Přirozená kinetická energie proudu vody v řece by mohla sloužit k rozvoji elektromobility v centrech měst, které leží na řece, jež má šířku alespoň 20 metrů a hloubku 4 metry. S využitím hydrokinetické energie počítá maďarský projekt Lif-E-Buoy.
Projekt podpořila Evropská unie, aby bylo možné zaplatit studii proveditelnosti pro výrobu nabíjecích stanic pro elektromobily. Technologie by měla být vylepšena tak, aby dokázala nabíjet i taxíky nebo městské autobusy. Rozhovory o partnerství na projektu se vedou se sítí čerpacích stanic maďarské skupiny MOL.
Generátor má být umístěn těsně nad dnem řeky proti proudu. Funguje na podobném principu jako stávající generátory v hydroelektrárnách. Koordinátor projektu Vilmos Willisits vysvětlil, že turbína má tvar kužele. Její podlouhlý tvar umožňuje konverzi hydrokinetické energie bez ztráty točivého momentu, tvrdí. Turbína má navíc možnost v řece měnit vzdálenost ode dna podle toho, jak silný proud v řece je. Elektřina je z generátoru převáděna kabelem na břeh.
Zařízení podle autorů potřebuje minimální náklady na infrastrukturu, může být do řeky umístěno jeřábem. EU zdůrazňuje, že bez většího rozšíření elektromobility nebude možné dosáhnout výrazného snížení emisí oxidu uhličitého v dopravě. Dobíjení elektrických vozidel z obnovitelných zdrojů je cestou, jak toho dosáhnout.
„Politika EU umožňuje přerušit závislost dopravy na ropě, aniž bychom obětovali efektivitu. Lif-E-Buoy pomůže poskytnout zelené palivo. Trh s elektromobily je pro nás obrovskou příležitostí,“ dodal Willisits.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák