Na konferenci byly diskutovány jak dopady války na Ukrajině na situaci v oblasti obchodu s obilovinami především v Evropě, tak také nové výzvy, které s sebou přineslo vytížení rumunského přístavu v Constance.
Tento přístav byl hlavní branou vývozu srbského obilí do světa a z důvodu jeho přetížení obchodem s ukrajinským obilím a dodávkami různého materiálu, který tudy naopak proudil do Ukrajiny, se v uplynulém období nepodařilo část srbského obilí vyvézt k tradičním zákazníkům. Přebytek obilí na trhu pak měl dopad na snížení cen, což způsobilo komplikace řadě srbských farmářů.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
Na konferenci byla potvrzena klíčová role přepravy obilí po Dunaji a také nutnost zprovoznění říční cesty řekou Sávou až do chorvatského města Sisak. EU také schválila prostředky na rozšíření kapacit přístavu v Constance a zároveň se hledají další cesty, jak zajistit vývoz evropského obilí. Jedním z řešení je posílení železniční a kontejnerové přepravy obilí, což by při správné logistice mohlo snížit potřebu budování sil na dočasné uskladnění obilí v přístavu a na dalších překladištích.
Na konferenci vystoupil zástupce MSC, největší světové logistické společnosti v oblasti přepravy kontejnerů, který potvrdil zájem této společnosti podpořit přepravu obilí po světě pomocí speciálních kontejnerů. Přepravu své zemědělské produkce pomocí kontejnerů už naplno využívá společnost Al Dahra, která v Srbsku produkuje například vojtěškové úsušky, které pak přepravuje na své farmy ve Spojených arabských emirátech. Pro české zemědělce a obchodníky s obilím by rozšíření světové přepravy obilí mohlo otevřít novou přepravní cestu prostřednictvím kontejnerového přístavu v chorvatské Rijece.