V Česku bylo loni registrováno pouze deset nových nákladních elektrických vozidel. I tak je to ale o šest elektromobilů více než v roce předchozím.
Český trh s novými nákladními vozidly byl loni osmým největším v EU, s těmi elektrickými ale až šestnáctým. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí z dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V roce 2023 na trhu s nákladními automobily (s hmotností nad 3,5 tuny) nadále výrazně převládala nafta, která tvořila 95,7 % nových registrací nákladních automobilů. V EU byl zaznamenán růst prodejů nákladních vozidel s dieselovým motorem o 15,8 procenta, který byl podpořen výraznou expanzí na klíčových trzích, včetně Německa, Španělska a Itálie.
Tahouny jsou Německo a Nizozemsko
Zároveň došlo v Unii k nárůstu registrací nových elektrických nákladních vozidel o 127 procent. Hlavními tahouny se staly Nizozemsko a Německo, které se společně podílely na více než 60 procentech všech prodejů elektrických nákladních vozidel v EU. Elektrické nákladní automobily dosáhly v EU 1,5 % tržního podílu, což představuje významný nárůst (0,8 % v roce 2022).
Elektromobilita v Česku? Zatím asi 22,5 tisíce vozů a přes 4 600 dobíjecích stanic
„Největšími trhy s elektrickými nákladními automobily byly v roce 2023 Německo (2 169), Nizozemsko (1 148), Francie (595), Španělsko (341) a Dánsko (316), nejvyšší tržní podíl těchto vozidel dosáhlo Nizozemsko (7,1 %), Dánsko (6,4 %) a Švédsko (4,1 %),“ vypočítává Lukáš Kadula z centra dopravního výzkumu.
V Česku bylo loni registrováno 10 nových elektrických nákladních aut, v ostatních zemích V4 pak v Polsku 85, v Maďarsku 30 a na Slovensku 12 vozidel. V České republice je aktuálně provozováno pouze devatenáct nákladních bateriových elektromobilů kategorie N3 (nad 12 t). U osobních automobilů je situace v Česku o něco lepší, v tuzemsku loni přibylo asi devět tisíc nových elektromobilů.
Pozadu jsme i kvůli vysokým cenám elektromobilů
„Čistá mobilita v nákladní dopravě se v České republice zatím rozvíjí velmi pozvolna zvláště proto, že daná elektrická, případně vodíková nákladní vozidla jsou stále drahá,“ je přesvědčen Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
„Přesto se jako stát musíme tímto tématem začít intenzivněji zabývat a hledat cesty, jak jít tomuto trendu více naproti. Vyžaduje to po nás totiž evropská legislativa k rozmisťování infrastruktury pro alternativní paliva. Aktuálně připravujeme poměrně zásadní aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, která by měla toto téma šířeji obsáhnout. Předpoklad přitom je mít tuto strategii zpracovanou do poloviny letošního roku. Stejně tak se v polovině února chystá vypsání první výzvy v rámci dotačního programu OPD na dobíječky pro nákladní vozidla, a to v alokaci 1 miliardy korun,“ doplňuje Bezděkovský.
Podíl registrací nových nákladních vozidel v roce 2023 podle zdroje energie:
Zdroj energie | ČR | EU | rozdíl |
Nafta | 90,7 % | 95,7 % | -5,0 p. b. |
Elektro | 0,1 % | 1,5 % | -1,4 p. b. |
Hybridy | 0,0 % | 0,1 % | -0,1 p. b. |
Benzín | 0,0 % | 0,1 % | -0,1 p. b. |
Ostatní | 9,2 % | 2,6 % | +6,6 p. b. |
Petr Jirásek ze společnosti Volvo Trucks pro web Čistá doprava sděluje: „V roce 2023 se nám podařilo zaregistrovat celkem čtyři elektrická nákladní vozidla kategorie N3. Většina jezdí v krátkém jednosměnném provozu s denním nájezdem okolo 250 kilometrů. Vozidla jsou pak schopná se na další směnu nabít střídavým proudem za 8 hodin stání.“
První zkušenosti majitelů elektrických nákladních aut jsou podle Jiráska pozitivní a potvrzuje se, že na kratší vzdálenosti jsou nákladní elektromobily schopné plně nahradit jejich sourozence se spalovacím motorem, a to bez nutnosti instalace složité a drahé nabíjecí infrastruktury.
Aktualizovaná interaktivní grafika k registracím nových nákladních vozidel v zemích EU
„Na českém trhu vidíme velký potenciál pro prodej dalších kusů těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem. Zájem od zákazníků, jejichž hlavním cílem je snižování emisní stopy oxidu uhličitého, vzrůstá,“ domnívá se Jirásek.