Sazba spotřební daně z motorové nafty se vrací na původní výši 9,95 korun za litr. Pohonné hmoty jsou nyní výrazně levnější než loni na jaře a v létě.
Cílem předloženého návrhu zákona je přispět ke konsolidaci veřejných rozpočtů v době, kdy dočasně snížená sazba spotřební daně z motorové nafty nemá své opodstatnění, informuje vláda.
Daň byla loni dočasně snížena (původně s účinností do konce roku 2023) s cílem zmírnit dopady vysokých cen pohonných hmot vyvolané invazí Ruska na Ukrajinu a přispět k zajištění konkurenceschopnosti autodopravců.
Současné ceny nafty se však již delší dobu drží pod hodnotami, kvůli kterým bylo dočasné snížení daně zavedeno a důvod pro tuto formu pomoci českým řidičům a zejména dopravcům podle vlády pominul.
Miliardy navíc do státní kasy už letos
„Hlavním důvodem dřívějšího návratu k původní sazbě daně je výrazný pokles ceny motorové nafty pro řidiče v České republice, která byla v dubnu jednou z nejnižších v celé Evropské unii. V kontextu hledání úsporných opatření v rámci konsolidačního balíčku tímto krokem o jednotky miliard vylepšíme hospodaření státního rozpočtu už letos,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.
Vše o spotřební dani na BusinessInfo.cz
Tato změna letos přinese státnímu rozpočtu 727 milionů korun za každý měsíc účinnosti původní sazby daně, o dalších 73 milionů pak každý měsíc vylepší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury.
Kovanda: Zvýšení daně má ekonomickou logiku
„Zvýšení daně z nafty má ekonomickou logiku. Nafta se totiž nyní v Rotterdamu prodává levněji než v průměru v letech 2018 či 2019, kdy ovšem spotřební daň z nafty včetně DPH byla v Česku o tři koruny na litr výše než dnes,“ popisuje ekonom Lukáš Kovanda.
Vláda chce od 1. srpna zvýšit spotřební daň z motorové nafty na úroveň, kde byla do loňského května, tedy o 1,50 Kč/l výše. Vzhledem k napjatosti státního rozpočtu jde o očekávatelný krok, která má svoji ekonomickou logiku.
Podle Kovandy bude letos dodatečný příjem státu 3,6 miliardy korun, příští rok pak necelých devět miliard.
„Cenu velkoobchodních paliv, zejména nafty, sráží na burze v Rotterdamu, jež je určující i pro české čerpadláře, fakt, že ruská ropa nadále ve velkém proudí na světové trhy. Přitom už od loňska docházelo v obavě, že se tak dít nebude, k mohutnému předzásobování evropského trhu,“ doplňuje ekonom.