V transformaci automobilového průmyslu vede Čína

Automobilový průmysl prochází významnou technologickou transformací, která je důsledkem rozvoje digitálních technologií a regulace zaměřené na snížení emisí. Z automobilů se stávají „chytrá zařízení“ a spalovací motory jsou nahrazovány elektrickými či jinými alternativními pohony.

Mění se velikost i geografické umístění automobilového průmyslu. Dříve tradiční centra, jako USA a Evropa, byla v mnohém předehnána Asií, zejména Čínou, která se stala největším producentem motorových vozidel na světě.

Ilustrační fotografie

V roce 2023 se produkce motorových vozidel v Číně zvýšila meziročně o 12 %. Výroba osobních automobilů, která tvoří 87 % celkové produkce vozidel, vzrostla o 10 %. I přes pokles produkce v období pandemie koronaviru se Čína dokázala dostat zpět na růstovou trajektorii, když v roce 2023 vyrobila rekordních 30 milionů motorových vozidel. Oproti roku 2019 je to o 17 % více. Pro srovnání, EU je v produkci motorových vozidel stále pod úrovní roku 2019, a to o 13 %.

Čínský export aut raketově roste

Čína se také snaží proniknout prostřednictvím exportu na globální trhy. Už neplatí, že co se vyrobí v Číně, tak tam zůstane. V minulosti se většina produkce automobilového průmyslu v Číně zaměřovala na vnitřní trh a podíl exportu se pohyboval okolo 3 %. Od roku 2021 se ale výrazně zvyšuje a v roce 2023 činil podíl exportu na produkci osobních automobilů téměř 16 %, což představuje 4,1 milionu vozidel. Hlavním faktorem tohoto výrazného nárůstu je elektromobilita, téměř třetinu exportu z Číny tvoří právě vozy na elektrický pohon.

Graf výroby automobilů v Číně

Samotná produkce elektromobilů (čistě bateriových vozů a plug-in hybridů) v Číně výrazně roste od roku 2021. V roce 2023 dosáhla celková produkce elektromobilů v Číně 9,6 mil. (meziročně +36 %), z nichž 9,1 mil. byly osobní elektromobily. Prodeje elektromobilů v Číně v roce 2023 činily více než 9 milionů, což znamená meziroční růst o téměř 40 %. Podíl Číny na světových prodejích elektromobilů činí dlouhodobě okolo 50 %. V roce 2022 tento podíl přesáhl 60 %. Čína je tedy lídrem v počtu vyrobených elektrických vozů i jejich největším světovým vývozcem a v podílu elektrických vozů na prodejích nových vozů přesahuje průměr EU.

S ohledem na geopolitický vývoj je také důležité zdůraznit, že Čína je hlavním hráčem v globálním bateriovém průmyslu. Má přístup ke všem čtyřem hlavním surovinám (lithium, nikl, kobalt, grafit), a to buď přímo, nebo nepřímo – prostřednictvím investic do dolů po celém světě. Na zpracování těchto významných surovin pro výrobu baterií se Čína rovněž významně globálně podílí. A podobně i elektrody se vyrábějí převážně v Číně. Podíl Číny na konečné výrobě baterií přesahuje tři čtvrtiny celosvětové produkce. Mezi deseti největšími producenty baterií z hlediska tržního podílu není žádný, který by se nacházel mimo region Asie. Na samotnou Čínu v roce 2022 tržní podíl 56 %. Následují producenti z Jižní Koreje, jejichž tržní podíl v roce 2022 činil dohromady 26 %. Celkem 10 % připadá Japonsku.

Ilustrační fotografie

Za tímto rapidním rozvojem elektromobility v Číně stojí dlouhodobě cílená podpora ze strany vlády. Elektromobilita je součástí a strategickou oblastí v pětiletých plánech Číny už od roku 2001. Národní dotace na nákup vozů byly zavedeny už v roce 2009, v posledních letech byly redukovány a od loňského roku nejsou poskytovány vůbec.

Skandinávské země však Čínu v elektromobilitě předčí

Z hlediska jednotlivých států je světovým lídrem v podílu elektromobilů na celkovém vozovém parku Norsko s 29 % v roce 2023. Následují Island (18 %) a Dánsko se Švédskem (obě země 11 %). V Číně v roce 2023 činil podíl elektromobilů v provozu téměř 8 %. V EU to bylo 6,6 % a celosvětově 3,2 %. Podílu elektromobilů na prodejích nových osobních automobilů také dominuje Norsko s 93 % v roce 2023. Následují Island (71 %) a Švédsko (60 %). V EU činil v roce 2023 podíl elektromobilů na prodejích nových vozů 22 %, zatímco v Číně 38 % a celosvětově 18 %.

Česká republika zatím za světovým vývojem zaostává. V roce 2023 bylo nově registrováno necelých 12 tisíc bateriových vozů a plug-in hybridů, což představovalo 5,4% podíl na celkových nových registracích osobních aut. Zatím se tak zdá, že ani světový trend číslo jedna v automobilovém sektoru, ani strategie vlády zákazníka nepřesvědčují o tom, že elektromobil je pro něj lepší volbou. Letos se ukáže, jestli na tomto vývoji dokážou něco změnit vypsané dotace na pořízení elektroaut pro firmy. Nebo bude nadále platit výsledek průzkumu, že ekologie v dopravě je téma důležité pouze pro 9 % Čechů?

Převzato z časopisu Komora. Autoři článku: Tereza Hrtúsová, Radek Novák, Tomáš Kozelský, Ekonomické a strategické analýzy České spořitelny

• Teritorium: Asie | Česká republika | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme