V SAE proběhl druhý ročník potravinářského veletrhu ADIFE

Poslední týden v listopadu zavítal do hlavního města Spojených arabských emirátů potravinářský veletrh Abu Dhabi International Food Exhibition. Šlo o druhý ročník pod novým organizátorem, dříve byl veletrh známý jako SIAL Abu Dhabi.

Celková plocha 28 000 metrů čtverečních zahrnovala i doprovodné projekty jako soutěž baristů, mezinárodní soutěž producentů datlí či přehlídku italské kuchyně. Potvrdilo se, že do hlavního města by měl vyrazit každý, kdo má zájem o napojení na polostátní a státní podniky.

Ilustrační fotografie

Veřejný sektor zabral velkou část plochy a byl velmi kvalitně zastoupen. V prostorách veletrhu se tak objevili místní státní giganti, například SILAL, Agthia, Elite nebo Masdar. Chybět nemohly ani místní obchodní řetězce. Největší plochu zabíral obchodní řetězec s indickými majiteli Lulu, kteří nedávno podepsali memorandum o spolupráci s Polskem a potvrdili vstup řetězce na trh našich sousedů.

ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě

Nevětší úspěch místní média uvádějí v částce, které dosáhly uzavřené kontrakty. Média uvádějí, že během třídenního veletrhu byly podepsány smlouvy za více než 24 miliard Kč. To na plochu zabírající pouze tři haly opravdu nezní špatně. Dále se uvádí, že vystavovatelé byli až z 50 zemí a zástupci dvanácti z nich byli dokonce na veletrhu poprvé. Nejčastěji se píše o velké účasti Maroka a Řecka. Maroko mělo jeden z největších stánků.

Jelikož jde o veletrh v hlavním městě Spojených arabských emirátů, často na něj cestují firmy ze států, které pravidelně jednají s místní vládou. Výčet zemí tak velmi dobře reflektuje hlavní mezinárodní partnery a spolupráci mezi zeměmi. Mezi nejvíce zastoupenými státy byly Rusko, Čína, Indie, Maroko, Polsko, Arménie, Řecko, Kuvajt a Sýrie. Je ovšem pravdou, že čtyři stánky měla také Ukrajina. Z pohledu geopolitiky i obchodních vazeb je logické, že se jedná o nejbližší anebo největší obchodní partnery. Zvláštní je, že letos bylo téměř nulové zastoupení západních zemí, které běžně veletrhy v Dubaji navštěvují.

Veletrh může mít opravdu velký potenciál. Účastnící se firmy ale musí patřit mezi ty nejlepší na trhu jak kvalitou, tak velikostí a cílit na napojení na místní polostátní a státní podniky. Neúčast západních zemí lze brát jako výsledek velmi saturovaného trhu s velkým počtem nových veletrhů, kde firmy musí logicky vybírat ty významné, kam se vydat. Druhým problémem bylo zatím málo známé jméno organizátora a teprve druhý ročník výstavy. ADIFE si bude muset vyšlapat svou vlastní cestu na výsluní. Nakročeno má určitě dobře.

Autor: Lukáš Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme