Vinařská soutěž Sakura Women Awards v Japonsku s českým partnerstvím

Sakura Women Awards představuje největší soutěžní přehlídku vín v Asii a koná se na přelomu ledna a února v japonských městech Tokio a Ósaka.

Každoročně se na ní představí několik tisíc vín z celého světa. Pro příští, v pořadí již 12. ročník, se podařilo uzavřít českého partnerství.

Ilustrační fotografie

Česko se tak připojí k tradičním vinařským zemím, jako jsou Francie, Itálie, Rakousko, ale též Austrálie či USA, které jsou podporovately přehlídky již po mnoho let. Čeští vinaři budou mít také možnost zaslat vzorky svých vín a pokusit se získat jednu z medailí, kterými jsou oceněná vína dekorována.

Zejména pro vinaře, kteří již do Japonska exportují či mají o japonský trh zájem, se jedná o skvělou příležitost, jak své produkty zviditelnit. Nadto je obecně známo, že značky a formální ocenění mohou mít z hlediska spotřebitelských preferencí na trhu v Japonsku zásadní roli při výběru produktu zákazníkem.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

Rovněž ze studie Evropsko-japonského centra pro průmyslovou spolupráci vyplývá, že největší překážkou pro vína ze střední a východní Evropy na japonském trhu je velmi malé, či dokonce neexistující povědomí o vinařské produkci. Aktivnější české zapojení se v rámci soutěže tak může být ideálním nástrojem, jak této bariéře začít čelit.

Soutěž Sakura Women Awards si předsevzala tři základní cíle. Zaprvé má ambici propagovat, resp. zvyšovat konzumaci vína v Japonsku, kde se zájem o vinařství stále rozvíjí, byť jeho popularita kontinuálně stoupá. S tím souvisí snaha o zvyšování povědomí o způsobech kombinování japonských pokrmů a chutí s vínem. Organizátoři rovněž i v průběhu roku pořádají nejrůznější akce, jako jsou besedy, degustace či mistrovské kurzy a vzdělávají domácí someliéry.

Zadruhé je to vyhledávání zahraničních vín, z tradičních i netradičních regionů, která konvenují japonské stravovací kultuře. Akce se tak každoročně zúčastňují také zástupci místních restaurací či maloobchodu a pátrají po nových příležitostech. V neposlední řadě Sakura Women Awards cílí na podporu žen napříč vinařským průmyslem. V této souvislosti lze zmínit, že 400 porotců, kteří každý rok ochutnávají a hodnotí přihlášená vína, představují výhradně ženy. Jsou mezi nimi someliérky, zástupkyně importérů, distributorů a další profesionálky z oboru.

Není rovněž bez zajímavosti, že ženy v Japonsku patří za stále významnější skupinu spotřebitelů, pokud se jedná o konzumaci, resp. nákup vína. Ze studie Zahraniční služby amerického ministerstva zemědělství z roku 2019 vyplývá, že přestože pouze 15 % japonských žen pije alkohol pravidelně, ve srovnání se 40 % mužů, jsou to právě ženy, kdo mají, pokud se jedná o víno, rozhodující slovo při výběru, resp. nákupu konkrétní značky vína v japonské domácnosti.

Autorka: Veronika Vanišová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme