České i zahraniční řidiče kamionů čeká od ledna 2020 jedna z největších změn za posledních mnoho let. Výběr mýta přejde na moderní, satelitní technologii. Přestane tak fungovat mikrovlnný systém, který v Česku řadu let provozovala rakouská společnost Kapsch. Ten byl některými odborníky kritizován jako zastaralý již v době, kdy s ním Kapsch vyhrál soutěž na výběr mýta a v roce 2006 uzavřel na tuto zakázku kontrakt.
Nový, satelitní systém elektronického mýtného předala společnost CzechToll k 22. listopadu do majetku státu. Firma zároveň splnila všechny podmínky, aby byl nový mýtný systém k 1. prosinci 2019 spuštěn na dálnicích. Od ledna 2020 pak bude spuštěn také na silnicích prvních tříd. Nově bude mýto vybíráno na necelých devíti stech kilometrech silnic prvních tříd. Dosud bylo zpoplatněno zhruba dvě stě kilometrů jedniček, celkově to od příštího roku má být 1102,3 kilometrů silnic I. třídy.
Výnosy z výběru mýtného se po odečtení nákladů na provoz systému zvýší v roce 2020 podle odhadů nového provozovatele o 2,5 miliardy korun. Zhruba 900 milionů korun představují provozní úspory, 1,6 miliardy korun by měl provozovatel vybrat na mýtném na nově zpoplatněných 860 kilometrech silnic I. třídy.
„Díky rozsáhlým provozním úsporám získává Česká republika jeden z nejefektivnějších mýtných systémů na světě, jehož nákladovost se bude pohybovat kolem pěti procent z vybraného mýtného. Provozní náklady starého mikrovlnného systému byly těsně pod hranicí patnácti procent,“ uvedl Václav Nestrašil, ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Systém za dvě miliardy
Celkové náklady na vybudování nového satelitního mýtného systému dosáhly 2,3 miliardy korun. Podle smluvních podmínek uhradí ŘSD ČR tuto částku postupně ve splátkách v průběhu příštích tří let. Investice do vybudování nového mýtného systému se českému státu vrátí na provozních úsporách a zvýšeném výběru mýtného na silnicích I. tříd ještě během roku 2020.
Součástí dodávky nového systému elektronického mýtného je mimo jiné 600 tisíc palubních jednotek pro satelitní sledování vozidel nebo 60 kontrolních bran. Z nich 49 existujících bran z původního systému bylo osazeno novou technologií, 11 mýtných bran bylo nově vybudovaných.
Součástí systému je také 40 hlídkových vozidel pro mobilní kontrolu výběru mýtného, centrální systém kontroly úhrady mýtného, kompletní technické vybavení více než 200 obchodních míst, dvě rozsáhlá datová centra – jedno hlavní a jedno záložní, dohledová pracoviště pro pracovníky ŘSD ČR, nový zákaznický portál a samoobsluha včetně mobilní aplikace pro úhradu mýtného. Všechny tyto součásti mýtného systému bylo navíc třeba softwarově propojit.
Společnost CzechToll spustila koncem listopadu mimořádná opatření, jejichž cílem bylo snížit na možné minimum dopravní komplikace způsobené malými dopravci ze zahraničí, kteří se nedostatečně registrují do nového mýtného systému v České republice. Prioritou všech opatření je zajistit volný průjezd pro řidiče osobních automobilů a odpovědné řidiče nákladních vozidel, která budou vybavena novou palubní jednotkou. Opatření přinesou také snížení čekací doby na palubní jednotky na hraničních přechodech.
Pomalý nástup registrací
Těsně před startem systému dělal ministerstvu dopravy starosti nízký počet registrovaných dopravců. Do nového mýtného systému bylo k 20. listopadu 2019 registrováno 251 tisíc vozidel, jen přibližně 55 procent z celkového očekávaného počtu 458 tisíc automobilů. Za poslední týden expedoval CzechToll 60 tisíc nových palubních jednotek, celkem je jich u dopravců 141 tisíc. Situace se poněkud zlepšila oproti konci října, kdy pět týdnů před spuštěním nového mýtného systému bylo registrováno jen 122 tisíc nákladních automobilů, což bylo asi 27 procent z celkového počtu očekávaných registrací.
V rámci informační kampaně ke spuštění nového mýtného systému oslovil CzechToll za první měsíc období registrací telefonicky každého dopravce, který provozuje více než 10 nákladních automobilů, distribuoval celkem 230 tisíc informačních materiálů, odeslal 110 tisíc informačních dopisů poštou a 60 tisíc formou adresného e-mailu.
„Naše společnost připravila maximum možných opatření, kterými lze snížit délku čekací doby a omezit dopravní komplikace při spuštění mýtného systému. Do opatření jsme investovali nad rámec smluvních povinností více než 50 milionů korun bez DPH,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.
Kolony? Zbytečné obavy
Opatření měla přinést zmírnění dopravní situace na kritických hraničních přechodech. Na přechodu Lanžhot mělo zkrátit kolony z očekávaných 44 km na 12 km, v Bohumíně ze 40 km na 11 km, v Českém Těšíně z 22 km na 5 km. Ministerstvo se obávalo, že kolony budou hrozit i na dalších přechodech, ale i ve vnitrozemí u obchodních míst na čerpacích stanicích.
Tyto obavy se však nakonec nenaplnily, první všední den provozu se tvořily menší fronty hlavně na hraničním přechodu Lanžhot na příjezdu ze Slovenska. I tam však v největší špičce dosahovala pouhých dvou kilometrů, takže se ani vzdáleně nepřiblížila černým prognózám.
Za palubní jednotku budou muset dopravci nově platit vratnou kauci 2468 korun, dosud se platilo 1550 korun. Podle ministerstva dopravy zdražení souvisí s nasazením nových, nákladnějších zařízení. Řidičům nezaregistrovaných vozidel hrozí při jízdě po zpoplatněném úseku bez nové palubní jednotky od 1. prosince 2019 v blokovém řízení pokuta 5 tisíc korun, ve správním řízení pak až 100 tisíc korun. Stejná pokuta pak může být uložena i samotným dopravcům.
Dopravci se mohou nejsnadněji registrovat na stránce www.mytocz.eu, po úhradě vratné kauce jim palubní jednotka přijde poštou. Registrace je možná také prostřednictvím vydavatelů tankovacích karet, na vice než 200 obchodních místech a na 15 vybraných pobočkách Hospodářské komory.
Kompletní Informace o novém mýtném systému získají dopravci
- na webu www.mytocz.eu nebo
- na non-stop zákaznické lince +420 243 243 243.
Podle Hospodářské komory, která provozuje několik obchodních míst pro nové mýto, se registrace vozidel neobešly bez problémů. Dopravci měli velké potíže s vyřizováním takzvaných bankovních záruk nutných pro uzavření dohod o podmínkách placení mýta s odloženou splatností, tedy platby za mýto až za ujeté kilometry. Stěžovali si na zdlouhavé a komplikované zřizování bankovních záruk u bankovních domů. Čekání na zřízení tohoto zajišťovacího nástroje, který slouží k zajištění závazků vyplývajících ze smluvních vztahů mezi obchodními partnery, je jeden z důvodů, proč řadě provozovatelů registrace vozidel trvala déle.
Hospodářská komora proto zareagovala tím, že zavedla novou mýtnou kartu, kterou provozovatelům vozidel poskytla bezplatně. Díky ní podnikatelé nepotřebovali bankovní záruku a palubní jednotky si mohli odnést ihned. Karta jim totiž umožnila kauci za palubní jednotku zaplatit bezhotovostně, a to s odloženou splatností až 45 dnů a na fakturu.
Dalibor Dostál