Vývoz je tažený rostoucí poptávkou po japonské kuchyni v zámoří. Výsledky za rok 2024 představují podle japonského Ministerstva zemědělství, lesnictví a rybolovu nový rekord, kdy agrární export rostl 12. rokem v řadě.
Ministerstvo zároveň oznámilo, že Japonsko do roku 2025 zamýšlí zvýšit vývoz zemědělských produktů a mořských plodů na 2 biliony jenů, což je cíl stanovený s ohledem na klesající populaci země. Ministr zemědělství, lesnictví a rybolovu, Taku Eto na tiskové konferenci řekl, že stanovený cíl je velkou výzvou, ale že při pokračujícím tempu vývozu je možné jej dosáhnout.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
Ze zveřejněných údajů vyplývá, že vývoz do Číny se v roce propadl o 29,1 % na 168,1 mld. jenů, což představuje druhý rok poklesu v řadě. Přičinil se k němu zejména zákaz dovozu japonských mořských plodů v důsledku vypouštění upravené radioaktivní odpadní vody z ochromené jaderné elektrárny Fukušima Daiichi.
Dodávky produktů rybolovu do Číny se propadly o 89,9 % na 6,1 mld. jenů, protože obchod zatížil navíc ještě zákaz dovozu japonských mušlí a mořských okurek, které dříve představovaly velkou část vývozu mořských plodů. Prodej japonské whisky se také snížil, a sice v důsledku hospodářského útlumu v zemi.
V loňském roce byly hlavní exportní destinací Japonska Spojené státy, následované Hongkongem a Tchaj-wanem. Zásilky do největší světové ekonomiky vyskočily o 17,8 % oproti předchozímu roku na 242,9 mld. jenů, což představuje téměř 20 % celkového exportu. Zatímco japonské hovězí maso a saké získaly ve Spojených státech vysokou popularitu, vývoz hřebenatek do země se stále drží za dovozem z Číny.
Vývoz rýže vykázal ze všech produktů nejprudší tempo růstu, vzrostl o 27,8 % na 12 mld. jenů, částečně kvůli vyšší spotřebě v japonských restauracích ve Spojených státech a Hongkongu. Vývoz zeleného čaje z Japonska do dalších zemí vzrostl o 24,6 % na 36,3 mld. jenů. Bylo tomu zejména díky narůstající oblibě čajového prášku matcha v zahraničí, zejména v Evropě.