Z celkového objemu oznámených zakázek byly později zrušeny zakázky za 4,6 mld. Kč (tedy cca 3 % z oznámených). Po odečtení zadaných a zrušených zakázek zbývá v systému ještě 92,1 mld. Kč (tedy 60 %), které nebyly zatím zadány ani zrušeny (případně informace, že se tak stalo, nebyla dodána). Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2022 zpracované analytickou společností CEEC Research s.r.o.
V roce 2021 bylo vydáno 1 573 řádných oznámení o zakázce, což je o 4,5 % vice než v předchozím roce. Celková předpokládaná hodnota oznámení o zakázce v roce 2021 činila 152,5 mld. Kč a byl zaznamenán její meziroční pokles o 15,4 %.
Meziroční pokles hodnoty ovlivnila velká zakázka s hodnotou 10,8 mld. Kč na pražské metro od Dopravního podniku hl. m. Prahy oznámena v lednu 2020 a také větší množství zakázek dopravní infrastruktury z prosince 2020. Pokud bychom modelově posuzovali pouze zakázky s hodnotou pod 1 mld. Kč, dostaneme meziroční pokles hodnoty oznámených zakázek o 1,4 %.
„Stát i velká města mají naplánováno spoustu významných investic a uvědomují si nutnost v tomto trendu pokračovat, a to nejen v oblasti dopravních staveb. Realizují se nové dálniční úseky, pokračuje výstavba obchvatů měst, v dohledné době by se měla rozběhnout stavba čtvrté linky pražského metra, jsou připraveny investice do zdravotnictví a zcela jistě budou realizovány investice do posílení armádní infrastruktury. Pozitivně vnímám přísliby vlády o navyšování investic do veřejné infrastruktury, uvidíme, nakolik současná makroekonomická situace umožní je naplnit.“ dodává k předpokládanému vývoji zakázek Tomáš Koranda, CEO a předseda představenstva společnosti HOCHTIEF CZ a.s.
Určitá část z oznámených zakázek je v následujících měsících zrušena a některé z nich mohou být znovu oznámeny jako další zakázka. Ze zakázek, které byly oznámeny v roce 2021, bylo zrušeno 7 %. Rušeni oznámených zakázek má vliv také na jejich celkový objem, který do značné míry závisí na velikosti zrušené zakázky. Pokud se zruší velká zakázka, má to větší vliv než zrušeni většího počtu zakázek menších. Co se tyká předběžného objemu, byly zatím zrušeny 3 % z celkové hodnoty zakázek oznámených v roce 2021. K dalšímu rušeni zakázek bude ještě velmi pravděpodobně docházet, takže poměry se dále budou měnit.
Značná část oznámených zakázek je časem zadaná konkrétnímu dodavateli. Co se tyká hodnoty, bylo zadáno zatím 37 % z celkového objemu zakázek oznámených v roce 2021. Většina zadávacích řízeni však ještě běží a data o zadaných zakázkách budou dále aktualizovaná.
V roce 2021 bylo zadáno 7 076 zakázek (včetně časti zakázek), což je o 13,3 % vice než v předchozím roce. Hodnota zakázek zadaných v roce 2021 činila 224,4 mld. Kč, což představovalo růst o 30,6 %. Výrazný růst hodnoty zadaných zakázek ovlivnila zakázka Ministerstva dopravy na projektovaní, výstavbu, financovaní, provozovaní a údržbu dálnice D4 v úseku Haje–Mirotice a provozovaní a údržbu existujících přilehajících úseků Skalka–Haje a Mirotice–Krašovice, projekt PPP v hodnotě 32 mld. Kč. Pokud bychom modelově posuzovali pouze zakázky s hodnotou pod 1 mld. Kč, dostaneme meziroční růst hodnoty zadaných zakázek o 9,6 %.
Roman Busta, obchodní ředitel společnosti Wienerberger s.r.o. předpokládá, že toto tempo nebude možné dále udržet: „Budou pravděpodobně větší korekce v oblasti přípravy nových veřejných projektů a staveb. Objem připravených a rozjetých zakázek je však nyní tak velký, že negativní vliv na naši společnost očekáváme spíše až v roce 2023.“
Kvartální analýza českého stavebnictví je zveřejněna na www.ceec.eu