Na obě výzvy má ministerstvo v rámci Národního plánu obnovy připraveno více než 4 miliardy korun, které je nutné proinvestovat do roku 2025.
„Krize způsobená covidovou pandemií ukázala potřebu digitalizace českého byznysu. Velkou výzvou je ale překonat zatím ještě přetrvávající nedůvěru tradičních podnikatelů k digitálním inovacím a ukázat jim, že je možné jejich nasazením reálně snížit provozní náklady, zvýšit efektivitu a zároveň i pozitivně ovlivnit ekologické zatížení,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo dotační výzvy na pomoc podnikům s digitalizací. Alokováno na to jsou více než čtyři miliardy korun. Cílem je podpora zvyšování digitální úrovně podniků působících na českých trzích prostřednictvím podpory nákupu a zavádění pokročilých nevýrobních digitálních technologií. Ty pomohou zajistit výrazný posun v digitalizaci díky podpoře automatizace, digitalizace dat a efektivnějšího propojení a řízení firemních procesů. Výzvy jsou vyhlašovány v rámci komponenty č. 1.5 Digitální transformace podniků.
„Nově vypsané výzvy jsou zaměřeny na oblasti, které nejsou pro žadatele zatím příliš zažité. MPO si v rámci OPPIK obdobnou aktivitu vyzkoušelo a otestovalo si budoucí koncepce a strategie na výzvě Digitální podnik. Jedinečností těchto výzev je kromě přímé podpory procesu digitální transformace i podpora zavádění digitálních technologií v oblastí logistiky a počítačové bezpečnosti,“ říká náměstek ministra pro EU fondy Marian Piecha.
Výzva Digitální podnik je vyhlášena v souladu s novou regionální mapou, kde míra podpory může v některých regionech dosáhnout až 60 % z celkových způsobilých výdajů. Tato výzva je zaměřena na větší komplexnější projekty digitalizace. Mohou žádat jak výrobní podniky, tak podniky poskytující služby.
„Velká část malých a středních firem zcela jasně vnímá přínosy digitální transformace v podobě snížení nákladů nebo zvýšení produktivity. Nicméně nemají zkušenosti s digitalizací svojí výroby, logistiky nebo firemních procesů a váhají, zda takovou velkou změnu učinit. Obě výzvy by měly tento rozhodovací proces usnadnit a pomoci uskutečnit zásadní krok směrem k digitální transformaci. K tomu chceme našim firmám a partnerům pomoci jak touto výzvou, tak i podporou tzv. Center pro digitální inovace,“ říká náměstek pro digitalizaci a inovace Petr Očko. Výzva Virtuální podnik se zaměřuje na menší projekty. Nově mohou žádat i firmy z hlavního města Prahy. Míra podpory je stanovena podle velikosti podniků od 20 % do 40 %.
Z obou výzev mohou žádat všechny podniky bez ohledu na jejich velikost. Realizace projektů je omezena maximálně na dvě etapy.
Bližší informace a konkrétní parametry výzev najdete na webu MPO