Solární branže zažívá v Německu zmrtvýchvstání. V roce 2018 přidal solární sektor v Německu 3 GW instalovaného výkonu na celkových 45,9 GW, což je nejvíce v Evropě. Německá asociace solárního průmyslu pro tento rok očekává dalších 3,5 až 4 GW instalovaného výkonu a investice přesahující tři miliardy eur (77,4 miliardy korun).
Nálada mezi solárníky je opět velmi optimistická, uvedl šéf asociace Carsten Körnig při zahájení největšího evropského veletrhu zaměřeného na fotovoltaiku Intersolar v Mnichově. Index podnikatelského klimatu v sektoru nebyl od roku 2005 lepší, tvrdí Körnig.
Sektor zažil po roce 2012 útlum s tím, jak se začaly postupně snižovat dotace na vyrobenou elektřinu ze slunce. V roce 2010 zaměstnával ještě 133 tisíc lidí, loni to bylo jen 35 tisíc. Díky výraznému snižování ceny solárních panelů (za deset let o 75 procent) bude nyní možné přežít i bez dotací. Nicméně mnoho firem mezitím zkrachovalo, napsal deník Handelsblatt. Z 16 firem, které v minulých letech vstoupily na německou burzu, neskončily v insolvenci jen tři.
Fotovoltaika v Německu (instalovaná kapacita v GW)
2000 | 0,1 |
2005 | 2,1 |
2010 | 18,0 |
2015 | 39,2 |
2018 | 45,9 |
Zdroj: Handelsblatt
Solární panely navíc nejsou vnímány u veřejnosti tak negativně, jako je tomu u větrných turbín v krajině. Každý druhý majitel domu chce mít podle asociace na střeše solární panely.
Sektor vidí budoucnost v propojení fotovolatiky s domácími úložišti energie a nabíjením elektromobilů, což se projevuje i na veletrhu Intersolar mezi vystavovateli. „Stále více lidí si uvědomuje, že elektromobily mají smysl pouze v případě, pokud využívají zelenou elektřinu,“ dodal Körnig. Proto podle něj poptávka po elektřině vyrobené sluncem poroste.
Krize trhu z minulých let se projevila hlavně tím, že na krachu německých výrobců vydělaly společnosti z Číny. Například firma Solarworld se sídlem v Bonnu ukončila výrobu loni v září, bývalou továrnu v durynském Arnstadtu odkoupil největší čínský výrobce lithium-iontových baterií CATL. Ten má dodávat baterie pro německé automobilky BMW a Volkswagen.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák