Na výrobky společnosti Pars Komponenty narazí lidé nejčastěji, když nastupují do vlaku nebo tramvaje, nebo když se cestou v MHD dívají z okna. Právě na dveře pro vlaky, tramvaje, metro, trolejbusy či autobusy, ale i okna, součásti interiéru a další prvky, se firma ze Studénky na Novojičínsku specializuje.
Společnost zahájila výrobu v roce 1999 – po odkoupení know-how na výrobu vagónových komponentů od Vagónky Studénka. Jméno firmy si lidé mohou někdy plést se známější společností Pars Nova, která sídlí v Šumperku a spadá do holdingu Škoda Transportation.
„Lišíme se výrobky, zatímco se Pars Nova věnuje modernizacím a opravám celých vozů, Pars Komponenty jsou rodinnou firmou se zaměřením na vývoj a výrobu komponentů pro dopravní prostředky hromadné přepravy. Konkrétně automatické dveřní systémy, plošiny, výsuvné stupínky a okna,“ vysvětluje Ladislav Mazanec, ředitel společnosti Pars Komponenty.
Pro největší hráče na trhu
Podle jeho slov nejde o rodinnou firmu v klasickém slova smyslu. „Máme vybudovanou rodinnou kulturu ve vedení společnosti. Dá říci, že za firmou stojí rodina Pars Komponenty,“ dodává Ladislav Mazanec.
Na začátku rozjezdu samostatné společnosti v roce 199 podle něj bylo nejtěžší sehnat finanční zdroje, ale i výrobní prostory včetně technologické základny pro výrobu systémů.
V současné době firma spolupracuje s největšími hráči na trhu, její výrobky jsou zastoupeny na čtyřech kontinentech, v kanadském Torontu, americkém Bostonu, v rakouském Linzi, australském Sydney, turecké Konye a dalších městech a zemích. Celkem patří k odběratelům produktů ze Studénky na čtyřiadvacet světových výrobců dopravní techniky.
Zahraniční trhy jsou přitom pro Pars Komponenty klíčové. „Export je pro nás důležitý z důvodu rozložení rizika a budování jména značky na celém světě,“ popisuje Cyril Golembievský, obchodní ředitel společnosti Pars Komponenty. V současné době se zaměřuje především na již získaná teritoria. „Obchodní případ v našem odvětví zabere někdy až deset let od prototypu,“ dodává Ladislav Mazanec.
V zahraničí pomáhá firmě i spolupráce s agenturou na podporu exportu CzechTrade. „CzechTrade nás podporuje na zahraničních cestách a v jednáních. Výhodné jsou například takzvané Sourcing Days,“ přibližuje Cyril Golembievský.
Průběžná spolupráce společnosti s CzechTrade trvá již od roku 2007. Soustředí se hlavně na veletrhy, vzdělávací akce, konzultace. V poslední době využila především služby od kanceláří v Madridu, Bengalúru, Bukurešti a v předchozích letech také v Istanbulu a Stockholmu. Ze spolupráce vzešly například v letech 2016 a 2017 vývozy do Rumunska zaměřené na modernizace tramvajových vozů pro město Timisoara. Loni kooperace pomohla dodávkám pro španělského výrobce dopravních prostředků CAF.
Zaostřeno na vývoj
Společnost ze Studénky se nezabývá jen výrobou, ale věnuje se také vývoji. „Pro finální producenty je jednodušší cesta nakupovat komponenty od ověřených dodavatelů, jakožto nositelů know-how na expertní úrovni. Finální producenti se většinou zaměřují na montáže vozidel a zodpovědnost za vozidlo v provozu. Zjednodušeně – ‚Co můžeš, outsourcuj‘,“ popisuje Cyril Golembievský.
Záběr vývoje v Pars Komponenty je velmi široký. „Věnujeme se mechanickému i elektrickému vývoji, který se promítá do neustálé inovace našich produktů. Trend na zvyšování standardů v oblasti železnice narůstá a naší povinností je tyto požadavky splnit a snažit se být vždy o krok napřed. Máme samostatné interní oddělení konstrukce a vývoje,“ zmiňuje Cyril Golembievský.
Při výrobě oken vlaků se musí řešit i technické výzvy, se kterými se ještě před několika lety výrobci nemusely potýkat. Například propustnost mobilního signálu. „Propustnost GSM je standardní otázkou v projektech,“ vysvětluje Cyril Golembievský.
Růst v těžkých časech
I díky neustálým inovacím společnost roste. Zatímco v roce 2019 zaměstnávala 100 pracovníků a její obrat činil 140 milionů korun, v roce 2020 má 130 zaměstnanců a plánuje obrat 225 milionů korun.
I do budoucna musí výrobce sledovat trendy, které se v oboru dopravních prostředků prosazují. Jaké budou perspektivy oboru? „Zřejmě se bude vyvíjet cestou vysoké úrovně bezpečnosti, pohodlí a rychlosti v přepravě. Zatímco pozorujeme stagnaci jiných oborů, například automotive, železnice jde vpřed, a dává to logiku, jelikož cestujete efektivně, za rozumné finance a ekologicky,“ uzavírá Ladislav Mazanec.
Dalibor Dostál
Společnost Pars Komponenty v kostce
Firma Pars Komponenty zahájila výrobu v roce 1999 – po odkoupení know-how na výrobu vagónových komponentů od Vagónky Studénka. Rodinná firma vyvíjí a vyrábí komponenty pro hromadné dopravní prostředky, zejména železniční vozy, metro, tramvaje, trolejbusy a autobusy.