Vietnamci zvyšují výdaje na online objednávky jídla

Online objednávky jídla ve Vietnamu činily v loňském roce 1,4 mld. USD, což je v průměru 3,8 mil. USD (33 mil. Kč) denně. To je třicetiprocentní nárůst oproti roku 2022.

Hodnota této stomilionové země je však podstatně nižší oproti Malajsii (2,4 mld. USD), Filipínám (2,5 mld.), Singapuru (2,5 mld.), Thajsku (3,7 mld.) či Indonésii (9,4 mld.).

Ilustrační fotografie

V roce 2022 vzrostly online objednávky jídel v jihovýchodní Asii o pouhých 5 %, neboť znovuotevření ekonomiky po covidu přesunulo poptávku po potravinových službách více do off-line režimu. Singapur, Indonésie a Thajsko zaznamenaly v roce 2022 dokonce pokles.

Podle singapurské agentury Momentum Works byl ve Vietnamu nárůst hodnoty objednávek prostřednictvím aplikací pro doručování potravin (např. Grab a Shopee Food) vyšší než v jiných zemích jihovýchodní Asie. Grab and Shopee Food dominovaly ve Vietnamu s podíly 47 % a 45 %. Zbývajících 8 % připadlo na Gojek a Baemin (ten však ze země odešel koncem roku 2023).

ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě

Gigant pro rozvoz jídla Baemin zastavil všechny služby ve Vietnamu v prosinci 2023 kvůli masivní konkurenci. Mateřská společnost původně korejského start-upu Baemin a německé Delivery Hero uvedla, že se nyní chce zaměřit na své největší trhy.

Baemin započal ve Vietnamu provozovat své služby v roce 2019, tj. v době, kdy se na zdejším trhu objevilo několik firem s dodávkami potravin se strategií „cash burning“ (spalování hotovosti). Nová společnost tak negeneruje zisky a spotřebovává své hotovostní rezervy. Baemin například nabízel počáteční slevy až 50 %, aby přilákal zákazníky.

Spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Delivery Hero, Niklas Östberg, agentuře Reuters sdělil, že celkový asijský trh je dobrý kromě Vietnamu. Společnost tam nevykázala žádné zisky a nedokázala si je ani v dlouhodobém horizontu představit. Hořká zkušenost firmy Delivery Hero svědčí o velkém konkurenčním prostředí ve Vietnamu a zájmu mnoha tuzemských i zahraničních firem o „cash burning“ v této zemi.

Autor: Luboš Marek, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Hanoji. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Vietnam | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme