Bezhotovostní platby patří jako jinde na světě k hlavním hygienickým doporučením,“ říká Michal Hanzlík, který podniká v Bratislavě.
Podle serveru sme.sk se zaměstnavatelé připravují na zhoršení situace ve vývoji pandemie a snaží se jakkoli omezit fyzický kontakt svých zaměstnanců – ať už na pracovišti, nebo venku při stýkání se s cizími lidmi.
Elektronickými stravenkovými kartami může platit v současnosti asi 320 tisíc zaměstnanců a každý měsíc jich tisíce přibývají. V porovnání s loňským rokem využívá tento benefit o 50 tisíc Slováků víc.
„Během krize preferovaly samozřejmě restaurace, obchody, čerpací stanice i úřady bezhotovostní platby. Platby kartou či přes webovou aplikaci jsou a budou čím dál tím důležitější,“ říká předseda Asociace moderních benefitů Štefan Petrík.
Mnoho restaurací nicméně upřednostňuje bezkontaktní doručení jídel, které naopak možnosti využívání stravenkových karet brzdí. A to přesto, že přibývá obchodů a restaurací, jež nabízejí možnost platit touto kartou online.
„Kurýr vám jídlo položí před byt nebo dům a vy si pro něj přijdete, z rovnice je tak vyloučená možnost přímého přenosu viru. Pokud měl kurýr rukavice a v kuchyni dodrželi všechna hygienická opatření, je riziko prakticky nulové,“ doplňuje Petrík. Na to, aby bezkontaktní doručení mohlo fungovat, musí ovšem platba proběhnout dopředu a bezhotovostně.
Asociace moderních benefitů sdružuje společnosti Edenred Slovakia, UP Slovensko a Doxx-Stravné lístky. Její členové zajišťují benefity včetně papírových a elektronických stravenek pro více než 770 tisíc zaměstnanců 35 tisíc firem.
Slováci nejsou sami
Popularita e-stravenek dnes neroste prudce jen na Slovensku, ale i v České republice. Češi jsou ostatně druzí na světě v používání bezkontaktních platebních karet.
Zatímco v roce 2015 podle průzkumů společnosti Mastercard usilovalo o stravenkovou e-kartu pouze pět procent lidí, aktuálně by ji chtěly namísto papírových stravenek plné dvě třetiny Čechů.
Výrazně přitom roste i počet reálných uživatelů. E-stravenky podle Mastercard aktivně využívá více než 15 procent tuzemských zaměstnanců.
Na Slovensku je toto číslo stále o něco nižší, držitelé e-stravenek ovšem přibývají rychleji než v ČR (za rok zde došlo k patnáctiprocentnímu nárůstu).
„Zpočátku byl zájem o elektronické stravenky zejména ze strany technologických firem a společností podnikajících ve finančnictví. Následovaly velké a středně velké firmy a nyní již stravenkovou kartu vyžadují i menší zaměstnavatelé. Podle nich roste tlak zdola, to znamená, že si o elektronické karty říkají stále častěji přímo zaměstnanci,“ potvrzuje Jiří Brych, manažer Ticket Restaurant Card ze společnosti Edenred. Podobná situace je i u našich východních sousedů.
Porsche pomůže restartu
Slovenskou ekonomiku brzdí podobně jako Českou republiku závislost na automotive, která se projevila zvláště v časech pandemie covidu-19. Přesto, že kritiků závislosti slovenské ekonomiky na autoprůmyslu přibývá, automobilka Porsche oznámila plán otevřít v Pováží nový závod na výrobu karoserií za 250 milionů eur. Měl by zaměstnat 1200 lidí. Nyní má automobilka v SR jeden závod a staví vývojové centrum.
Levné dovolené? Zapomeňte
Koronavirus levné dovolené na Slovensku nepřinesl. Za přenocování a jídlo se v některých regionech platí dokonce více než předtím. Slevy v ubytování nepřinesla ani nízká obsazenost. V červenci stouply ceny v restauracích i hotelech meziročně o 2,2 procenta. Do slev se slovenští hoteliéři nehrnou. Během předešlé krize někteří z nich snížili ceny až o jednu pětinu a následně jim trvalo několik let, než dorovnali ceny na původní úroveň. Nejpravděpodobnějším řešením krize budou časově omezené slevové akce od podzimu 2020.
Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jakub Procházka.