Vítejte ve virtuální realitě. Pražské AR&VR studio roste raketovým tempem

Před pěti lety začínali jako typická garážovka, dnes patří k nejrychleji rostoucím technologickým startupům ve střední Evropě a mají za sebou desítky úspěšných projektů doma i v zahraničí. Pražské studio YORD dobývá svět s virtuální a rozšířenou realitou.

Virtuální a rozšířená realita se v 21. století postupně stávají běžnou součástí našich životů. Virtuální realita (VR) a rozšířená řealita (AR) mají být budoucností zábavy, ale také vzdělávání, cestování, zdravotnictví či obchodu a marketingu.

David Mařák a Adam Rajnoha (zleva). Foto: YORD

Členové týmu pražského AR&VR studia YORD žijí v reálném světě, své zákazníky ale zapojují do světa virtuálního, na který jsou odborníky.

Tvůrci nejkreativnějších imerzivních zážitků

YORD vyvíjí pro své klienty například virtuální showroomy na prodej automobilů, módy, šperků či nábytku. V jimi vytvořeném virtuálním prostředí pořádají své schůzky a mítinky zaměstnanci a klienti společnosti Deloitte. „Jsme tvůrci nejkreativnějších imerzivních zážitků,“ říkají o sobě.

Díky moderním technologiím mají lidé už několik let možnost prohlížet si zboží detailně u autorizovaných prodejců online jako by byli na místě v jejich showroomu, vybírat si oblečení či další zboží na míru a zkoušet si je ve virtuálním zrcadle.

Podnikatel Petr Mareček si vybírá přes digitální showroomy auta a nově i nábytek. „Nepatřím mezi ty, kteří preferují přímou komunikaci s dealerem, který vám na místě všechno vysvětlí a ukáže. Raději si zjišťuju informace sám a v klidu bez prvotní asistence prodejce z domova nebo kanceláře. Pro mě jsou virtuální showroomy ideální volbou,“ říká.

Virtuální prostředí pro mítinky. Foto: YORD

Virtual Showroom YORD je řešení implementované přímo do webového rozhraní. Uživatel se tak jedním kliknutím dostává do virtuálního světa, který může procházet na svém mobilním telefonu nebo na počítači a nepotřebuje stahovat žádné specifické aplikace.

Virtuální showroomy jsou nicméně jen nepatrným zlomkem ze široké palety služeb a produktů v oblasti virtuální a rozšířené reality, které český startup svým zákazníkům aktuálně nabízí.

Z garážovky nejrychleji rostoucím studiem v regionu

Pražské studio YORD začínalo před pěti lety v garážových podmínkách, startup ovšem roste raketovým tempem a už dnes má za sebou desítky úspěšných projektů. U vzniku stáli dva vizionáři a fanoušci XR technologií Adam Rajnoha a David Mařák.

„Podařilo se nám založit nejrychleji rostoucí VR & AR studio v rámci střední a východní Evropy s globální vizí, a to bez externí investice,“ popisuje CEO YORD Adam Rajnoha.

Loni firma zaznamenala impozantní růst o 233 procent. Během tří let se tým YORD rozrostl z původních dvou na více než 35 lidí. Polovinu týmu tvoří ženy, což není v tomto oboru obvyklé.

Zakladatelé studia YORD

„Máme za sebou více než 100 úspěšných projektů a několik ocenění. Stali jsme se nejlepším VR & AR studiem ve středoevropském regionu na platformě Clutch a obdrželi ocenění „Company to Watch“ od firmy Deloitte za růst o 477 procent. Zúčastnili jsme se také globálního softwarového jamu rozšířené reality firmy Niantic, které nám dalo možnost objevit se na Netflixu, který natáčí dokument o technologiích,“ shrnuje Adam Rajnoha.

Inspirace v Silicon Valley

Adam Rajnoha začínal podnikat jako teenager. Už jako dítě se s kamarády živil prodejem počítačových her. O obchodování a byznysu prý naučil milovníka zvířat mnohé také chov chameleonů.

Po studiu a práci v několika firmách dostal Adam dostal příležitost navštívit Mekku moderních technologií ve Spojených státech.

„V Silicon Valley jsem byl překvapen energií a inovativním duchem, který tam panoval. Pozoroval jsem lidi, kteří se věnovali inovacím a programování. Tato atmosféra mě nesmírně nadchla a přivedla zpět k zájmu o technologie,“ dodává.

