Na trase Tukums, Aizkraukle a Skulte se nové vlaky poprvé rozjely dne 15. prosince 2023. Cesty do Jelgavy začaly o den později.
Slavnostní zahajovací akce poblíž nástupiště číslo dvě na hlavním vlakovém nádraží v Rize se zúčastnil ministr dopravy Kaspars Briškens, předseda představenstva společnosti PV Rodžers Jānis Grigulis, výkonný místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis a člen představenstva Škoda Group Zdeněk Sváta. Po slavnostním zahájení, kterého se zúčastnil i zástupce Velvyslanectví ČR v Rize, se přesně podle jízdního řádu v 10:59 rozjel nový elektrický vlak Škoda Vagonka z Rigy do Dubulti.
ExportMag.cz: Ve světě vznikne síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi
Pro Lotyšsko se jedná o přelomovou modernizaci osobní železniční dopravy, jelikož na lotyšských tratích dosud jezdily staré sovětské vlaky, které již dlouhou dobu neodpovídaly standardům kladeným na moderní evropské příměstské cestování.
Nové vlaky začnou postupně jezdit na všech elektrifikovaných tratích – na trati Aizkraukle a Skulte, na trati Tukums a později také na trati Jelgava. Lotyšský osobní železniční dopravce obdrží všech 32 elektrických vlaků plně připravených pro osobní vlakovou dopravu do poloviny roku 2024. První dvě elektrické soupravy vyrobené v Česku byly do Rigy dodány v červnu 2022.
Každá z nich se skládá ze čtyř vagónů. Jedna jednotka je dlouhá 109 metrů. Soupravy mají místa k sezení pro 436 cestujících a místa ke stání pro 454 cestujících. Nové vlaky jsou zarovnány s nástupišti, aby se zlepšila přístupnost. Přizpůsobení veškerých nástupišť na uvedených tratích je plánováno postupně během roku 2024. Konstrukční rychlost nových vlaků je až 160 km/h (v současnosti 120 km/h). Maximální rychlost bude možné vyvinout tam, kde to železniční infrastruktura dovolí.
Na nákup přispěla EU
Náklady na celý projekt nových jednotek činí 257,889 milionu eur a je plánován nákup 23 nových konfigurací elektrických vlaků se spolufinancováním z Fondu soudržnosti Evropské unie ve výši 114,211 milionu eur.
Cestující se novými vlaky měli svézt již koncem léta 2023, poté bylo jejich uvedení odloženo. Dohoda mezi lotyšskou státní železniční společností JSC Pasažieru vilciens a Škodou Vagonka o nákupu 32 nových elektrických vlaků byla podepsána v roce 2019. Vzešla však z tendru vypsaného v roce 2015. Zpoždění dodání bylo způsobeno nejprve pandemií covidu-19 a poté válkou na Ukrajině, což vedlo k zpřetrhání dodavatelských řetězců.