Česká republika vyváží do Velké Británie zboží a služby za více než 200 miliard korun a struktura českého vývozu sestává z celé řady výrobků. Jedná se zejména o automobily, autokomponenty či mechanické součásti.
„Varianta tzv. ‚tvrdého brexitu‘ by pro podnikatele znamenala překážky v podobě cel, navýšení administrativy spojené s procesováním exportu, pomalejší logistiky spojené s pevnou hranicí nebo odlišné regulace. Ve hře i nadále zůstává více variant, od zastavení brexitu přes opakování referenda až po dohodu s EU o minimalizaci ekonomických škod brexitu, která by zachovala současný stav exportu a importu, dokud by nedošlo k dohodě o volném obchodu,“ uvádí Martin Macourek, vedoucí zahraniční kanceláře v Londýně.
Podle agentury CzechTrade by poslední zmíněná varianta byla pro český export nejlepší, neboť zachová kontinuitu českých exportních toků a ukončí současnou nejistotu. Nicméně čeští vývozci se expanze do Velké Británie nemusejí obávat. „Britové zůstávají pragmatičtí. I nadále pořádáme exportní akce s významnými britskými výrobci, kteří hledají kvalitní, konkurenceschopné dodavatele. Jako příklad lze uvést chystané dodavatelské fórum s největším britským výrobcem autobusů Alexander Dennis,“ říká Martin Macourek.
Na druhou stranu brexit nepřináší pouze komplikace. Je možné jej brát také jako impuls k inovacím skrze investice do technologií či k rychlejšímu pokročení směrem k digitalizaci firem. „Brexit v některých případech obnažuje nízkou přidanou hodnotu českých vývozců. Proto by se firmy měly snažit o hodnotový posun v dodavatelském řetězci. Inovativní exportéry se speciálními výrobky či službami nemůže zastavit ani tvrdý brexit,“ uzavírá vedoucí zahraniční kanceláře v Londýně Martin Macourek.
Další informace naleznete také v článku Británie po brexitu Čechům dveře nezavřela. Obchod roste.