Virtuální showroom YORD. Automotive

Dále pracoval jako Business Development Manager v San Franciscu, New Yorku a Vídni. To ho podle vlastních slov ještě výrazněji motivovalo k tomu, aby se vrátil k podnikání.

„Věřím, že virtuální a rozšířená realita mají potenciál změnit svět, a proto jsem se rozhodl investovat do těchto technologií,“ říká CEO YORD.

Spolupráce s Davidem Mařákem začala, když si Adam Rajnoha uvědomil, že potřebuje někoho s výjimečnými znalostmi v technologické oblasti. Stačilo prý pár neformálních setkání a poutavá prezentace Adama, aby se David rozhodl opustit bezpečnou pozici v korporátu a pustit se na tenký led vlastního byznysu.

Odkud je název YORD?

Adam Rajnoha jej objevil při procházení komiksových map domovské planety Supermana Krypton. Slovo „YORD“ má význam spojený s nadpřirozenou nebo vyšší inteligencí. „To souzní s hlavním cílem firmy, kterým je zlepšování reality prostřednictvím poskytování skutečných superschopností lidem. Věříme, že tento název je ideálním symbolem pro globální firmu zaměřenou na virtuální a rozšířenou realitu,“ sděluje spoluzakladatel startupu.

AR a VR mají potenciál měnit svět

YORD dnes poskytuje klientům širokou paletu služeb a produktů v oblasti virtuální a rozšířené reality. Členové týmu věří, že jsou jejich služby v současné době aplikovatelné téměř ve všech oborech.

„Naše široké spektrum služeb zahrnuje například VR a AR aplikace, AR filtry, interaktivní zážitky, řešení pro metaverse, metahuman a digitální dvojčata, virtuální showroomy a prostory, virtuální tréninky a simulace, AR a muzea a výstavy a další,“ upřesňuje Adam Rajnoha.

V oblasti retailu a e-commerce pomáhají členové týmu obchodům a e-shopům vytvářet interaktivní nákupní zážitky pomocí VR a AR. „To může zvýšit zapojení zákazníků a zlepšit jejich nákupní rozhodování,“ doplňuje CEO YORD.

Dále nabízejí simulace a tréninkové aplikace pro automobilový průmysl, které pomáhají inženýrům a technikům vylepšit své dovednosti a pracovat na vývoji nových vozidel. Ve zdravotnictví mohou být rozšířená a virtuální realita využity k lékařským tréninkům, diagnostice a rehabilitaci.

YORD Metahuman Avatar

„Pomocí VR a AR můžete vytvářet inovativní reklamní kampaně a média, která přitahují pozornost a angažují cílovou skupinu. Naše technologie umožňují vytvářet také realistická simulační prostředí pro různá školení a výcvikové programy. Interaktivní zážitky pro veletrhy, konference a akce zlepšují účastníkům zážitek a zapamatovatelnost události,“ vypočítává zakladatel.

Investice do našich lidí – klíč k úspěchu

YORD zaměstnává špičkové XR designéry a vývojáře. Podle Adama Rajnohy existuje v Česku několik obdobných studií na světové úrovni a celý středo a východoevropský region má v této oblasti obrovský potenciál. Pokud dáte dohromady kvalitní tým, máte velkou šanci být konkurenceschopní i na mezinárodní scéně.

Podle ekonoma Petera Druckera není podnikání věda ani umění, ale praxe. I pro členy týmu YORD je důležitá praktická zkušenost a také trvalé vzdělávání.

„Náš tým designérů a vývojářů má neustálou příležitost k osobnímu rozvoji a zdokonalování svých dovedností. Poskytujeme jim možnosti účastnit se různých workshopů, školení a kurzů, které jim pomáhají získávat nové znalosti a zkušenosti. Věříme, že investice do našich lidí je klíčem k našemu úspěchu a udržitelnému růstu v této dynamické a inovativní oblasti,“ doplňuje Adam Rajnoha.

YORD se snaží zajistit, aby byli naši zaměstnanci vždy krok před globálním vývojem v oblasti XR a byli schopni poskytovat našim klientům nejmodernější a nejlepší řešení.

Hierarchie ve firmě se prý podřizuje kreativitě a nápadům všech členů týmu. „Nezáleží tolik na senioritě jako na myšlence, kterou chceme rozvíjet. Každý zaměstnanec ve firmě má možnost přijít s nějakým nápadem, který si pečlivě vyslechneme,“ přibližuje CEO YORD.

