Do popředí se ještě výrazněji dostávají takzvané dovednosti budoucnosti, jako je schopnost rychle se přizpůsobit, učit se novým věcem, kritické myšlení a ovládání technologií.
Covid nás posunul do online světa
„Covid-19 nás ze dne na den přesunul do online světa a poukázal na klíčové dovednosti současnosti. Ti, kteří už s technologiemi pracovali, se rychle přizpůsobili, ale tisíce lidí se musely teprve učit efektivně používat internet, online videohovory nebo organizovat práci a své týmy přes internet. Kdo uměl být flexibilní, neváhal a začal hledat způsoby, jak tuto krizi ustát. Ostatní i přes počáteční zdráhání pochopili, že musí vystoupit ze své komfortní zóny a učit se novým dovednostem, jinak neuspějí,“ popsala Lucie Mairychová, manažerka projektu Samsung Tvoje šance #futureskills. Ten si klade za cíl připravit mladé lidi „na budoucnost“ a po celý rok posilovat jejich schopnosti v oborech managementu, marketingu a v užívání moderních technologií.
V dubnu v Česku přibylo 52 995 nových zájemců o práci, celkem úřady práce evidovaly přes čtvrt milionu nezaměstnaných, tedy 3,4 procenta obyvatelstva. Podle očekávání se budou čísla zvyšovat.
„Jak nám ukázala už krize v roce 2008, vln propouštění bude nejspíš víc a mohou trvat roky. Nyní ztratili mezi prvními jistotu práce zpravidla lidé ve zkušebních lhůtách, externí spolupracovníci, lidé fakturující a na dohody. Naopak velká část lidí, kteří ještě před pandemií zvažovali ‚jít za lepším‘, se rozhodla pragmaticky držet svého zaměstnavatele,. Kvůli nouzovému stavu si víc váží stability zaměstnání. Jsou ale i lidé, pro které je toto období akcelerační a berou ho jako šanci se prosadit v nových výzvách, například lidé s praxí v online prodeji, manažeři, kteří už zažili předešlou krizi a mohou srovnávat,“ uvedla kariérová poradkyně projektu Petra Drahoňovská.
Vrací se pokora uchazečů
Nejen absolventům se vytratila ještě donedávna vysoká jistota uplatnění. Pryč je také ochota zaměstnavatelů zaučovat nové posily. Podle personalistů se nyní na trh práce v Česku vrátí určitá pokora uchazečů.
„Požadavky trhu práce byly před krizí v některých oblastech vyšroubované do nesmyslné výše. Měli jsme se dobře a chtěli jsme stále víc. Firmy se předháněly v benefitech, aby byly pro kandidáty atraktivní. Trh práce se nyní zklidní a bude víc prostoru pro diskuzi, zda to, co kandidát může nabídnout, odpovídá tomu, co firma potřebuje. Obě strany budou hledat dlouhodobější spolupráci,“ domnívá se hlavní personalistka společnosti Samsung Electronic Jana Riebová.
Vzhledem k situaci na trhu práce se ze strany zaměstnanců zvýší ochota přijímat změny, učit se novým věcem a získávat další kompetence. „Nedovedu si představit, že naše typicky české ‚takto jsme to vždy dělali‘ a ‚to nejde‘ se opět usadí v kultuře našich firem. Naopak zaměstnancům, kteří zvládli výjimečnou situaci dobře, vzroste sebevědomí. Budou připraveni pracovat samostatněji, přicházet s návrhy a hledat řešení,“ doplňuje Riebová.
Pozornost firem se ubírá k možnostem efektivního využití nových technologií a dovednosti s nimi spojené dále posilují. „Tlak na snížení nákladů vedl v první vlně k rychlým změnám ve firemních strukturách. V druhé vlně budou firmy aktualizovat své plány dlouhodobé udržitelnosti byznysu. Začnou vznikat nové příležitosti pro trh práce, a to především v digitálním podnikání: experti na online obchod, digitální marketing a sociální média, analytici, kteří umějí interpretovat data získaná z online kanálů. Budou požadovány zcela jiné kompetence – vztahový management bude postupně nahrazován spoluprací v oblasti dat a informací. Myslím, že toto bude hlavní trend trhu práce od příštího roku,“ uvedla Riebová.
Práce z domova: Už ne benefit, ale nutnost
Zatímco před nouzovým stavem byla práce z domova vítaným benefitem, během karantény se stala nutností.
„Schopnost efektivně pracovat na dálku nebo schopnost takový tým řídit je určitě jedna z dovedností budoucnosti. Ne všechny firmy tento potenciál doposud využívaly a ne všem pracovníkům je práce z domu komfortní. Nicméně se dá předpokládat, že po této nové zkušenosti bude taková kompetence firmami ještě víc ceněná a lidé si na ‚home office‘ budou muset rychle zvyknout,“ poukázala Petra Drahoňovská.
To potvrzuje také Lucie Mairychová, realizátorka ročního projektu, který je obvykle plný osobních setkání a sbírání kontaktů na konferencích, veletrzích a seminářích. S dalšími lektory jej od března vede kompletně online. „Umění sebeorganizace je další dovedností budoucnosti, jejíž nutnost pandemie odhalila. Lidé byli zvyklí na přítomnost šéfa, jeho kontrolu, líp se v pracovním prostředí soustředili, kdežto home office ponouká k prokrastinaci. Většina studentů v projektu měla problém právě s tímto – umět si zorganizovat čas, vytvořit si řád, plnit úkoly i přesto, že jim nikdo nestojí za zády. Proto jsme nastavili několik principů z projektového řízení a jejich efektivita a soustředěnost stoupla,“ doplnila Mairychová.