Expert na online marketing: V hluku reklamních sdělení musíte vyniknout

„Klienty je třeba zaujmout a vyvolat v nich pozitivní emoce. Řada firem to ale nedělá nebo neumí. Reklama na internetu pak není efektivní,“ říká v rozhovoru pro BusinessInfo.cz specialista na online marketing Radim Hasalík.



Provozujete na Facebooku největší českou podnikatelskou skupinu „Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností“, která má dnes už 23 tisíc členů. Pozorujete rostoucí zájem zástupců byznysu o to komunikovat na této platformě?
Kdyby si živnostníci založili vlastní město, tak se aktuálně počtem aktivních členů přibližujeme Novému Jičínu, 47. největšímu městu v ČR. Jen v září letošního roku přibylo do skupiny 215 nových členů, zaznamenali jsme 318 příspěvků, 4 700 komentářů a 10 000 reakcí.

Co bylo vaším primárním cílem, když jste „poradnu“ před pěti lety zakládal? Je tím nejdůležitějším sdílení zkušeností podnikatelů?
Původně jsem skutečně chtěl skupinu, kde si lidé budou vyměňovat hlubší zkušenosti s podnikáním a na začátku se to také dělo. Sám mám živnost. Působím jako specialista na online marketing. Časem se ze skupiny stala největší facebooková poradna. Všechny naše skupiny přísně moderujeme, takže jsme jednou z mála podnikatelských skupin bez hromady reklamních postů.

Prostor pro reklamní sdělní zdarma neposkytujete… Mohou si u vás ale členové koupit reklamu?
To možné samozřejmě je, nicméně se snažím zvýhodňovat inzerenty, kteří mají zájem budovat dlouhodobé vztahy s komunitou a inzerovat pravidelně.

Jaká témata dnes řeší podnikatelé na facebookové poradně nejčastěji? Co je zajímá a trápí?
Mezi nejčastěji opakovaná témata patří otázky kolem účetnictví, získávání zákazníků a obecně začátky podnikání. Občas se vyskytnou i právní otázky. Je překvapivé, kolik podnikatelů ztrácí čas hledáním v diskusích a nemají na odborné činnosti specialistu. Vychází mi z toho, že si někteří zkrátka nemohou nebo nechtějí účetního dovolit. Stát by se samozřejmě měl snažit, aby daňová problematika byla jednoduchá. Bohužel k tomu nedochází a posledních pár let se zatížení podnikatelů neúměrně zvyšuje.

A co vaše plány do budoucna?
Rád bych vybudoval externí web, který bude shromažďovat srozumitelným způsobem veškeré důležité informace pro podnikání. Na to bych chtěl navázat online vzděláváním za zvýhodněné ceny. Věřím tomu, že když budeme podnikání v ČR podporovat a rozvíjet, budou z toho benefitovat všichni občané této země.

Sociální sítě: Jak na reklamu?

Co je ostatně hlavní předností komunikace zástupců byznysu (mezi sebou či se svými klienty) přes sociální sítě?
Sociální sítě dnes používá každý. Je to tedy logické místo, kde se potkávat mimo klasické akce. Z nedávné ankety mezi provozovateli e-shopů vyplynula zajímavá skutečnost. Majitelé menších e-shopů nemají tolik času, aby chodili na školení a konference. Informace čerpají hlavně přes internet.

Na spotřebitele v jedné chvíli působí až 20 000 reklamních sdělení. V takovém hluku musíte vyniknout.


I reklama na sociálních sítích má specifická pravidla. Firma musí umět oslovit svou cílovou zákaznickou skupinu, naučit se mluvit jejím jazykem a pravidelně s ní komunikovat. Můžete dát čtenářům pár rad, jak by měla fungovat dobrá reklama na Facebooku, Twitteru či Instagramu?
Na Facebooku například musíte reklamu měnit neustále. Velmi brzo se okouká. Na Twitteru bych zase podporoval reklamu, která vyvolá přirozené sdílení. Podnikatelům bych připomněl, že marketing není pouze reklama a bez vyřešení některých základních kroků vám reklama nemusí přinést očekávané výsledky. Mezi základy patří třeba odlišnost od konkurence.

Jsou sociální sítě takříkajíc hřištěm, na kterém tuzemské firmy umějí hrát? Naučily se dostatečně využívat reklamu na internetu?
Hodně podnikatelů dělá takovou tu typickou reklamu, která naprosto nerespektuje kontext. Například v našich skupinách se nám opakovaně stává, že tam lidé přijdou a bez rozmyslu vloží svůj inzerát. Přitom si můžete naší skupinu představit jako setkání podnikatelů. Vy byste přišli na konferenci a začali bezhlavě rozdávat vizitky? Bylo by vám jedno, komu vizitku předáte? Nesnažili byste se s potenciálním obchodním partnerem navázat vztah? Ale přesně takovým způsobem se někteří chovají. Nebudují vztah a chtějí rovnou prodávat. Tím ovšem klesají na úroveň podomních prodejců hrnců.

Většina českých podniků investuje do on-line reklamy, jen málo z nich ale propagaci na webu využívá smysluplně, říkají odborníci. Hlavním problémem je to, že jsou na webu aktivní, ale mají problém oslovit konkrétní zákazníky…
Živnostníci a malé firmy často přeskakují úplné základy marketingu. Nedávají najevo konkurenční odlišnost, unikátnost a hodnoty svojí značky. Následně vstupují na trh, kde se všichni překřikují svými nabídkami. Nezapomínejme, že na spotřebitele v jedné chvíli působí až 20 000 reklamních sdělení. V takovém hluku musíte vyniknout. Navíc je třeba zaujmout a vyvolat pozitivní emoce. Bohužel řada firem tohle nedělá. Reklama není potom tak efektivní, jak by mohla třeba být.

Statistiky nelžou

Radíte firmám, aby rozšiřovaly své týmy o specialisty na online marketing?
Neumím si představit, že o marketingu na Internetu bude rozhodovat nepoučený majitel firmy. V tom horším případě ovlivňuje celkový online marketing zapojený specialista, který však rozumí hlavně svému oboru. Často mu chybí přesah. Setkal jsem se třeba v praxi se specialistkou na sociální sítě, která však neměla potřebný přesah. Klientce navrhovala zbytečně nákladné řešení. Firmy potřebují specialisty online marketingu, protože tato pozice zaštítí celý webový marketing, určuje priority, umí zastoupit některé vybrané specialisty nebo je zapojí do spolupráce, když to rozpočet klienta umožní.

Jaké jsou cesty k tomu, aby podnikům přinášel online marketing lepší ekonomické výsledky?
Našel jsem třeba reklamu jedné nejmenované agentury. V inzerátu tvrdili „Děláme to jinak“. Když jsem přišel na web, jinakost jsem tam neviděl. Když dělají zásadní chyby i zkušení marketéři, jak to mají dělat nepoučení klienti? Je to těžké. Doporučuji tedy majitelům firem, aby začali trpělivě budovat dlouhodobý online marketing. Přestali dělat nepromyšlené a nahodilé akce. Soustředili se na nalezení silné konkurenční odlišnosti. Dotahovali příběhy z inzerce do konce.

Podle výzkumu „Marketing B2B“ se u firem, které využívaly systematický marketing, projevil 10% růst obratu oproti firmám s nahodilým přístupem. Tato data se znovu potvrdila ve stejném výzkumu v roce 2012, kdy firmy se systematickým marketingem narostly o pět procent. Firmy s nesystematickým marketingem a podporou vedení zaznamenaly růst pouze 2,8 procent. Nejhůře pak na tom byly společnosti, kde marketing neměl podporu vedení a ještě se nedělal kontinuálně. Ty rostly pouze o 0,9 procent.

Kdo je Radim Hasalík?

Radim Hasalík (36) je specialistou na online marketing. V současnosti je na volné noze a má přes 200 vlastních zákazníků. Zároveň provozuje největší českou podnikatelskou poradnu na Facebooku. Skupina „Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností“ má aktuálně 23 tisíc členů. „V online marketingu už působím více než 17 let. Začínal jsem v době, kdy se inzerentům muselo vysvětlovat, co je to reklamní proužek a vycházely brožury představující lidem internet,“ říká.

V čem vy osobně nabízíte zástupcům firem pomoc (navrhování obchodně úspěšných webů, vylepšení stávajících stránek, lepší zacílení reklamy, nastavení e-shopů)?
Mou rolí je vymyslet celkovou strategii a následnou taktiku. Poté přecházím do řízení jednotlivých specialistů. Velmi často poslouchám nářky majitelů firem, kteří mi říkají: „Najali jsme si agenturu, ale nedělali to, co jsme po nich chtěli“. A to je přesně moje role. Být pravou rukou majitele ohledně všech záležitostí, které se týkají online marketingu. Následně to převést do odborné hantýrky, ušetřit majiteli čas a domluvit se odborným jazykem se specialisty.

Jaké služby u vás podnikatelé nejčastěji poptávají?
Protože mají majitelé firem spojen internetový marketing hlavně s reklamou, tak poptávají klasické reklamní aktivity. Nejčastěji se mi v e-mailu objevují požadavky na reklamu ve vyhledávání (PPC) a podporu webu ve vyhledávačích (SEO). Méně častější jsou poptávky na vytvoření celého webu, protože tam jdou podnikatelé chybně rovnou za webovými designery. Přitom web by neměl vznikat bez marketéra. Bez něho totiž vznikne jen taková online vizitka a firma nedá najevo svojí unikátnost, případně to udělá nevhodným způsobem. Poučenější majitelé mají zájem o strategické a systematické řízení online marketingu.

Na vašich webových stránkách najdou podnikatelé rozcestník na další užitečné skupiny. Pro koho jsou určeny a komu a jak mohou pomoci?
Jakmile se v hlavní skupině vytvořila poptávka pro konkrétní téma, vytvořil jsem mu samostatnou skupinu. Takto vznikly skupiny věnované například majitelům e-shopů, elektronické evidenci tržeb, rozborům webů, internetovému marketingu, hledání dodavatelů a GDPR. Některé skupiny se neujaly, proto jsem je uzavřel. Příkladem může být třeba skupina věnovaná osobnímu rozvoji, která fungovala spíše jako reklamní nástěnka různých koučů.

 

Jakub Procházka

Doporučujeme