Firmy si začínají uvědomovat význam AR/VR

Podle členů týmu si stále více velkých i menších firem si uvědomuje význam virtuální a rozšířené reality pro své podnikání a potenciál, který tyto technologie nabízejí pro jejich produkty.

„VR/AR nejsou vnímány jen jako prostředek pro reklamu, ale jako mocný nástroj pro inovaci v oblasti produktů, marketingu a interakce s klienty. Firmy je vidí jako způsob, jak zlepšit uživatelský zážitek, vytvořit inovativní prostředí pro uživatele a posílit svou konkurenceschopnost,“ domnívá se zakladatel startupu.

S nástupem generace Y stále více lidí žije v online světě, využívá ho k nákupu, prodeji, sdílení svých zkušeností a s tím výrazně roste zájem o nové technologie. Pro firmy je klíčové pochopit a přizpůsobit se novému vývoji AR/VR, protože ovlivní většinu interakcí se zákazníky v následujících letech.

„Inovace v oblasti virtuální reality však nezávisí pouze na hardwaru, jak je často chybně vnímáno. Spíše jde o rychlý vývoj základních technologií, které ovlivňují uživatelský zážitek VR, a také o poptávku po nových aplikacích, obsahu a příslušenství,“ dodává Rajnoha.

Segment se podle něj vyvíjí rychlým tempem. Neustále se objevují nové technologie, aplikace a zařízení, které výrazně zlepšují dostupnost pro spotřebitele. Do budoucnosti je potenciál technologií AR a VR obrovský.

V nejbližších letech se dá očekávat ještě větší integrace rozšířené a virtuální reality do každodenního života napříč různými odvětvími.

„Ve zdravotnictví tyto technologie slibují revoluci v péči o pacienty a lékařském výcviku. Vzdělávání je další oblastí, kde AR a VR mohou vytvářet pohlcující, interaktivní vzdělávací zážitky. Průmyslový design a výroba budou také těžit, přičemž AR a VR pomáhají při vývoji produktů a optimalizaci procesů. Kromě toho, jak se tyto technologie stanou běžnějšími, změní spotřebitelské zkušenosti v maloobchodě, zábavě i mimo ně a nabídnou personalizovanější a poutavější interakce,“ tvrdí CEO YORD.

Synonymum pro kvalitu

Plány YORD do budoucna jsou ambiciózní, ale ne nesplnitelné. Podle zakladatele chtějí především rozvíjet svou globální strukturu a stát se předním světovým VR & AR studiem, které pomáhá inovovat jiným firmám, ale také vyvíjí vlastní produkty (proměňující se v úspěšné projekty). V současné době sídlí společnost/firma? nejen v Česku, ale také ve Spojených státech a Velké Británii.

„Naším cílem je rozšířit naši přítomnost i do dalších regionů a založit nové pobočky. Chceme pevně zakotvit naši globální strukturu a poskytovat naše služby a produkty po celém světě. V minulém roce jsme začali spolupracovat s klienty na Blízkém východě a tím jsme si otevřeli nové možnosti na trhu. Toto úsilí chceme dále rozvíjet a expandovat do dalších regionů, abychom mohli poskytovat naše služby a produkty všude tam, kde je poptávka po VR & AR technologiích,“ popisuje CEO firmy.

Celkově chce být studio YORD synonymem pro inovaci a kvalitu v oblasti VR & AR a přispět k rozvoji těchto technologií. „Jsme odhodlaní směřovat k úspěchu a růstu na globální úrovni a těšíme se na budoucnost plnou nových příležitostí a výzev,“ dodává Adam Rajnoha.

Jaké jsou klíčové faktory úspěchu?

V podnikání, zvláště v technologickém odvětví, patří mezi klíčové faktory úspěchu schopnost obklopit se lepšími lidmi, než jste vy sami, což přináší nové perspektivy a zkušenosti. Důležitá je trpělivost a dlouhodobé plánování, což pomáhá překonávat překážky a přizpůsobovat se budoucím trendům. Nadšení pro technologie je také nezbytné, neboť podporuje inovace a motivaci. Na začátku podnikání je výběr správného týmu kritický – je potřeba vybírat členy, kteří jsou spolehliví a mají rozmanité dovednosti, aby se navzájem doplňovaly. Diverzita v týmu podporuje kreativitu a inovativní řešení problémů, říká Adam Rajnoha.

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby | Věda, výzkum a vývoj

Doporučujeme