Více možností pro klienty i vyšší rychlost? ČSSZ mění strukturu pracovišť

Síť 77 okresních správ sociálního zabezpečení, Pražské správy sociálního zabezpečení, Městské správy sociálního zabezpečení Brno a šesti regionálních pracovišť ČSSZ bude od ledna 2024 spadat pod pět nově vytvořených územních správ sociálního zabezpečení (ÚSSZ).

Změnami ve struktuře nedochází k uzavření žádné z okresních správ, označeny budou stejně jako doposud. Klienti tedy mohou dále využívat služeb té pobočky, na kterou jsou zvyklí. Navíc budou mít možnost navštívit kteroukoliv jinou okresní správu podle vlastní volby.

Ilustrační fotografie

ČSSZ slibuje, že se změnami přijde úspora nákladů, omezení administrativy, vyšší rychlost i rozšířené možnosti pro klienty. V působnosti sociálky vznikne také samostatný Institut posuzování zdravotního stavu (IPZS).

OSSZ již nebudou samostatnými úřady

Novela zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení (zákon 412/2023), kterou se mění organizační uspořádání ČSSZ, nabývá účinnosti od 1. 1. 2024.

Kdo platí minimální zálohy na povinná pojištění? Hlídejte si termíny

Od tohoto data přejdou veškeré ekonomické, provozní a organizační záležitosti jednotlivých OSSZ na jejich místně příslušnou územní správu. Okresní správy již nebudou samostatnými úřady, ale organizačními jednotkami jedné z pěti ÚSSZ.

Snížení administrativní náročnosti při řízení jednotlivých OSSZ prý povede k efektivnější organizaci jejich práce, optimalizaci počtu úředníků na vedoucích pozicích a jednodušší, přehlednější struktuře.

Změny ve struktuře ČSSZ (grafika)

„Cílem je takové uspořádání úřadu, které umožní vyřizovat záležitosti klientů rychleji a kvalitněji a zaměstnancům umožní věnovat více času a energie individuálnímu poradenství a kvalitnímu klientskému servisu. Takovou změnu samozřejmě nelze udělat ze dne na den, ale vyžaduje pečlivou přípravu. Věřím však, že přinese očekávané výsledky, tj. zejména úsporu nákladů, vyšší flexibilitu a zjednodušení administrativy,“ říká ústřední ředitel ČSSZ František Boháček.

Podstatným úkolem ÚSSZ bude dohlížet na pracovní vytíženost svých okresních poboček. Pokud bude například některá OSSZ přehlcena určitým typem žádostí, vypomůže jí jiná v rámci ÚSSZ. Tato flexibilita při vyřizování žádostí umožní klientům řešit svou záležitost na kterékoliv okresní správě v rámci „své“ ÚSSZ. Tento krok prý zajistí pružnější i plynulejší vyřizování žádostí.

Jaká zlepšení a usnadnění má přinést vznik ÚSSZ?

  • Přehlednější a transparentnější řízení úřadu – v rámci celé ČR pouze 5 úřadů (ÚSSZ).
  • Optimalizace počtu vedoucích míst a s tím spojené snížení administrativy a finanční úspory.
  • Větší flexibilita úřadu – bude možné pružněji přizpůsobovat pracovní procesy aktuálním potřebám (např. operativně přesouvat agendy tak, aby jejich vyřizování bylo pružné a plynulé).
  • Lepší dostupnost úřadu pro klienty – lidé si nadále budou moci vyřizovat své záležitosti tam, kde byli zvyklí, všechna dosavadní pracoviště zůstanou zachována na svých původních adresách. Navíc si klienti budou moci pro jednání a komunikaci vybrat z více okresních pracovišť.
  • Efektivnější organizaci práce, která přispěje k rychlejšímu a kvalitnějšímu vyřizování záležitostí občanů.
  • Do budoucna více prostoru k poskytování individuálního poradenství a rozšíření klientského servisu

Novinkou je Institut posuzování zdravotního stavu

ČSSZ chce také lépe posoudit zdravotní stav klientů před přiznáním invalidních důchodů nebo uznání pracovní neschopnosti. Proto od 1. 1. 2024 vzniká Institut posuzování zdravotního stavu (IPZS), pod který budou převedeny veškeré organizační útvary a metodika dosavadní lékařské posudkové služby (LPS). Sociálka ale ujišťuje, že to nebude mít na klienty žádný negativní dopad.

„Cílem je kvalitní, nezávislé a odborné posuzování zdravotního stavu pro potřeby přiznání invalidních důchodů a příspěvků osobám se zdravotním postižením a pro potřeby posuzování důvodu trvání dočasné pracovní neschopnosti,“ sděluje ČSSZ.

Zaměstnanci IPZS budou nicméně zajišťovat služby na stejných místech jako dosud. Vyhodnotí-li posudkový lékař osobní přítomnost klienta na jednání jako nezbytně nutnou, bude klient pozván na příslušnou okresní správu. Kompletní vyřizování této agendy pouze jedním úřadem bude efektivnější a pro občany jednodušší a přehlednější.

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme