Velká dobrodružství s malou partou? Cestovka vozí Čechy za zážitky v rodinné atmosféře

Místo polehávání na pláži adrenalinové zážitky, poznávání přírodních krás a místní gastronomie. Místo masové turistiky cestování s malou partou lidí v takřka rodinné atmosféře. To podle slov své zakladatelky Lucie Vinterové nabízí klientům malá rodinná cestovní kancelář Jedu do světa.

„Nejradostnější chvílí v lidském životě je odjezd do neznámých zemí. Cestování je život,“ říkal slavný anglický herec Richard Burton. Slova držitele Zlatého glóbu by podepsala většina Čechů, kteří patří k nejnadšenějším cestovatelům v Evropě.

Skalní město Uplisciche v Gruzii | CK Jedu do světa

Většina se už ale dnes nespokojí s klasickým zájezdem a povalováním na plážích Jadranu. Čím dál více lidí si připlácí za nadstandardní služby, nebo vyráží výhradně za zážitky a dobrodružstvím. Expresním tempem přibývá v tuzemsku cestovních kanceláří a agentur nabízejících zážitkovou turistiku.

Vnímat svět všemi smysly, ne jako v masovkách

„Dřív bylo padesát lidí v autobuse, hlavně si odškrtnout, že viděli Eiffelovku a za chvíli zase vyrazit na další zájezd. Dnes hledají zážitky. Strašně moc chtějí něco neobvyklého, vnímat to všemi smysly a trošku jinak než jen v masovkách,“ říká Lucie Vinterová v podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz. Právě to – pod heslem: malé skupiny, velká dobrodružství – nabízí klientům její rodinná cestovní kancelář Jedu do světa.

Absolventka bezpečnostních studií a mezinárodních vztahů na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy nastoupila hned po škole do nejstarší cestovní kanceláře na světě Thomas Cook. V cestovním ruchu se pohybuje 15 let, zkušenosti průvodkyně a také s organizováním zájezdů sbírala například v Blue Style či Neckermannu.

Upraženo: Firma, která získala gastronomického Oscara, učí pít Čechy výběrovou kávu

Opustit komfortní zónu a vrhnout se do vlastního byznysu dnes považuje za nejrozumnější rozhodnutí v životě. S manželem založili před sedmi lety cestovní agenturu (dnes už kancelář), která „organizuje zájezdy pro malé skupiny, snaží se přizpůsobit přáním a potřebám klientů a ukazovat jim tajná zákoutí a méně známá místa“.

Pověstným bodem zlomu byl právě přechod od agentury k cestovní kanceláři: „Byla to pro nás obrovská změna, ale jsem moc ráda, že jsme ji udělali a dala nám možnost rozvíjet se a posunout se dál.“

Nešťastné covidové intermezzo

Na začátku se jim ale do cesty postavila nečekaná překážka. Vlastní byznys nastartovali trochu nešťastně dva roky před covidem. „V roce 2020 nás měly čekat ty nejlepší časy, očekávali jsme, že se nám podnikání rozjede naplno. Pak ale přišla epidemie a cestování se úplně přerušilo. To byl šok,“ přiznává podnikatelka.

Lucie Vinterová | CK Jedu do světa

Hned po pandemii ovšem přišlo z pohledu Lucie Vinterové nečekaně rychlé oživení: „Nejvýraznější to podle mě bylo hned první rok po covidu. Lidé dlouho seděli doma, měli čas naspořit si peníze a cestování jim moc chybělo. Bylo to skvělé období.“

Cestovní agentury přeprodávají zájezdy cestovních kanceláří, případně jim pomáhají zajišťovat dopravu pro klienty nebo poskytují průvodce. Touto cestou šli několik let i Lucie Vinterová s manželem. Dnes už nabízejí vlastní zájezdy, které – v utěšené spolupráci s klienty – plánují od A do Z.

A proč zrovna název Jedu do světa? „Chtěli jsme, aby byl úderný a hlavně, aby každý věděl, že se s námi může vydat úplně kamkoli. Skutečně pořádáme zájezdy po celém světě,“ doplňuje Lucie Vintrová s úsměvem.

Zásadní není, kde jste, ale s kým jste

Unikátní zážitky z dovolené by měla podle ní dotvářet parta lidí se společnými zájmy a naladěná na stejnou notu. A právě na to se při plánování zájezdů zaměřují.

Každý účastník se cítí jako součást naší rodiny. Místo, aby se ztrácel v davu, má možnost zažít svou cestu naplno, v pohodlí a bez stresu.

 „Za ta léta jsme zjistili, že daleko důležitější, než kde zrovna jsi, je to, s kým tam jsi. Proto pořádáme zájezdy pro menší skupiny, většinou do deseti lidí, nikdy vás nemůže být na našich akcích víc než 17. Když jedete v takhle malé partě, lidé se dají snadno dohromady. Snažíme se pro ně i po zájezdech pořádat společné akce, aby se poznávali a udržovali přátelství. Často se přátelí i s průvodci, kteří s nimi jezdí,“ doplňuje podnikatelka.

A zvolený model se vyplácí – více než 90 procent klientů CK Jedu do světa patří ke stálým zákazníkům a do světa s ní vyrážejí opakovaně. V téměř rodinné atmosféře navíc často myšlenky a nápady, kam vyrazit příště, přicházejí od klientů. Dokonalá zpětná vazba!

Kašmírová láska na dotyk: Česká firma mění základy oděvního průmyslu

Proč si ale lidé nenaplánují podobné cesty sami a nechají si cestovkou organizovat život? „Myslím, že jedním z hlavních důvodů, proč lidé jezdí s námi a oceňují průvodce, je to, že neznají jazyky. Naši průvodci jim pomáhají se vším od A do Z, ale často fungují prostě jako google překladač,“ glosuje Lucie Vinterová.

Největším hitem poznávacích zájezdů jsou podle ní v současnosti země bývalého Sovětského svazu : Ázerbajdžán, Gruzie, Arménie, Kazachstán nebo Kyrgyzstán. Velký zájem je poslední dobou také o Írán a Omán. Hvězdou prodejů je také Jordánsko a donedávna jí byl i Izrael.

Češi jdou do všeho po hlavě

„Klienti se na našich zájezdech těší hlavně na krásnou přírodu, skvělou kuchyni a jsou často nadšeni z pohostinnosti místních lidí. Zajímavá je především kulturní různost, kterou v Evropě nenajdete,“ dodává Lucie Vinterová.

K zážitkům patří i ochutnávání nových jídel a nápojů. Když sedíš v Arménii nebo Gruzii, popíjíš jejich místní víno, ochutnáváš místní sýry a povídáš si s místním vinařem, tak je to vrchol tvojí dovolené.

„V některých destinacích máme taky místní průvodce. Ti bývají zaskočeni z Čechů, že jdou do všeho po hlavě a nebojí se vyzkoušet nic nového včetně adrenalinových aktivit či místní gastronomie,“ přiznává podnikatelka.

Noční můrou jsou pro Lucii Vinterovou (projevilo se to zejména při zakládání CK) složitá administrativa a „úředničina“, proto si pochvaluje, že není na podnikání sama. „Přiznám se, že to nesnáším. Můj manžel je pravý opak a jsem moc ráda, že se s tím vždycky dokázal a dokáže skvěle vypořádat. Já bych s tím nepohnula,“ směje se.

A co by v pozici rádkyně předala Lucie Vinterová ženám, které chtějí úspěšně nastartovat a rozvíjet vlastní byznys? „Důležitá je podle mě zejména vytrvalost. Úspěch totiž nepřijde hned. Nesmíte to na začátku vzdát. Když něco nejde podle vašich představ, časem to určitě překonáte.“

Jakub Procházka
• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Služby

Doporučujeme