší kvalitě a exkluzivitě.

ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg

Zahraniční značky vstupující na čínský trh musí především pochopit a přizpůsobit se specifickému chování a preferencím čínských spotřebitelů. Chcete-li zaujmout na přeplněném trhu, je nezbytné zaměřit se na odlišení výrobků prostřednictvím kvalitních surovin, jedinečných příchutí, designu obalů nebo udržitelných postupů získávání surovin. Někteří čeští vystavující na veletrhu CIIE se setkali se zpětnou vazbou přímo v praxi, a to že jejich produkt je pro místní trh málo sladký nebo obal produktu málo přitažlivý.

Zapojte sociální sítě, prodávejte přes internet

Úplně zásadní a nezbytná je pak digitalizace, resp. důraz na elektronický obchod. Pro úspěšné zacílení na čínské spotřebitele je důležité, aby si firmy vytvořily silnou online přítomnost prostřednictvím elektronického obchodu a sociálních médií. Jeden z českých vystavujících na CIIE používal nástroj živého streamování, kdy najatý čínský influencer prezentoval zájemcům firemní produkt přímo z veletrhu a realizoval tímto způsobem za relativně krátkou dobu zajímavý prodej. Live streaming je rostoucí médium, které nabízí značkám jedinečnou příležitost navázat kontakt s čínskými spotřebiteli tímto interaktivním způsobem.

Samostatnou kapitolou je české pivo. Českých značek na trhu působí poměrně hodně, každá s různými úspěchy. Čínští pivaři obecně dávají přednost lehkým a osvěžujícím pivům, která jsou vhodná pro teplé podnebí. Zároveň ale konzumují více kvalitních prémiových piv, čehož by měly české pivovary využít a prezentovat ho právě nálepkou prémiové kvality. V Číně je pití alkoholu spojeno s tradicemi, rituály, obchodními jednáními a společenskými vazbami. Jakkoliv české pivo má svůj příběh, tradici, nepochybnou kvalitu a chuť, povědomí o něm v Číně je stále nízké. Toto je potřeba změnit a čínskému zákazníkovi ho představit v celé jeho kráse.

Networkingový večer v české režii

Se zviditelněním a u některých firem i se samotným vstupem na čínský trh pomohl i networkingový večer, který na okraj CIIE 2024 v Šanghaji uspořádal Generální konzulát ČR v Šanghaji za finanční podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR jako projekt ekonomické diplomacie PROPED. Během večera měly české firmy vystavující na veletrhu možnost sejít se zástupci čínských firem, ale i se zástupci obchodní komory CzechCham v Šanghaji, kteří se rádi podělili se zkušenostmi s místním obchodním prostředím.

China International Import Expo je největší importní veletrh v Číně. Akce se těší velké pozornosti médií a politických elit a účast na ní je považována za prestižní záležitost. Každý rok tady proto najdete obrovské prezentace firem jako IKEA, LEGO, LVMH či předních automobilových značek.

Letošní ročník hostil více než 3 400 vystavovatelů ze 129 zemí a regionů, mezi kterými byli i zástupci českých firem, především z oblasti potravinářství a sklářství. Hlavní česká prezentace byla k vidění v jedné ze tří hal zaměřených čistě na potraviny a zemědělské produkty, kde vystavovali výrobci českého piva, vína a destilátů, minerální vody, zdravé výživy a dětské stravy či doplňků stravy, kteří využili dotačního programu ministerstva zemědělství pro účast na zahraničních veletrzích. Slavnostní zahájení veletrhu a také oficiální otevření českého stánku proběhlo za účasti delegace vedené vrchním ředitelem Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Marianem Piechou a také Karla Šrola, generálního konzula ČR v Šanghaji.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Šanghaji (Čína). Autor: Jan Kubačka, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme